HÍREK : A Lotus is beadta derekát: érkezik a Coanda-kipufogó! |
A Lotus is beadta derekát: érkezik a Coanda-kipufogó!
motorsportal.hu 2012.10.09. 20:40
Miközben DRS-megoldásukat Szuzukában sem tudták versenyre alkalmassá tenni, s hetek óta újabb és újabb fejlesztéseket ígérnek, amelyek hatása viszont nemigen érzékelhető eredményeiken, most egy újabb, még komolyabbnak ígérkező újítás bevetésére készülnek. Dél-Koreában debütál a Coanda-kipufogóval ellátott Lotus!
Úgy tűnik, az utolsó különc is beadta a derekát. Az idei évben csupán két élcsapat döntött úgy, 2012-es autóján a többiek által alkalmazott, a kipufogógázokat a diffúzor oldalára illetve a hátsó szárny alsó eleméhez vezető kipufogó helyett egy hagyományosabb megoldást választ: a Mercedes és a Lotus. Hogy ők ketten, az persze koránt sem véletlen, hiszen ők már az előző évben is egyéni utakat jártak e téren – utólag elismerve, rosszul döntöttek.
A kipufogók fejlesztése a 2009-es Red Bull felbukkanása óta a Forma–1 egyik központi kérdését jelenti – annak dacára még ma is, hogy idén szigorúbb korlátozásokkal igyekeztek elejét venni az egyre merészebb ötleteknek. A mérnöki kreativitás ugyanakkor nem tűr határokat: a McLaren és a Sauber már a tesztidény előtt rájött, miként lehet kijátszani a szabályokat annak érdekében, hogy az aerodinamika szempontjából roppant értékes kipufogó gázokat. A Coanda-effektus azóta minden F1-rajongó által ismert jelenséggé vált.
Az említett két csapat, a Lotus és a Mercedes számára – éppen mert külön utakon jártak 2011-ben – ez a fajta megoldás viszont még kevéssé ismert terület, melynek sajátosságait csupán mostanság igyekeznek felderíteni. Az enstone-iak technikai igazgatója, James Allison a következőképpen kommentálta új fejlesztésüket: „A teljesítmény maximalizálására (ti. a motor teljesítményére - a szerk.) törekvő, hagyományos kipufogónkkal egy kicsit magunkra maradtunk mostanra. Az E20-as autónk bemutatása óta viszont már párhuzamosan dolgoztunk a Coanda-kipufogón a szélcsatornában.”
Hogy a Mercedes után végül a Lotus is ezen megoldásra vált, egyúttal annak bizonyítéka is, hogy az igazán nagy potenciál a Coanda-megoldásban van, így ez jelenti a jövő útját. Az ugyanis elég nyilvánvalónak tűnik, hogy az új eszköz szezonvégi bevetése – miként az Ezüstnyilaknál, úgy az arany–feketéknél is – elsősorban nem feltétlenül a vébéhajrát, hanem már a 2013-as esztendőt készíti elő. „Amikor láttuk, hogy a Coanda-kipufogó hatása nagyobb, mint a rendelkezésünkre álló rendszeré, egyértelmű lett, hogy alkalmaznunk kell. Ez nem csupán a szezon utolsó negyedére, de a következő évre is jó hatással lesz.” – ismeri el Allison.
Az újítás tehát Dél-Koreában debütál, hozzá kapcsolódóan pedig számos változás lesz majd megfigyelhető Räikkönenék autóján. Az új kipufogóhoz értelemszerűen új motorvezérlés társul majd, a gázokat kivezető cső átmérője valamelyest csökken, minek következtében a motor veszít majd ugyan erejéből, ám mindez szükséges áldozat ahhoz, hogy a forró gázok pontosan célt érjenek. Ráadásul amennyiben a rendszer ideálisan működik, alaposan növeli a leszorító erőt a kocsi hátulján, ami jobb kanyarsebességet és mindenekelőtt jobb kigyorsítást eredményezhet.
Ezen kívül viszont további módosításokra is szükség lesz. „A helyzet nem olyan rossz, mint a befújt diffúzorokkal tavaly, de itt is alaposan át kell építeni a kocsi hátulját: új borítás, új kipufogó, új nyílások és némi hővédelem a padlólemezen.” – sorolja a változásokat Allison.
Bár e változás kétségtelenül nagy, kérdés, mennyire lesz sikeres, illetve milyen hamar tudja a csapat kihozni belőle a legtöbbet. A Mercedes esetében már láthattuk, hogy az új megoldást meglehetősen nehéz munkára bírni: ők már egy háromnapos tesztet és két nagydíjhétvégét teljesítettek vele, ám még most sem elégedettek az eredményekkel. A Lotus esetében ráadásul az új dupla DRS-t sem tudták zökkenőmentesen átültetni a gyakorlatba. Olyannyira , hogy a csapat úgy döntött, nem is pazarolják rá tovább az időt, legközelebb csak a fiatal versenyzők tesztjén teszik próbára azt. „Az alkalmazása nem volt könnyű. A kevés tesztidő miatt az eszköz munkára bírása nehezebb volt a vártnál. Ezért most félretesszük, még egyszer átgondoljuk, és legközelebb csak a fiatal versenyzők tesztjén vesszük elő újra, Abu-Dzabiban.” – avatott be terveikbe a Lotus technikai igazgatója.
|