A visszapillantó tükör
2008.06.17. 19:34
A Forma 1-es versenyautók visszapillantó tükrei nem igazán vannak különleges jellemzőkkel felruházva, és talán műszaki szempontból sem olyan érdekesek, mint például az autók motorjai, vagy éppen azok sebességváltói. Tulajdonképpen egy elég egyszerű feladatot kell ellátniuk ezeknek az elemeknek, mégpedig azt, hogy a versenyző minden egyes helyzetben megfelelően tájékozódni tudjon a mögötte zajló eseményekről.
Természetesen az F1-ben használt visszapillantó tükrök esetében is igaz – csakúgy, mint az összes alkatrészre -, hogy ezek méretére, és az autón való elhelyezésükre is szigorú előírások vonatkoznak. A tervezésük és elkészítésük folyamán tehát figyelembe kell venni az FIA által éppen aktuálisan kiadott technikai szabályzatot. A visszapillantó tükör felületének 150 mm szélesnek és 50 mm magasnak kell lennie, és a tükör sarkain lévő lekerekítések rádiuszának minimum 10 mm-es méretűnek kell lennie. Az igen szigorúan meghatározott méretek mellett, a szabálykönyvben az is benne foglaltatik, hogy az autó vezetői fülkéjének két oldalán milyen módon kell azokat elhelyezni, vagyis a pilótafülke középvonalától és annak hátsó vonalától milyen távolságra lehet, illetve kell felszerelni azokat.
Bármennyire is egyszerűnek tűnő konstrukcióról van szó, a mérnökök mégis kínosan ügyelnek arra, hogy ezek a kis tükrök aerodinamikai szempontból illeszkedjenek a versenyautóhoz. „Aerodinamikai oldalról oda kell figyelnünk a tükrök elhelyezési módjára, és a héjazat alakjának kialakítására.” – nyilatkozta a McLaren-Mercedes tervező mérnöke, Steve Talbot. Egy igazán jó tervezői munka eredményeképpen végül egy aerodinamikai szempontból megfelelően optimalizált burkolatot nyernek. Ennek a tervezéséhez szintén felhasználják a CFD (Computational Fluid Dynamics = Számítógépes Folyadékdinamika) rendszert – amely az aerodinamika számára igen jól ismert technológia -, valamint a szélcsatornában elvégzett tesztelések, illetve vizsgálatok is segítik a szakemberek munkáját. A méretek és a megfelelő forma mellett a tömeg sem elhanyagolandó tényező. „Mivel a tükrök tulajdonképpen ki vannak emelve az autó karosszériájának a síkjából, a megfelelő súly biztosítása fontos szempontnak számít. A versenyautó súlypontját ugyanis a lehető legalacsonyabb ponton kell tartani.” – magyarázta Steve.
A súly csökkentésének érdekében a héjazatot szénszálas anyagból készítik, és a tükör anyagát pedig plexiüveg biztosítja a tartósság és a megfelelő biztonság miatt. A visszapillantó tükrök pedig titán tartószerkezettel csatlakoznak a versenyautó karosszériájához. Annak érdekében, hogy a nagy sebességgel történő száguldozás során keletkező, valamint a motor által keltett rezgések ne okozzanak túlságosan nagy problémát, a tükröt egy olyan anyaggal rögzítik a tokozatba, amelynek a feladata nem más, mint az előzőkben említett vibráció csökkentése.
A Forma 1-es autók életében már-már megszokott dolognak számít, hogy annak egyes elemeit áttervezik az adott futam „elvárásainak” megfelelően, ami a visszapillantó tükrök esetében sincs másként. Ha például a monacói versenyre készülnek a csapatok, akkor a mérnökök úgy alakítják ki ezeket az elemeket, hogy azok a szűk sikátorokban történő manőverezések alkalmával biztosan ne sérüljenek meg. „A pilótáknak megfelelő módon látniuk kell a mögöttük lévő teret, és a tükrök pozícionálásánál a szűk pályaszakaszokat is figyelembe kell venni.” – utalt ezzel Steve Talbot a monacói hercegség utcáin lebonyolított futamokra. „Ez utóbbi pedig nemcsak azt jelenti, hogy másik pontra kell helyezni a visszapillantó tükröket, hanem újra is kell azokat tervezni úgy, hogy továbbra is megfeleljenek az FIA által megadott szempontoknak, valamint aerodinamikai tényezőit tekintve is kielégítő legyen.” – tette hozzá a McLaren-Mercedes mérnöke.
Mindezek egyértelműen mutatják, hogy a Forma 1 mennyire professzionális kategóriának számít az autóversenyzés világában, ahol minden egyes részletre maximális módon oda kell figyelni a csapatok mérnökeinek.
Technikai adatok:
Súly: 160 g/db (320 g/1 pár)
Méretek: 150 mm x 50 mm (szélesség x magasság), kb. 80 mm mélység
Anyaga: plexiüveg, titán vázra épített szénszálas anyagból készült héjazat
Egy szezonban 12 db készletet használnak fel, de ez a szám természetesen függ az esetleges balesetektől.
|