HÍREK : Hembery: Lehetséges az egy kiállás |
Hembery: Lehetséges az egy kiállás
motorsportal.hu 2012.10.13. 14:37
Lewis Hamilton nem érti, miért a lassabb a gyorsabb, Felipe Massa hatalmas különbségeket lát, miközben technikai igazgatója szerint alig van eltérés. A pálya állapota folyamatosan változik, így nehéz pontos képet alkotni a viselkedésükről, ami nem hasonlítható semelyik másik helyszínen tapasztaltakhoz. A Pirelli szuperlágy és lágy keverékei körül már egy nap elteltével is számos furcsaságot tapasztalhattunk, ám ez nem feltétlenül ígér gumikáoszt vasárnapra.
Paul Hembery, az olasz gyártó első embere szerint a dél-koreai aszfalt semelyik más pályához nem hasonlítható a gumihasználat terén. „Ez egy ritka pálya – különböző okok miatt. Első ránézésre gyorsnak, de normálisnak tűnik, de az aszfaltfelület olyan mint egy utcai pályánál. Nem lyukacsos, nagyon sima, sok bitumennel. A gumikopás ezért meglehetősen alacsony mértékű.”
Nem véletlen tehát, hogy az olasz gyártó a két leglágyabb termékét szállította ide, amelyek között egyébként nagyjából két-hattizedes időkülönbség van. Lewis Hamilton és a ferraris Pat Fry meg is lepődött kicsit azon, hogy alig észrevehető a két típus közti differencia.
Az alacsony kopásból adódóan feltételezhető, hogy néhány versenyző és csapat akár egykiállásos stratégiával is megpróbálkozik majd vasárnap, hiszen míg más helyszíneken ez a hátsó abroncsok kopása miatt általában nehezen megvalósítható, itt ezen gumik kevésbé használódnak el. Ezt maga Hembery is megerősíti: „A gumikat szerkezetileg komoly terhelés éri, ám a felület miatt a keveréket ez kevésbé érinti. Egyes versenyzők nyugodtan elgondolkodhatnak az egy kiálláson.”
A szakember ugyanakkor egy másik tényezőre hívja fel a figyelmet: a szemcsésedésre. „Ez annak köszönhető, hogy itt az év többi részében nem versenyeznek, és betétfutamok sincsenek itt. A pálya emiatt nagyon poros, és sokkal jobb nem is lesz.” Fernando Alonso a mai napot követően nem véletlenül emelte ki, hogy a pálya állapotának gyors változásának komoly szerepe lehet a hétvége erőviszonyainak további alakulásában.
Ha a hátsók nem is, az első abroncsok viszont jelenthetnek komoly problémát – mint az a mai szabadedzéseken is látható volt (például Hamiltonnál). A gondot viszont itt a hólyagosodás jelenti, ami nem a gumik kopásával, hanem azok alacsony hőmérsékletével, illetve túlzott csúszásával függhet össze. Mint azt Hembery elmondta, a stratégiáknál elsősorban ez a tényező lesz majd meghatározó „Az első kerekek jelentik itt a korlátozó tényezőt. Némely csapatok elég agresszívek voltak a beállításokkal, és kihasználták a kerékdőlés maximumát. Ennek előnye viszont korlátozott, mivel növeli a gumik kopását a kerék belső felén. A keményebb hátsó kerekek viszont akár az egész versenyt kibírnák.”
Ez a jelenség részben annak eredménye, hogy ezen a különleges pályán a gumik megfelelő hőmérsékleti tartományba hozása nem mindenkinek megy könnyen. A hosszú egyenesekben az abroncsok könnyen visszahűlhetnek, míg az igazán erőteljes felmelegedést okozó gyors kanyarokból csak kevés van a pályán.
Hembery szerint a távol-keleti pálya éppen ezért számít annyira különlegesnek gumiszempontból. „A pálya már-már bizarr. Viccesen mondtam is az egyik mérnökömnek, hogy jobb lenne itt köztes esőgumikkal versenyezni, mivel ide olyan gumik valók, amiknek alacsony a hőmérsékleti igénye. Tulajdonképpen erre a pályára külön keveréket kéne gyártani.”
Alulkormányzottság, problémák a gumik hőmérsékletével, a bal első kerekeken megjelenő csíkok – az elmondottak alapján mindenképpen érdemes lesz odafigyelni ezen tényezőkre, mivel nem csupán az erősorrendről, de a versenystratégiákról is ezek döntenek majd leginkább.
|