Tűzoltórendszer
Formula-újság- 2008.06.17. 19:40
A Formula-1-es versenyautókba épített tűzoltórendszerek függetlenül attól,hogy akár a Mclaren-Mercedes versenygépében foglalnak-e helyet feladatukat tekintve teljes mértékben megegyeznek:meg kell akadályozniuk,hogy a tűzzel járó balesetek során az autó leégjen.
Az oltóberendezés kölönböző összetevőkből áll,amelyek közül a legfontosabb alkotóelem a szénszálas erősítésű magasnyomású tartály.Ez egy belső tömlőt tartalmaz,amely a tűz oltásához szükséges,folyadék hallmazállapotú kémiai anyagot rejt magában.Ez a közeg az oltóberendezés működésbe lépését követően a tartályban lévő magas nyomás hatására gázként lép ki a tartályból,hogy azt követően minél hatékonyabban megfékezze a lángok tovább terjedését.A Formula-1-es autóba szerelt oltórendsze azt követően lép működésbe,hogy a tartály és a benne lévő tömlő közötti rész megtelik sűrített levegővel,és tulajdonképpen ennek hatására kipréselődik onnan az oltóanyag.A megfelelő hatékonyságú oltáshoz az autó kritikus pontjaihoz fúvókákban végződő speciális csővezetékek vezetnek.Ezek közül kettő a versenyautó hátsó részénél,közvetlenül a motornál,egy pedig a vezetőfülkénél található.A rendszert kétféle módon lehet működésbe hozni.Az egyik a versenyző általi indítás egy nyomógomb segítségével,amely saját akkumlátorral rendelkzik,és teljesen független a versenyautó villamosenergia-ellátó rendszerétől.Az oltórendszer aktiválásának másik módja egy külső kapcsolós megoldás:ezt az autó jobb oldalán lévő kar segítségével a mentőcsapat egyik tagja tudja beindítani.Miután a kart meghúzzák,az elektronika azonnal leállítja a motort,és ezzel egy időben beindul a szerkezet.Az oltórendszer bekapcsolását követően,az FIA Technikai Szabályzatának 14.1-es cikkelyének eleget téve a tartályban lévő oltóanyag-mennyiség 95 százalékának egyenletes nyomás mellett 10-30 másodpercen belül ki kell ürülnie.A komoly előírások miatt a berendezéseket egy erre szakosodott gyártó készíti el és biztosítja a Formula-1-es csapatok számára,hogy alkalmazásukkal megfelelő védelmet nyújtsanak a versenyzőnek és azt őt szolgáló technikának egyaránt.Az oltóberendezésnek meghatározott élettartama van,amely enm haladja meg a két évet.Abban az esetben,ha ezen idő alatt nem használják,ki kell üríteni és újra felkell tölteni a tartályt.Minden új tervezésű versenyautó esetén rendelésre készítik el ezeket a rendszereket,így az eladás dátuma pontosan ismert,amelyet fel is tüntetnek rajta.A gyártó a palack külső megjelenésén egy szezonon belül nem változtat,de egy új tervezésű autónál a megváltozott technikai megoldások miatt az oltórendszer kialakítását az új rendszernek megfelelően módosíthatják.A tartályt a pilótafülke alsó részén a versenyautó gericvonalában,közvetlenül a pilóta térde alatt helyezik el.A hengeres formájú palack átmérője 150m,hossza 250 mm,súlya 4 kg.A tűzoltórendszer igen fontos részét képezi a Formula-1-es versenyautó felszerelésének,amelyet szerencsére nem túl ygakran kell használniuk a pilótáknak.Ennek ellenére teljes biztonsággal tölti el a versenyzőket,hogy ez a normális helyzetekben észrevehetetlen tárgy veszély esetén maximális pontosággal tenné a dolgát.
|