HÍREK : Ijesztgetés vagy komoly terv? |
Ijesztgetés vagy komoly terv?
motorsportal.hu 2012.07.17. 20:34
Két éve egy ideig biztos befutónak tűntek, a döntéshozók végül mégis a Pirellit választották. A francia Michelin gumigyár már akkoriban is azon fáradozott, hogy újra visszatérhessen a Forma–1-be, ám ehhez sem a körülmények, sem pedig a résztvevők érdekei nem passzoltak akkoriban.
Most viszont újra esélyük nyílhat – legalábbis akkor, ha az Auto Bild Motorsport információi igaznak bizonyulnak. A német lap szerint ugyanis Jean Todt, az FIA elnöke jelenleg azon fáradozik, hogy visszahozza a gumiemberes márkát a sportágba.
Mint ismeretes, a jelenleg egyedüli beszállítóként funkcionáló Pirellinek a 2013-as szezon végéig szól a szerződése, az azt követő évben történő gyökeres változások (új motorformula, átalakuló autók) pedig remek alkalmat nyithatnak az új pályázók előtt is. A Michelin cég képviselői korábban már leszögezték, a sportágban csakis akkor vállalnának újra szerepet, ha a szabályok és a körülmények úgy alakulnának, hogy az közelítene a vállalat által a sporttól elvártakhoz. Ennek kapcsán merült fel például korábban a gumi méretének megváltoztatása is, akárcsak a több beszállító egyidejű jelenlétével újraindított gumiháború lehetősége. „Ez igazából szabad versenyt jelent a pályázó gyárak között, amivel a Michelin bizonyíthatná technológiai minőségét és hozzájárulhatna a közönség szórakoztatásához.” – közölte igényeiket még áprilisban a franciák egyik képviselője a Motorsport-total-on
A jelenlegi partner, a Pirelli korábban már jelezte maradási szándékát: „A gazdasági helyzetnek megfelelően középtávon szeretnénk maradni. Azon dolgozunk, hogy ezt elérjük” – jelentette ki Paul Hembery, hozzátéve, év végén tárgyalóasztalhoz ülnek egy újabb hároméves szerződéssel kapcsolatban.
Hogy lesz-e új beszállító, és a régivel mi lesz, egyelőre nyitott kérdés tehát. Az sem kizárható, hogy szándékosan. Bár a Cirkusz résztvevői idén is elhalmozzák dicséretekkel a Pirellit a sportág látványosabbá tételéért végzett munkája miatt, az elmúlt időszakban több olyan kérdés is fölmerült már, aminek megoldásához változtatnia kéne Hemberyéknek. Év elején még a tesztautó jelentett problémát az olaszoknak (azóta a Renault kétéves járgányát használják), később a gumik gyors kopása miatt érte kritika őket, míg legutóbb az esős Silverstone kapcsán merült fel, hogy túl kevés abroncsot bocsátanak a csapatok rendelkezésére. Ez utóbbi probléma esetében különösen hátrányos lehet a Pirelli számára a csapatok által szorgalmazott megoldás: a több legyártott garnitúra magasabb költségeket eredményezne, az F1-es kalandot pedig kevésbé tenné gazdaságossá.
A jelenleg monopolhelyzetben lévő gumibeszállítóra igen nehéz nyomást gyakorolni, ám nem lehetetlen: az egyik megoldás például éppen e helyzet megszűntetésének lebegtetése lehet. Így az sem kizárt, hogy a Michelin visszatéréséről újraélesztett pletykákkal csupán változásra próbálják sarkallni a makacs és „smucig” Pirellit – hátha jövőre több esőgumit hoznak Silverstone-ba…
|