Button űridővel az élen Barcelonában
Formula.hu 2009.03.18. 09:00
Nagy meglepetése a BrawnGP versenyzője, Jenson Button végzett az élen a barcelonai tesztsorozat harmadik napján. A brit versenyzőt 1 másodperces lemaradással Massa, valamint a bmw-s Robert Kubica követi.
Néhány hete még az is kérdéses volt, hogy egyáltalán elindulhatnak-e idén, ma pedig bekövetkezett az, amire senki sem számított: a BrawnGP színeiben pályára lépő Jenson Button óriási, több mint 1 másodperces előnnyel az első helyen zárta a barcelonai tesztsorozat harmadik napját.
Az üzemanyag-mennyiségekről természetesen a csapat nem adott tájékoztatást, lapunk azonban úgy értesült, hogy Button egy meglehetősen rövid, öt körös etap végén érte el mai legjobbját (1:19.127).
Ross Brawn alakulata szerdán tovább folytatta a csapat új autójában, a BGP 001-es kódjelet viselő versenygépében rejlő lehetőségek kiaknázását. Ennek megfelelően főként az autó beállításaira fektettek nagy hangsúlyt, ám a 130 megtett körnek (605 km) köszönhetően értékes adatokat gyűjtöttek a Bridgestone sima futófelületű abroncsaival kapcsolatban is.
Tegnaphoz hasonlóan a mai napon is nehézségei támadtak a Ferrari csapatának: a Kimi Räikkönent váltó Felipe Massa már nem sokkal 9 óra után egy hidraulikus probléma miatt fel kellett, hogy függessze a körözést. A javítási munkálatok közel három órát vettek igénybe, így a brazil versenyző az ebédszünetet megelőzően, 12:10-kor gurulhatott újra pályára.
A maranellói gárda a mai napon egy versenyhétvége-szimulációt is végrehajtott, melynek keretein belül többek között az időmérő edzés mindhárom etapját végrehajtotta a csapat. Emellett persze tovább finomítottak az F60-as versenygép beállításain. A nap végére Massa 109 kört tudott kiautózni 2009-es autójából, s 1:20.168-es idejével 1 másodperces hátrányban végzett a második pozícióban.
A BMW-nél ma Kubica váltotta a csapat német versenyzőjét, Nick Heidfeldet, s egy meglehetősen intenzív napot (114 kör) követően a harmadik helyen zárt. A bajor gárda az F1.09-es versenygép mechanikai -és aerodinamikai beállításainak optimalizálásával volt elfoglalva, valamint a különböző keverékű abroncsok kiértékelését hajtották végre. A tesztnap leintését követően a lengyel versenyző néhány rajtgyakorlatot is elvégzett, hiszen bő két hét múlva már éles körülmények között kell jól reagálnia a piros lámpák kialvására.
„A mai egy nagyon produktív nap volt" - értékelt Kubica délután.
„Különféle dolgokat próbáltunk ki, melyre nem volt lehetőségünk a múlt héten, Jerezben, mert az időjárási körülmények alkalmatlanok voltak. A fő cél ma az volt, hogy sok értékes adatot gyűjtsünk az Ausztrál Nagydíjra való felkészülés során."
Kubicához hasonlóan eredményes tesztnapon van túl a Toyota német versenyzője, Timo Glock is. A GP2-es sorozat korábbi bajnoka ma Jarno Trullit váltotta a TF109-es volánja mögött, s nem is tétlenkedett: egymaga összesen 614 km-t tett meg a barcelonai versenypályán, ami egész pontosan két versenytávnak felel meg.
A kölni székhelyű gárda folytatta a felkészülést a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjra, melynek keretein belül az utolsó finomhangolásokat végezték el a csapat 2009-es versenyautóján.
Glock egyébiránt ma negyedikként zárt, két tizeddel lemaradva az előtte végző bmw-s versenyzőhöz képest.
„Jól kezdődött a mai nap, sok adatot gyűjtöttünk és számos összehasonlítási munkát el tudtunk végezni. Több különféle irányt találtunk és összességében eredményes napot zártunk. Később akadt egy kis problémánk, így nem tudtuk befejezni a tervezett programot. Azonban elég adattal rendelkezünk ahhoz, hogy holnap előrelépéseket tegyünk és megvizsgáljuk a problémát."
A Renault csapatát akárcsak tegnap, ma is a kétszeres világbajnok Fernando Alonso képviselte, kinek napja a 107 megtett kör ellenére nem volt problémamentes. Az R29-es versenygép ugyanis a nap végén a bokszutca kijáratánál megállt, ami miatt aztán le is intették a tesztnapot. A spanyol versenyző ezzel együtt sikeresen elvégezte az autó beállításaival kapcsolatos munkálatokat, valamint a kinetikus energia-átalakító rendszerrel is előrelépéseket tett a csapat.
„Ismét intenzív napot zártunk" - mondta Alonso.
„A beállításokon dolgoztunk és számos dolgot kipróbáltunk, így készen állunk az első versenyre. Megpróbáltunk minél többet kihozni az autóból és számos munkát elvégeztünk a Spanyol Nagydíjra való felkészülés gyanánt is. Elégedettek vagyunk a teljesítménnyel, de továbbra is keményen kell dolgoznunk, mivel a köridők nagyon szorosak egyes csapatok között."
Alonsót a Red Bull Racing újdonsült versenyzője, Sebastian Vettel követi. A német versenyző 102 kör megtétele után két másodperces hátránnyal végzett a hatodik helyen. Vettel folytatta a felkészülést a melbourne-i idénynyitóra, a programot azonban az ebédszünetet megelőzően félbe kellett szakítania, mivel az RB5-ös versenygép váratlanul megadta magát. A fiatal versenyző az autó beállításai mellett a Bridgestone szuperlágy abroncsainak kiértékelésén is fáradozott ma.
Miután Kazuki Nakajim tegnap befejezte téli tesztprogramját, ma a csapat másik versenyzőjén, Nico Rosbergen volt a sor, hogy elvégezze az előkészületeket a nemsokára esedékes idénynyitóra. A német versenyző a rendelkezésére álló két nap során az FW31-es versenygép beállításait véglegesíti, valamint természetesen a versenyszimuláció elvégzése is a tervek között szerepel. Rosberg ma nagyjából 415 km-t tett meg Barcelonában, s 1:21.314-e köridővel végzett hetedikként.
Továbbra is jó eredményeket mutat a Force India 2009-es versenygépe, a VJM-02-es konstrukció. A csapat színeiben ma pályára lépő Giancarlo Fisichella Sebastien Buemit megelőzve nyolcadikként zárt, s a közel 100 megtett körnek köszönhetően teljes értékű munkát tudtak végezni, hiszen az aerodinamika elemek tesztelése mellett az abroncsokra is sok időt tudtak szentelni.
„Ma ismét jó volt a megbízhatóságunk és végig tudtuk csinálni a tervezett programot" - mondta Fisichella.
„Számos dolgot elvégeztünk a beállításokon is, melyeket el kellett végeznünk a némiképp korlátozott jerezi tesztprogramot követően. Úgy érzem, a mechanikai tapadás remek, szóval most az aerodinamikai csomagra kell összpontosítanunk. Várom a holnapi versenyszimulációt, ahol meg tudjuk nézni az autó teljesítményét a hosszabb etapokon is."
A nap legszorgalmasabb versenyzője ezúttal a Toro Rosso STR4-esét nyüstölő Sebastien Buemi lett, aki majdnem 700 km-t (!) tett meg szerdán. A svájci versenyző természetesen rengeteg adatot tudott gyűjteni, így magabiztosan várhatják a barcelonai tesztsorozat holnapi zárónapját.
Nem úgy a McLaren, mely csapat Lewis Hamiltonnal sem tudott előrébb kerülni a tabellán, mi több, a múlt héthez hasonlóan a brit pilóta ismét kicsúszott. Az autó nem sérült meg komolyabban, csupán az első vezetőszárny rongálódott meg némiképp.
Hamilton egyébként délelőtt az új aerodinamikai csomaggal ismerkedett, míg délután a hosszabb etapok teljesítésével volt elfoglalva. A brit versenyző a kettes kanyar kijáratánál veszítette el uralmát az MP4-24-es felett, mely orral a gumifalnak ütközött. A wokingi gárda színbeiben a tavalyi év világbajnoka holnap tovább folytatja majd a munkálatokat...
|