HÍREK : A reaktív rendszer betiltásának okai |
A reaktív rendszer betiltásának okai
motorsportal.hu 2012.01.24. 20:52
A Lotus F1 Team reaktív menetmagasság stabilizáló rendszerét az FIA végül azért minősítette illegálisnak, mert az leginkább aerodinamikai célokat szolgál – értesült az Autosport.
Az FIA múlthét pénteken minden csapathoz eljutatta azokat az irányelveket, melyekből kiderült, hogy a Lotus és a Ferrari által kifejlesztett hasmagasság szabályzó rendszer vét a technikai előírások ellen. Az irányítótestület annak ellenére döntött így, hogy a féknyomatékkal aktivált hidraulikus rendszer előzőleg zöld utat kapott.
Az Autosport információja szerint az FIA tavaly januárban már szabályosnak találta a Renault innovációját, mert akkor úgy értelmezték, hogy a felfüggesztéshez kapcsolódó rendszer mindössze az autó menetmagasságának szinten tartását szolgálja, ami gyakorlatilag nem más, mint egy kifinomult változata a terhelés alatt növekvő ellenállást kifejtő rugóknak.
Miután a Renault már Abu Dzabiban a fiatal pilóták tesztjén kipróbálta találmányát, néhány rivális alakulat az FIA-hoz fordult, hogy megtudja, legális-e a koncepció. Ezután történt meg az alaposabb kivizsgálás, de ekkorra már a Ferrari is elkészült saját verziójával, illetve a Mercedes is dolgozott hasonló rendszeren.
Alapos áttanulmányozás közben további részletekre is fény derült, végül az FIA számára világossá vált, hogy az újítás legfőbb előnye az aerodinamikai teljesítményre tett hatása. Az irányítótestület úgy találta, hogy mivel a rendszer miatt a felfüggesztés hossza is megváltozott, illetve a féknyergek mozgásának megváltozása (a féknyergek visszafelé csavarodó mozgása tette lehetővé, hogy fékezéskor az autó orra ne közelítse az aszfaltot) mind olyan hatással van az autó aerodinamikájára, ami sérti a technikai szabályzat 3.15-ös pontját. Mivel a vizsgálatok kiderítették, hogy ez a hasmagasság állító rendszer tulajdonképpen az autó alatti áramlási viszonyok stabilizálására szolgál, így a furcsán mozgó féknyergek mozgó aerodinamikai elemnek minősülnek.
A szabályzat 3.15-ös pontja pedig kimondja, hogy minden olyan elemet, ami az aerodinamikai teljesítményt segíti, mereven rögzíteni kell az autó teljes rugózott részéhez.
Mindemellett a futóműre vonatkozó technikai szabály is sérült, melynek 10.2.1-es pontja kimondja: „Ha a kormánykerék fix-en rögzítve van, minden egyes kerék középpontjának és forgástengelyének teljes mértékben és egyértelműen a felfüggesztés függőleges mozgásától kell függnie, egy ésszerű tűréshatáron belül, amitől nagyobb mértékben nem lehet eltérni.”
Továbbá a szabályzat 10.2.3-as pontja azt is egyértelművé teszi, hogy miközben az autó mozgásban van, a felfüggesztésen nem lehet változtatásokat végrehajtani.
A gyors döntéssel az FIA többek között szerette volna elkerülni az olyan, és hasonló vitákat, mint például amik a dupla diffúzor esetében történtek 2009-ben, és amik háttérbe szorították a szezon első versenyeit. Bár az FIA a csapatoknak küldött irányelvben egyértelművé tette, hogy a Lotus és a Ferrari koncepciója illegális, ennek ellenére a csapatoknak továbbra is lehetőségük van olyan irányba kísérletezni, és tovább fejleszteni a rendszert, hogy azt a későbbiekben, az Ausztrál Nagydíjon megpróbálják elfogadtatni a versenyirányítással.
Igaz - a fentiek tükrében -, egy ilyen forgatókönyv elég valószínűtlennek tűnik.
|