2009. Március : Jenson Button vezetésével a Brawn duó nyert Melbourne-ben |
Jenson Button vezetésével a Brawn duó nyert Melbourne-ben
Formula.hu 2009.03.29. 19:33
A Brawn GP brit versenyzője, Jenson Button nyerte az évadnyitót. A második és harmadik helyért Sebastian Vettel és Robert Kubica vívott ádáz csatát, ám a vége előtt pár körrel összeütköztek. A dobogóra így Rubens Barrichello és Jarno Trulli állhatott fel.
A „Szüzek" győzelmét hozta a 60. Formula-1-es évad szezonnyitó futama, mely az időmérő edzésen nyújtott domináns teljesítményük ellenére nem volt könnyed sétakocsikázás. A veterán Rubens Barrichello elrontotta a rajtot, s visszaesett a középmezőnybe. Az ellenfelek természetesen vérszemet kaptak amint meglátták a szemtelenül gyors régi-új autót ezúttal lassan haladni.
A helyi hős, Mark Webber autója az első kanyarhoz közeledve, féktávon egy kicsit megingott, s ez éppen elég volt ahhoz, hogy nekikoccanjon a pozícióját mindenképpen visszaszerezni akaró Rubens Barrichello versenygépének. Ezzel elindult egy lavina.
Webber tovább csúszott, vitte Heidfeldet, majd amikor már az oldalára fordult, nekiütközött Heikki Kovalainen autójának is. Kicsivel hátrébb pedig Adrian Sutil lökte meg Sebastien Bourdais Toro Rossóját.
A nagy csata igazi vesztese Heikki Kovalainen lett, aki be is fejezte ezzel az évad első futamát. A legjobban pedig a rajtnál hibázó Rubens Barrichello jött ki a dologból, aki a kanyar előtt még csak a kilencedik, utána pedig némi sérülés mellett a hetedik helyen autózhatott tovább.
Az élen Jenson Button eközben kiautózott magának egy négy másodperces előnyt, amit általában tartani is tudott a futam során. Az előnye Sebastian Vettelhez képest csak a biztonsági autós periódusok alkalmával és a futam végén csökkent le számottevően.
Míg a brit versenyző folyamatosan üres térben autózott, a csapattársának a rajtot követően is akadtak gondjai az előtte állókkal. Néhány kör megtétele után a szuperlágy gumik teljesen elkoptak, s az azt használó Ferrarik hozzávetőlegesen négy másodperces hátrányba kerültek a másik összetételű gumival körözőkkel szemben.
Ennek az előre talán nem látható gyors gumikopásnak az áldozata lett Kimi Räikkönen is, akit előbb Nico Rosberg előzött meg, majd a fentebb emlegetett Barrichello is megtámadott. Ahogy az első kanyar esetében, a brazilnak ezúttal sem ment simán a manőver. Egy újabb első szárny elem bánta a kakaskodást, melynek végén a Brawn GP autója könnyen otthagyta a csúszkáló Ferrarit.
A finnhez hasonlóan a harmadik helyen hajtó Robert Kubica is a szuperlágy keverékkel autózott ekkor, s a Rosberg - Barrichello páros néhány másodpercen belül őt is utolérte. Már majdnem letolták a pályáról a lengyelt is, amikor az hirtelen a bokszutcába hajtott és megszabadult a gyorsan tönkremenő abroncsokról.
A gyengének látszó taktika azonban végül majdnem komoly győzelmi esélyessé tetette Kubicát, ám a sors másképp hozta. A futam vége felé a lengyel már egy ideje a stabil teljesítményt nyújtó kemény gumikon autózott, míg előtte Vettel is és Button is a szuperlággyal küszködött. Három körrel a vége előtt aztán Kubica úgy döntött, hogy megtámadja a nehezen kigyorsító Vettelt. Az ifjú német próbálta védeni a második helyét, míg Kubica minél hamarabb le akarta tudni a Red Bull megelőzését. A BMW külső íven megpróbált szűken fordulni, ám a két autó útja végül találkozott, s egymásba kapaszkodva másztak le a pályáról. Miután szétváltak, a sérült autókkal újra harcba indultak volna, ám azok arra alkalmatlannak bizonyultak, így mindketten beleálltak a szemközti falba. Kubica rögtön ott is maradt, míg Vettel megpróbált a biztonsági autó árnyékában beslisszolni még pontszerző helyen. Az autója azonban másképp gondolta, így az ifjú német versenyzőnek le kellett parkolnia a pálya szélén. Ezzel pedig mindketten átengedték dobogós helyüket az őt követő Barrichellónak és a bokszból rajtoló Trullinak.
A Brawn GP autói tehát megnyerték az évad első versenyét, amire talán még akkor sem számított senki, amikor már az ellenfelek is elkezdtek elismerően beszélni a Mercedes motorral hajtott exHondáról.
Jarno Trulli dobogója és a csapattárs ötödik helyezése bravúros teljesítmény a rajtpozíciókat figyelembe véve, mint ahogy ugyanígy hatalmas elismerés jár a tavalyi év világbajnokának, Lewis Hamiltonnak, aki már a futam elején elkezdett átgázolni a mezőnyön. Nálánál talán senki nem tudta jobban kiaknázni az új rendszerben rejlő lehetőségeket.
A hatodik helyen a Renault kétszeres világbajnoka zárt, aki mögött a futam végén a szuperlágy gumikon küszködő Nico Rosberg végzett. Meglepetésre pontszerző helyen ért még be a Toro Rosso-Ferrari újonca, Sebastien Buemi.
Az energiaital-gyáros csapatának motort szállító istálló versenyzői ezúttal nem szereztek pontot. Felipe Massa és Kimi Räikkönen is a futam vége előtt búcsúzni kényszerült, noha az időmérő edzésen nyújtott teljesítményük ellenére egyáltalán nem játszottak alárendelt szerepet a futamon.
Az első verseny után tehát a Ferrari pont nélkül áll, míg a csapat korábbi alkalmazottja által vezetett Brawn-Mercedes autói elhozták a megszerezhető maximális pontszámot, s ezzel toronymagasan vezetnek a második megmérettetés előtt.
A következő versenyre csupán egy hetet kell várnunk. Malajziában kerül megrendezésre az évad második összecsapása.
Hely
|
Versenyző
|
Csapat
|
Kör
|
Hátrány
|
Rajt
|
1
|
Jenson Button
|
Brawn-Mercedes
|
58
|
Győztes
|
1
|
2
|
Rubens Barrichello
|
Brawn-Mercedes
|
58
|
+0.8
|
2
|
3
|
Jarno Trulli
|
Toyota
|
58
|
+1.6
|
20
|
4
|
Lewis Hamilton
|
McLaren-Mercedes
|
58
|
+2.9
|
18
|
5
|
Timo Glock
|
Toyota
|
58
|
+4.4
|
19
|
6
|
Fernando Alonso
|
Renault
|
58
|
+4.8
|
10
|
7
|
Nico Rosberg
|
Williams-Toyota
|
58
|
+5.7
|
5
|
8
|
Sebastien Buemi
|
STR-Ferrari
|
58
|
+6.0
|
13
|
9
|
Sebastien Bourdais
|
STR-Ferrari
|
|
+6.2
|
|
10
|
Adrian Sutil
|
Force India-Mercedes
|
|
+6.3
|
|
11
|
Nick Heidfeld
|
BMW Sauber
|
|
+7.0
|
|
12
|
Giancarlo Fisichella
|
Force India-Mercedes
|
|
+7.3
|
|
13
|
Mark Webber
|
RBR-Renault
|
|
+1 Kör
|
|
14
|
Sebastian Vettel
|
RBR-Renault
|
|
+2 Kör
|
|
15
|
Robert Kubica
|
BMW Sauber
|
|
+3 Kör
|
|
16
|
Kimi Räikkönen
|
Ferrari
|
|
+3 Kör
|
|
Ret
|
Felipe Massa
|
Ferrari
|
|
+13 Kör
|
|
Ret
|
Nelsinho Piquet
|
Renault
|
|
+34 Kör
|
|
Ret
|
Kazuki Nakajima
|
Williams-Toyota
|
|
+41 Kör
|
|
Ret
|
Heikki Kovalainen
|
McLaren-Mercedes
|
|
+
|
|
|