A FOTA legújabb Formula-1-es javaslatai
Formula.hu 2009.03.05. 20:23
A Formula One Teams Association (FOTA) egy sajtótájékoztatón ismertette a Formula-1-es terveit, amely a tíz csapat elképzeléseit foglalja össze.
A javaslatok a FOTA egybehangzó akaratát tükrözik, és amennyiben az FIA elfogadja, a változtatások a 2009-es, illetve a 2010-es évadban léphetnek életbe. A tervek a költségek csökkentését, a stabilitást, a látványosság növelését és az értékállóságot szolgálják.
A programot egy piackutatás alapján készítették, amelyben tizenhét ország vett részt. A megkérdezettek nagy része nem rendszeres Formula-1-es néző. A rajongói javaslatokat a FOTA Technikai, Sport és Kereskedelmi munkacsoportja is figyelembe vette.
Luca di Montezemolo, FOTA elnök: "Ez egy példátlan pillanat a Formula-1 történetében. A csapatok egyetértéssel, kollektív víziókkal rendelkeznek. Szeretném megköszönni ezt az egyetértést, amelynek köszönhetően már 2009-ben is sikerült csökkenteni a költségeket. A pályán vetélytársak vagyunk, de mind egy célt követünk. Összefogunk a Formula-1 stabilitása, időtállósága és a látványosság növelése érdekében, hogy eleget tegyünk a legfontosabb célcsoport, vagyis a fogyasztók igényeinek. Keményen kell dolgoznunk, hogy a partnereink az FIA és a FOM hozzájárulásával optimalizáljuk a Formula-1 jövőjét."
Technikai javaslatok
Technika
2009
- több mint száz százalékkal hosszabb motor élettartam (nyolc motor / versenyző)
- a szélcsatornai és a CFD munkálatok csökkentése
- évi nyolcmillió euró a motorokért
2010
- motor ötmillió euró / év /csapat
- váltó 1,5 millió / év / csapat
- egységes hibrid rendszer (pályázat hirdetés, költséghatár 1-2 millió / év / csapat)
- az aerodinamikai költségek ötven százalékos csökkentése a 2009-es évhez képest
- kasztni, karosszéria- és aerodinamikai elemek fejlesztésének korlátozása a szezon során
- különleges fémek és elemek használatának betiltása
- egységes rádió és telemetriai rendszer
Sport
2009
- tesztek ötven százalékos csökkentése
- új pontrendszer (12-9-7-5-4-3-2-1), hogy nagyobb legyen a futamgyőztes előnye
- A benzin- és a gumistratégia nyilvánosságra hozatala
2010
- javaslat egy új időmérő rendszerre
- plusz pontszerzési lehetőség (például egy konstruktőri pont a leggyorsabb boxkiállásért)
- további tesztkorlátozás (négy négynapos teszt egy autóval az évad előtt, plusz egy rendszerellenőrzés egy autóval, az évad előtt)
- versenytáv csökkentése (250 kilométer vagy egy óra negyven perc), a kereskedelmi jogok birtokosainak a jóváhagyásával
Kereskedelmi változtatások
2009
- több adatszolgáltatás a sajtónak
- informatívabb, dinamikusabb közvetítés a tenisz és a krikett példáját követve
- egy kinevezett csapatképviselő a televíziós közvetítések rendelkezésére áll
- felhasználóbarát csapat- és internetes oldalak
- kötelező autogram-osztó rendezvények
2010
- jobb televíziós közvetítés
A globális piackutatás fontosabb adatai
- 17 ország
- rendszeres és nem rendszeres néző
- az adott ország piaci helyzetének figyelembe vétele az értékeléskor
- a válaszadók demográfiai (kor, nem), ország és régió szerinti csoportba sorolása
- A válaszadók 25 százaléka rendszeres néző és többsége férfi, 44 százaléka esetenkénti néző, míg harmincegy százaléka csak ritkán néz versenyt
Fontosabb rajongói visszajelzések
- a Formula-1 nincs válságban, így nem szabad túlzásba esni
- a jelenlegi versenyforma rendben van, így nem szükséges jelentős változtatás
- Rajongók a versenyzői képességet, a technikai harcot, valamint az előzést sorolták a legfontosabb pontok közé
- a rajongók nem akarnak büntetőversenyeket (például plusz súly a győztesnek), sprintversenyt, fordított sorrendet
- Összegzés: nincs szükség radikális változtatásokra
- a rajongók nézőbarátabb Formula-1-et akarnak
- a nézők leggyakrabban a helyi csatornán követi figyelemmel az eseményeket, míg az érdeklődés középpontjában a verseny áll
- a rajongók igényt tartanak arra, hogy modern telekommunikációs eszközökkel is
- a globalitás miatt nem lehet egységesíteni az időbeosztást, és csak a rajongók huszonöt százaléka tekinti meg azt a versenyt, amely nem főműsoridőben kezdődik
- Összegzés: új kommunikációs csatornalehetőségek kihasználása
- a rajongók nem feltétlenül akarnak változtatni az időmérőn
- a válaszadók egyet értenek abban, hogy az időmérő edzés teljesítmény alapján dőljön el
- néhányan nem elleneznék, ha a szerencse is szerepet játszana
- abban egyetértenek, hogy a leggyorsabb pilóta szerezze meg az első rajtkockát
- Összegzés: az esetleges módosításokról később dönt a FOTA
- a pontrendszer megváltoztatása
- akárcsak az időmérő esetében, a pontrendszert is teljesítményarányosan képzeli el a rajongótábor
- a rajongók nagyobb pontszámkülönbséggel jutalmaznák a győztes versenyzőt
- Összegzés: pontrendszer kisebb módosításokat igényel
- Boxkiállás és tankolás
- a megkérdezettek úgy vélik, hogy a boxkiállások a versenyek részét képezik, de a kerékcsere fontosabb, mint a tankolás
- a versenystratégia nem kifejezetten fontos a nézőknek
- Összegzés: a közönség nem ragaszkodik a tankoláshoz, csak a kerékcseréhez
|