HÍREK : 10 dolog, amit megtudhattunk a jerezi tesztekből |
10 dolog, amit megtudhattunk a jerezi tesztekből
motorsportal.hu 2012.02.14. 20:58
Kitaposott alapigazság, hogy az első kollektív tesztek után még nem érdemes a köridőkkel foglalkozni, és főleg nem érdemes jóslatokba bocsátkozni az erősorrendekkel kapcsolatosan. Na de akkor milyen következtetéseket lehet levonni az év eleji felkészülésből? Az Autosport munkatársa, Jonathan Noble megadta a választ, és a múlt heti négy napos teszt után 10 pontban összeszedte, mi az amit megtudhattunk jerezi tesztekből.
Az első kollektív tesztekkel együtt megkezdődött idei Formula-1-es találgatási játék is, még úgy is, hogy mindenki tudja, a jerezi köridők alapján felállított sorrend nem más, mint áll hiearchia, hiszen többek között azt sem tudni, ki mennyi üzemanyaggal köröz. Ennek ellenére a szakértők már itt árgus szemekkel figyelik az autókat a pályán, a testbeszédeket a paddockban, és meghallgatják mit mond egy-egy illetékes munkatárs, majd ezekből az infókból elkezdik összerakni azt a bizonyos kirakós játékot.
Íme tehát 10 pont, amit biztosan megtudhattunk az első négy napos tesztből:
1. A Ferrarira még rengeteg munka vár
Semmi kétség a felől, hogy Jerezben a legfőbb beszédtéma a Ferrari volt, hiszen a csapat szóban már télen megkezdte a világbajnoki dicsőségért folyó harcot, és nem mellesleg egy igen radikális autóval rukkolt elő, így mindez hatalmas nyomást helyez a maranellói alakulatra. A látottak alapján - figyelembe véve a csapat hangulatát - még nem sikerült mindent rendbe rakni az új modellen, ami természetesen nem jelenti azt, hogy a szezonkezdésre ez ne változna meg. Kicsit úgy tűnt, mintha az autó rendbe lenne, csak még nem sikerült előcsalogatni belőle a sebességet. Elsősorban a kanyarok középső és kilépő szakaszánál vannak problémák. Nem vitás, hogy ehhez megfelelő beállítások szükségesek, és ehhez kellenek az elemzések. Pozitív előrelépés a tavalyi szezonhoz képest, hogy megszűntek a gumimelegítési problémák. Egy rosszul sikerült teszt még nem rontja el a szezont, és ha van csapat, amely fordítani tud a helyzeten még a nyitó futam előtt, az éppen a Ferrari.
2. A Red Bullnál és a McLarennél nincs meglepetés.
Amikor az új autók először kerülnek bevetésre, egyben azt is jelenti, hogy a csapatok itt tapasztalják meg első alkalommal, hogy a tél folyamán milyen munkát végeztek, illetve betekintés nyernek abba, hogy a riválisoknak mit sikerült megalkotniuk. Igazán izgalmas pillanatok ezek, melyekben a Red Bull és McLaren hozott némi nyugalmat. A wokingiak a tavalyi gyenge tesztek után most hatalmas lendülettel érkeztek, a Red Bull pedig továbbra is erős csomaggal rendelkezik. Az RB8-as mind a lassú-, mind pedig a nagy sebességű kanyarokban jónak tűnik. Persze játszma része, hogy a pilóták, és a csapattagok visszafogott mosollyal nyilatkoznak az autókról, annak ellenére, hogy az jól működött a pályán.
3. A Lotus idén meglepetést okozhat
Mindig nagy hiba, ha a szezon előtti tesztekből próbálunk erősorrendre következtetni ( egy évvel ezelőtt pl. Rubens Barrichello Williamse volt Jerezben a leggyorsabb), ugyanakkor nem lehet nem foglalkozni azzal a ténnyel, hogy jelenleg úgy tűnik, idén a Lotus beleszólhat a nagyok játékába. Mindkét versenyző, Kimi Räikkönen és Romain Grosjean is teljes tesztprogramot teljesíthetett mindkét napján, vagyis az E20-as már első bevetésén megbízhatónak mutatkozott, amivel egy következetes erős teszthetet zárt az alakulat. Nyilván ez még nem azt jelenti, hogy egy Red Bull verő csapatot láthatunk, de ha az eddigi alapokra tudnak építkezni, úgy egy tavalyihoz hasonló erős szezonkezdés nem lesz nagy meglepetés.
4. Van egy új Kimi, és egy régi Kimi
Minél inkább változik, annál inkább ugyanaz marad. Úgy tűnik Kimi Räikkönen kicsit szívélyesebb és érettebb lett annál, mint volt eddigi utolsó évében, amikor besétált az F1-es paddockba. Nagyon jól tudja, hogy erre szüksége van ahhoz, hogy a különböző (a visszatérésével vagy éppen motivációjáról szóló) pletykák megszűnjenek körülötte, és semmi ne zavarja abban, hogy feladataira koncentráljon. Ugyanakkor továbbra is bőven maradtak meg vonások a már jól megszokott Kimiből is. Még mindig kevés időt pazarol unalmas újságírói kérdésekre, és válaszai még mindig leginkább valami dörmögésszerű mondatokban nyilvánulnak meg, de egyelőre sokkal szívélyesebbnek tűnik. Úgyhogy jó lesz egy ilyen régi/új Kimit tudni a mezőnyben, főleg ha még a rajtrács elején foglalhat helyet.
5. Megszokjuk a ronda orr-kialakításokat is
Ahogy sorra mutatták be az autókat Jerezben, mindenki csakis egy dolgot figyelt, mégpedig a lépcsős orrkialakítást. A rajongók, a versenyzők, a csapatvezetők és a média körében is egyöntetű volt a vélemény a szabálymódosítás szülte megoldásról: csúnya. Viszont amíg a fotók egyre inkább erősítik ezt a jelzőt, addig a Jerezben munkába álló autók látványa összességében már nem volt ennyire bántó a szemnek. Vagyis ugyanúgy, mint ahogy 2009-ben hozzászoktunk a lecsupaszított és széles első légterelővel ellátott konstrukciókhoz, valószínűleg ezt a kis szépséghibát is gyorsan elfelejtjük. Persze a McLaren azért gondoskodott arról, hogy emlékezzünk, vannak szép F1-es autók is.
6. Úgy látszik a Pirelli elérte céljait
12 hónappal ezelőtt még óriási volt a bizonytalanság a Pirelli kísérleti F1-es abroncsai miatt, most azonban egy egész év tapasztalatával a háta mögött az olasz márka teljes bizalmat élvez, és nem mellesleg az első teszthét után optimistán távoztak Jerezből. Valóban úgy tűnik, hogy az izgalmasabb taktikai küzdelmek érdekében megalkotott lágyabb keverékek megfelelnek az előzetes terveknek, hiszen csökkent az egyes vegyületek közti teljesítménybeli különbség. Mindemellett tapasztalható volt, hogy a gumikat most sokkal könnyebb felmelegíteni, ami nagy segítség lesz azoknak az alakulatoknak (pl Ferrari), melyek ezzel a problémával küzdöttek az előző évben.
7. Mark Webber száműzte gondjait
Mark Webber végre igazán kipihente magát a tél folyamán, és ez meg is látszott rajta Jerezben. A tekintetébe visszatért a ragyogás, 2010 óta talán most először. Ebben persze sokat segített tavalyi szezonzáró futamgyőzelme, illetve saját bevallása szerint is ez volt eddigi F1-es pályafutásának legjobb utószezonja, ami után fittebben tért vissza, mint valaha bármikor. Ráadásul úgy tűnt, hogy nagyon elégedett az RB8-assal. Az biztos, az ausztrál nagy szezon előtt áll, hiszen egyértelműen jobban kell teljesítenie, mint tavaly.
8. Agresszív kipufogó-fejlesztésekkel találkozhatunk
A Formaula-1 egyik legizgalmasabb tulajdonsága a tervezés, és ahogyan a csapatok megpróbálják kitolni a határokat annak érdekében, hogy találjak még néhány tizedmásodperces előnyt. Miután tavaly felfedezték, hogy a fúvott diffúzorban mennyi lehetőség rejlik a teljesítmény szempontjából, ezért nyilvánvaló, hogy továbbra sem fordulnak el teljesen attól az elhatározástól, hogy némi segítséget kapjanak a kipufogógázoktól. Jerezben első alkalommal nyerhettünk betekintést abba, hogy idén ezen a területen milyen lenyűgöző technikai csata zajlik majd. A McLaren és a Ferrari megoldására néhányan rácsodálkoztak, ám az FIA műszaki vezetője, Charlie Whiting minden rendben talált. Így várható még néhány elég agresszív megoldás, és egészen biztos, hogy néhány alakulat a szabályosság határait feszegeti majd.
9. A Caterham F1-es csapattá érett
A Caterham értékes tesztkilométereket gyűjtött Jerezben, ami máris sok optimizmusra adhat okot a csapatnak. A versenyzők ráadásul úgy teljesítették a KERS-szel kapcsolatos programot is, mintha ez teljesen megszokott dolog lenne, nem pedig a legelső alkalom. Jarno Trulli egészen odáig ment, hogy ez a legjobb autó melyet F1-es karrierjének eddigi éveiben vezetett a szezonelőtti felkészüléseken. Sem a HRT, sem a Marussia nem tudja az utolsó tesztnél előbb kipróbálni idei autóját, vagyis egyre egyértelműbb, hogy a Caterhamet már nem lehet velük egy lapon említeni.
10. Valóban nemsokára itt a szezonnyitó
Amikor a Mercedes tavaly decemberben bejelentette, hogy az új autó majd csak a második kollektív tesztre készül el, egyáltalán nem volt meglepő, hiszen a múltban nem egyszer előfordul már ugyanez a top csapatoknál is. Valójában viszont Jerezben minden csapat ráébredt arra, hogy már csak nagyon rövid idő áll rendelkezésükre az szezonnyitó Ausztrál Nagydíjig. Mindössze 8 nap tesztlehetőség maradt, ami leginkább már az első éles bevetés előtti főpróbát jelenti. Vagyis mindenki elég ideges az időszűke miatt, ezért nyilván a Mercedes GP-n is hatalmas a nyomás.
|