HÍREK : Zöld utat kapott a Lotus innovációs megoldása |
Zöld utat kapott a Lotus innovációs megoldása
motorsportal.hu 2012.01.12. 18:19
A Lotus 2011-es meglepő újítása, az elől kivezetett kipufogó egyértelműen zsákutcának bizonyult, ám az idei innováció, amely egy reaktív futómű, már sok csapat figyelmét felkeltette. A rendszer eddigi gyenge pontja az volt, hogy megfelel-e a jelenleg érvényben lévő műszaki szabályoknak. Az FIA szerdán rábólintott a Lotus megoldására, így immár teljesen legális.
Az indok talán kicsit érdekes, főleg annak tükrében, hogy miután a koncepció lényegét értelmezték, a rivális csapatokban kétségek merültek fel, mégpedig azért, mert a rendszert a pilóta a fékpedál megnyomásával aktiválja.
Ebben az esetben azonban önmagában a fékezés is sértené a szabályokat, hiszen az autó menetmagassága (a fizika törvényeinek engedve) fékezéskor is változik.
A technikai szabályzat 3.15-ös cikkelye úgy fogalmaz, hogy az autóban tilos minden olyan rendszer vagy eszköz használata, amelyet a versenyző arra használ, hogy mozgatásával megváltoztatja a kocsi aerodinamikai tulajdonságait. A 3.18-as pont egyetlen kivételt tesz, mégpedig a DRS használatát.
A fent leírtakon túl a legalizálás indoka, hogy bár a rendszer javítja az autó stabilitását és aerodinamikai teljesítményét a fékezéskor, de ehhez nem egy külön mozdulatra van szüksége a pilótának.
Ez inkább minősül reaktív féknyomatéknak, amely közvetlenül kapcsolódik a felfüggesztéshez, éppen ezért nem mozgó aerodinamikai elem, ez egy független tömegcsillapítási rendszer. Az a tény, hogy nem a pilóta hozza közvetlenül működésbe, hanem része a felfüggesztésnek, egyben azt is jelenti, hogy megfelel a Formula-1 műszaki előírásainak.
Most, hogy az Lotus innovációja zöld utat kapott, a rivális alakulatok is törhetik a fejüket hasonló megoldáson, ám természetesen a más csapatok által megalkotott, elvben hasonló koncepciókat is el kell fogadtatni az FIA műszaki részlegével.
Az autosport.com úgy értesült, hogy már az egyik élcsapat is benyújtott hasonló tervet az FIA-hoz, amit már ebben a szezonban alkalmazni szeretnének.
|