Tovább folytatódik a Forma–1 távol-keleti körútja – de vajon Sebastian Vette és a Red Bull diadalmenete is tovább tart? A nyári szünet óta minden versenyt megnyerő címvédő a hétvégén akár világbajnok is lehet. Lássuk, mik a legfőbb tudnivalók az Indiai Nagydíj előtt!
A pálya:
Miután Japánban az FIA szakított a szokásokkal, és csak egyetlen előzési zónát jelölt ki, Indiában visszatértek az idei hagyományokhoz. Az első zóna érzékelési pontját a hármas kanyar előtt helyezték el, a versenyzők ezen forduló után 350 méterrel nyithatják majd hátsó szárnyukat, a korábbi években is sok előzést hozó hosszú egyenesben. A második zóna a 16-os kanyar után, vagyis a célegyenesben található, érzékelési pontját a 15-ös forduló után helyezték el.
Gary Anderson, a BBC állandó szakértője: „Ezen a pályán mindenekelőtt jó aerodinamikai egyensúlyra van szükség, például az olyan kanyarkombinációkban, mint a nyolcas és kilences, a tizenhármas és tizennégyes, vagy leginkább a tíz-tizenegy-tizenkettes kanyarok. Ez egy elég nagy sebességű pálya, viszont a fékezési stabilitás is nagyon fontos az első, második, negyedik és tizenhatodik kanyarnál. Ezeknek köszönhetően kompromisszumost beállításokra van szükség. A pálya legérdekesebb szakaszát az ötös-hatos-hetes kanyarok jelentik. Az ötös fordulóban jelentősen le kell lassítani a második balos előtt, aztán máris ott a gyors jobbos. Ha jó az autód, az itt biztosan megmutatkozik. Eddig az összes Indiai Nagydíjat Sebastian Vettel nyerte meg, és ezúttal is nehéz lesz legyőzni őt. Jó fékstabilitás, jó kanyarbejáratok, irányváltások, kigyorsítás, erős aerodinamika – ezen kívánalmak mind a Red Bull kezére játszanak. A Mercedes és a Lotus viszont nem lesz messze tőlük, ha hibáznak, ők lecsaphatnak a lehetőségre.”
Gumik:
Indiában a mezőny Magyarország óta először használhatja ismét a sárga jelölésű lágy abroncsokat, amelyekhez ezúttal a fehér vonallal jelölt, Monaco kivételével minden idei hétvégén használt közepes keverék társul. A Pirelli azt reméli, a tavalyinál kevésbé konzervatív stratégiájukkal némiképp felkavarhatják az állóvizet a hétvégén.
Paul Hembery, sportigazgató: „A közepes és a lágy keverék mellett döntöttünk, mert úgy éreztük, Indiában ezzel garantálhatjuk a szoros versenyt. Az előző két alkalommal a kemény és a lágy keverékeket szállítottuk ide, ami konzervatívabb megoldás volt, idén emiatt agresszívebbek voltunk a választásnál. Nem várunk jelentős időbeli különbségeket a két gumi között. Japánban hatalmas különbséget jelentett a stratégia, Indiában hasonló lehet a helyzet. Tavaly mindenki csak egyszer állt ki, idén kettő kiállást jósolunk – így a csapatoknak jobb esélye lehet pozíciót nyerni. Indiában vélhetően meleg lesz, ami növeli a hőmérséklet miatti kopást. Reményeink szerint a gumiválasztásunkkal hozzájárulhatunk az izgalmas versenyhez.”
Bajnokavatás:
Az indiai hétvégén Sebastian Vettel bebiztosíthatja negyedik bajnoki címét. A német versenyző jelenleg 297 ponttal vezeti a bajnoki tabellát, Fernando Alonso 90 pontos hátránnyal követő őt a második helyen. A német címvédőnek ennek megfelelően már egy ötödik helyezés is elegendő lenne végső győzelméhez. Amennyiben az előző öt versenyt megnyerő Vettel a nyolcadiknál rosszabb helyen érne célba, Alonso akkor is csak úgy tarthatná életben matematikai esélyét, hogy legalább másodikként intenék le.
Vettel esélyeit javítja, hogy Indiában eddig rajta kívül még senkinek sem sikerült F1-es versenyt nyernie: a német mindkét eddigi versenyt megnyerte, Alonso egyszer harmadik, egyszer második lett, rajtuk kívül pedig csak Jenson Buttonnek és Mark Webbernek sikerült dobogóra állnia.
Versenyzőbíró:
A versenybírák munkáját az indiai hétvégén a Le Mans-i 24 órás versenyek királya, a dán Tom Kristensen segíti majd. A nyolcszoros Le Mans-győztes számára nem ismeretlen az együléses formautók világa, hiszen 1993-ban japán Forma–3-as bajnok volt, 1996-ban és 1997-ben a Forma–3000-ben versenyzett, a következő évben pedig a Tyrrell csapat Forma–1-es tesztpilótájaként tevékenykedett. Jelenleg az Audi csapat tagjaként a hosszútávú világbajnokságban szerepel. Kristensen idén Monacóban ült utoljára a bírói székben.
A csütörtöki sajtótájékoztató résztvevői (magyar idő szerint 10 óra 30 perctől):
Max Chilton (Marussia), Giedo van der Garde (Caterham), Kimi Räikkönen (Lotus), Daniel Ricciardo (Toro Rosso), Nico Rosberg (Mercedes), Mark Webber (Red Bull)
(motorsportal.hu)