HÍREK : Whiting szerint nincs semmi gond az új kipufogókkal |
Whiting szerint nincs semmi gond az új kipufogókkal
motorsportal.hu 2012.03.16. 14:27
A téli tesztek folyamán a paddockban arról suttogtak egyes istállók szakemberei, hogy néhány autónál a tiltás ellenére is olyan kipufogó megoldások születtek, melyek ellentétesek a szabály szellemével, és továbbra is aerodinamikai célra hasznosítják a kilépő gázokat. Az FIA a „füles” hatására szigorított, konkretizált, és most, az ausztrál verseny előtt Charlie Whiting, az FIA versenyigazgatója örömmel konstatálta, hogy ezen a területen mindenkinél rendben talált mindent, az alakulatok odafigyeltek a szabályok alkalmazására.
Az idei év kipufogó-szabály változása miatt az istállók egyik legfontosabb megoldandó kihívása az volt, hogy az elveszített leszorítóerőt valamivel kompenzálják. A Formula-1 mindig is arról szólt, hogy a szabályok által leírt határokat minél jobban kitolva próbáljanak meg előnyhöz jutni az egyes csapatok. A különféle szabályértelmezések számtalanszor adtak okot vitára mind a csapatok között, mind a csapatok és az FIA között, ezért a fúvott diffúzor betiltásakor az irányító testület igen körültekintően járt el, és nem csak a motorok vezérlését, a fojtószelep működés közbeni állapotát rögzítették egy szoftver (ECU- Engine Control Unit) segítségével, de még a kipufogócső autóból történő kilépését, és annak geometriáját is meghatározták.
Az Ausztrál Nagydíj előtt az FIA műszaki vezetője egyértelművé tette, hogy nincs ok a találgatásokra, az új specifikációt minden alakulat a szabályoknak megfelelően alakította ki.
„Volt egy kis általános vita, melynek a központjában az új szabályok értelmezése állt. Ahogy az mindenki tudja, tavaly hoztunk egy nagyon egyszerű szabályváltozást, ami kötelező minden autónál, és egyszerűen annyi, hogy nem több mint kétféle kipufogó kilépés lehetséges. Idén ezzel egy egész oldal foglalkozik azzal a céllal, hogy a kipufogógázok aerodinamikai használatát megakadályozza.”
„Nyilvánvaló, hogy ezt a mérnökök különbözőképpen értelmezhetik. Minden rendszer, amit eddig láttunk, eleget tesz az új előírásoknak, így a véleményünk egyértelmű: nem vagyunk abban a helyzetben, hogy pontosan meg tudjuk mondani, a rendszerek mennyire befolyásolják az autó aerodinamikáját. Az új szabályzás lehetővé tette, hogy nincs is erre szükség. Valóban fogalmunk sincs milyen aerodinamikai hatásai vannak az egyes rendszereknek, és ebben a helyzetben nem is nagyon érdekel bennünket. Mindaddig, amíg ezek szabályszerűek, mi boldogok vagyunk. És amit eddig láttunk, annak alapján mindenki betartja a szabályokat" - jelentette ki az FIA versenyigazgatója Charlie Whiting
|