HÍREK : A Lotus áttervezte az E20 hibás elemeit |
A Lotus áttervezte az E20 hibás elemeit
motorsportal.hu 2012.03.01. 18:21
Az elmúlt héten megrendezett barcelonai tesztsorozat nem éppen az előzetes elvárások szerint alakult a Lotus F1 Team számára. A február 21…24 közötti időszakra ütemezett felkészülés során ugyanis a 02-es számmal jelölt alvázzal kapcsolatban nem várt rendellenességet tapasztaltak, aminek következtében a csapatvezetés azonnal felfüggesztette a tesztek további folytatását.
Az eset kivizsgálásáról és a probléma megoldásának érdekében tett lépésekről a Lotus F1 Team technikai igazgatója, James Allison reflektált a számára feltett kérdésekre.
James, mi történt az E20-al a múlt heti barcelonai tesztelésen?
„A barcelonai tesztsorozatra egy teljesen új építésű, az E20-02-es jelölésű alvázzal érkeztünk meg. A keddi nap délelőttjén Romain-nal sikerrel teljesítettük az installációs köröket. Nem sokkal ezt követően az első kanyar előtt, a gyors körének teljesítésének megkezdésekor, amikor a fékpedálra lépett, érezte, hogy valami nincs rendben. Azonnal tudatta velünk a rádión keresztül, hogy nem képes teljesíteni a mért kört, és vissza is tért a boxba.”
Milyen problémát sikerült beazonosítani, miután az autó visszatért a garázsba?
„Első ránézésre azonnal láttuk, hogy az első kerékfelfüggesztés felső lengőkarjának rögzítésénél valami nincs rendben.”
Milyen lépéseket tettek a meghibásodást követően?
„Első alkalommal használtuk akkor a 02-es számú alvázat, éppen ezért a probléma láttán egyből arra gondoltunk, hogy valamiféle gyártási hibáról lehet szó. Ezt követően döntenünk kellett, és végül a 01-es verzió használatát preferáltuk, amely már sikerrel szerepelt Jerezben. Mielőtt azonban visszaküldtük a hibás konstrukciót a gyárunkba, elindítottuk az eset kivizsgálását Enstone-ban, hogy elkerüljük az ehhez hasonló problémák ismételt előfordulását. Sajnálatos módon azonban azt állapítottuk meg, hogy nem kizárt hasonló meghibásodás a másik alváz esetében is. Ezt követően kissé vonakodva ugyan, de kénytelenek voltunk törölni a teljes tesztprogramunkat, hogy mielőbb megtaláljuk a probléma forrását, még mielőtt újra sor kerülne a következő tesztelésre.”
Mi történt a gyárban, hogyan reagáltak a történtek után?
„A történtek után meglehetősen feszített munkák következtek, és azt kell mondanom, hogy mindenki maximális módon elvégezte a tőle elvárt feladatokat. Miután visszaértünk a gyárunkba, minden egyes érintett személlyel egyeztettem a részleteket, és pontosan megbeszéltük mi is történt. A kollégák pontosan megértették, hogy igencsak szerencsétlenül alakult a helyzetünk, de minden egyes reakciónk megfelelő kontrol alatt történt. Elvégeztük az érintett alkatrészek újratervezését, amelyeket természetesen le is gyártottunk, és már installáltuk is azokat az új alvázra. A gyártási folyamatokat követően elvégeztük az ilyenkor esedékes vizsgálatokat, és az új konstrukciót elküldtük a következő teszt helyszínére, Spanyolországba.”
Véleménye szerint sikerült megoldani a problémát?
„Igen.”
Az új alváz nehezebb lett a korábbi verzióhoz képest?
„Igen, de mindössze csak 1kg-ról beszélhetünk, amelyet megfelelően tudunk kezelni. Ez egyáltalán nem fog negatívan jelentkezni a versenyautó vezethetősége és teljesítménye szempontjából.”
Az új alvázzal kapcsolatban kellett új töréstesztet végezni?
„Nem, erre nem volt szükség.”
Melyik konstrukciót fogják használni ezen a héten?
„Ezen a héten a 01-es számú alvázat fogjuk majd használni, míg a 02-es változat tartalékként lesz jelen. Az új, 03-as jelzésű konstrukciót is sikeresen elkészítettük, amely már az újratervezett elemeket tartalmazza.”
A csapat veszített négy napot a rendelkezésre álló tesztidőszakban. Ez jelent-e valamiféle hátrányt?
„Természetesen az, hogy négy tesztnapot veszítettünk, nem mondható ideális helyzetnek. A többi csapathoz hasonlóan nagy jelentőséggel bírnak ezek a napok, hiszen ezek megalapozzák a további fejlődést. Mindezek mellett azonban optimistán várom a folytatást. Először is sikerült technikai problémák nélkül teljesíteni a feladatokat Jerezben, ami hozzásegített bennünket ahhoz, hogy minél alaposabban megismerjük az autónkat. Természetesen adódtak kisebb területek, amelyekbe be kellett avatkoznunk, és bizonyos elemek nem álltak a rendelkezésünkre az elmúlt heti tesztek során. Csütörtökön tehát az autónk az új alkatrészekkel lép majd pályára, és nagyon várjuk már, hogy miképpen fog teljesíteni.”
|