HÍREK : Jövőre az istállók szabályváltozást szeretnének a csúnya orr miatt |
Jövőre az istállók szabályváltozást szeretnének a csúnya orr miatt
motorsportal.hu 2012.03.01. 18:18
A Formula-1 rajongói lassan már túl vannak az idei év első sokkján, ami a 2012-es versenyautók meglehetősen extrém orrkialakítása miatt érte nagyközönséget, ám a jelek szerint ezzel nincs vége a dolognak. Mire hozzászokhatnánk a furcsa dizájnhoz, meglehet, hogy - amennyiben az FIA elfogadja az istállók érveit - egy újabb szabályváltozás miatt jövőre el is felejthetjük.
Az idei szabályok a ráfutásos balesetek elkerülése miatt alacsonyabb orrmagasságot határoztak meg az autóknál, ám ehhez a karosszéria magasságát is csökkenteni kellett volna, ami a legtöbb alakulatnál az alváz és karosszéria teljes áttervezését, és átépítését jelentette volna. Ez pedig jelentős költségnövekedést eredményezne, így az istállók az egyszerűbb és olcsóbb utat választották, és az orrkúp egy "lépcsővel" került az előírt magasságra. Kivétel egyelőre a McLaren MP4-27, miután az alakulat már a 2010-es autójánál is az alacsonyabb alváz-kialakítást alkalmazta.
A jövő évre vonatkozó szabályozásnál minden bizonnyal az autók megjelenése is fontos szempont lesz, hiszen a király-kategória nem engedheti meg magának, hogy csúnyácska autók versenyezzenek, hiszen (ahogy ezt a Pirelli motorsort igazgatója már megjegyezte) ez a nem elkötelezett szurkolókat elfordíthatja az F1-től.
A csapatok egy része szeretné, ha a szabályalkotók a jövőben figyelembe vennék az esztétikai vonatkozásokat is.
Ross Brawn a dologról így vélekedett: "Nincs kétség afelől, hogy az autókat meg kell próbálni ránézésre is látványossá tenni, versenyszerűen vonzóvá. Az orr kialakítását mindannyian rossz irányban végeztük el. Ez némileg szerencsétlen dolog volt. Meghatározott tény volt, hogy csökkenteni kell az orr magasságát, és ezt természetesen valahogy csatlakoztatni kellett a kasztnihoz.”
Amikor felvetődött az a kérdés, hogy ehhez az alváz magasságát is csökkenteni kellene, néhány alakulat az FIA-hoz fordult, és azt kérte, a többletköltségek miatt ne kelljen az alvázat is alacsonyabbra tenni, mert az egy teljesen új alvázat igényelne.
Erről Brawn így beszélt: "Néhány csapat leült és azt mondta: Szeretnék továbbra is az eredeti alvázat folytatni - amiről mi jól tudtuk, hogy ez képtelenség.”
Nem teljesen alaptalan az aggodalom, hogy a csúnya autók sokat árthatnak a szurkolók lelkesedésének, ezáltal a nézettségnek, és ebből következően a szponzorok bevonzásának. Éppen ezért igen valószínű, hogy 2013-tól a csapatok kérésére újabb szabálymódosítás vezethet be az irányító testület.
Brawn úgy gondolja, a szabálymódosítások bevezetése előtt mindenképpen mérlegelni kell azok hasznát, vagy éppen hátrányát, beleértve természetesen a külső megjelenést is.
"Talán minden szabályváltozás előtt szükség lenne egy listára. Feltehetnénk a kérdést, hogy ezzel mi a cél, van-e a versenyek vonatkozásában haszna, és van-e az esztétikai megjelenés kapcsán előnye. Néhány esztétikai dolgot meg lehet szokni, de néhányat, mint például az orr, ki kell javítani. A McLarennek egy speciális kialakítású autója volt, így követni tudta az új méreteket."
Az FIA-t azonban még meg kell arról győzni, hogy mennyire fontos az autók külső megjelenése. A Toro Rosso technikai vezetője, Giorgio Ascanelli elmondta, hogy amikor az ötlettel előálltak, az FIA műszaki apparátusának vezetője, Charlie Whiting azonnal elutasította a felvetést, hogy ilyen jellegű szabályozást vezessenek be.
"Ezek nem szépek. A Lotus (James Allison technikai igazgató) szeretett volna egy új szabályt annak érdekében, hogy ne legyenek ennyire csúnyák. De Charlie azt mondta, ez lenne az első alkalom, hogy olyan szabályt hoznának, ami arra irányul, hogy ne legyenek csúnyák az autók” – mondta a Toro Rosso szakembere.
|