HÍREK : Lotus: Idén már nem lesz DDRS |
Lotus: Idén már nem lesz DDRS
formula.hu 2012.10.31. 22:29
A Lotus csapat a 2012-es szezon tizennyolcadik versenyére, az Abu Dhabi Nagydíjra készül.
Kimi Räikkönen:
Milyen formát mutattál korábban Abu Dhabiban?
Eddig csak egy versenyen indultam a Yas Marina pályán, Abu Dhabiban. Ez volt utolsó versenyem a Ferrarival és természetesen utolsó futamom, mielőtt ralizni kezdtem.
Ezt a versenyt követően két évig nem ültél Formula-1-es autóba - jelent ez valamit?
Unalmas verseny volt ez, azt mondhatom! A 12. helyen értem célba és nem tudtam tenni semmit a verseny során. Szeretnék javítani rekordomon a pályán és biztos vagyok benne, most sokkal érdekesebb versenyem lesz!
Mit gondolsz a pályáról?
A létesítmény felülmúlhatatlan. A pálya vonalvezetése miatt kihívást jelent az előzés szempontjából, mivel nincs túl sok hely előzésre. Az időmérő edzésen kell jól szerepelni és akkor erős eredményt tudsz elérni. Van néhány kanyar és jó leszorítóerőre, valamint tapadásra van szükség. Az autónak a kerékvetőket is nagyon jól kell használniuk.
Van valami határozott kihívása a Yas Marina Circuit pályának?
Mivel esti verseny, a napfény és az éjszaka más kihívást jelent a többi pályától. Napfényben kezdünk és lámpafénynél érünk célba. Ez más, érdekes és látványos is.
Tekints gyorsan vissza indiai hétvégédre...
Nagyon jó autóm volt ott, de nem tudtam semmit tenni, mert nem tudtam előzni az egyenesben. Egészen csalódást jelentő volt ez, de már elmúlt. Saját magunkat hoztuk ilyen helyzetbe szombaton, amikor a beállítást meghatároztuk és ennek megfizettük az árát. A sebesség megvolt, de nem a megfelelő helyen és amikor valaki mögött vagy, akkor nem tudsz túl sokat tenni. ÚGy gondoltam, egy olyan autóval rendelkezünk, mellyel a dobogós helyezésért tudtunk küzdeni, mivel a köridők jók voltak, de szombaton hibáztunk, ezzel minden esélyünk elszállt. Az egyéni világbajnokság elúszott számomra, azt hiszem, de remélem, a következő versenyen megfelelő sebességünk lesz ahhoz, hogy pontokat szerezzünk.
Optimista vagy az E20-at illetően Abu Dhabira és várod a futamot?
Remélhetőleg okosabbak leszünk és versenysebességünket pontok megszerzésére tudjuk fordítani. Az autó jó és ha sikerül az időmérő edzésen jobban szerepelni, akkor azt hiszem, jó pozícióban leszünk és a legtöbbet tudjuk majd kihozni a következő néhány versenyből.
Romain Grosjean:
Véleményed szerint milyen a Yas Marina pálya?
Abu Dhabi egy újabb egzotikus célpont. A pályát nem nagyon használják az év során, amely azt jelenti, alacsony tapadásra számíthatunk a hétvége elején. A pálya TV-n keresztül nagyszerűnek tűnik és több második sebességi fokozatban teljesíthető kanyar található itt, amely feküdhet az E20-nak; várom már!
Milyen korábbi tapasztalataid vannak a pályáról?
Sok jó emlékem van Abu Dhabiból és egészen jól ismerem. Tavaly pole pozíciót szereztem és második lettem a GP2 Ázsia széria versenyén és megnyertem itt a GT1-es bajnoki futamot. Legutóbb tavaly mehettem a pályán Formula-1-es autóval a szabadedzésen, így várom a visszatérést. Napos és nagyszerű helyszín. Majd meglátjuk, mit tudunk tenni itt.
Indiában szenvedtél a tapadás miatt; úgy gondolod, jobb lehet a tapadás Abu Dhabiban?
Abu Dhabi talán hasonlít Indiához, de ott lesz a V8 Supercars széria, így jól letakaríthatják a pályát! Remélem, több tapadás lesz, mint Indiában, mert szeretek későn fékezni, ám amikor nincs tapadás, ez kissé nehezebb!
A Coanda kipufogórendszert először használhattad a múlt hétvégén; milyen érzés volt?
A Coanda kipufogót sokkal jobban megismertük. Dolgozni kell még, hogy jobb eredményt érjünk el vele alacsony tapadás mellett, különösen az időmérő edzésen - ahol úgy gondolom, javulhatunk -, majd a versenyen az autó szokás szerint nagyon nagyon jó. Tovább dolgozunk és megpróbálunk jó eredményt elérni Abu Dhabiban. Szeretném jobban kezdeni a hétvégét, mint Indiában, ahol az első-, második- és harmadik szabadedzés nem sikerült jól. Nem éreztem azonnal az autót és ez visszavetett minket az egész hétvégén. Azt hiszem, ezen kell javítani Abu Dhabira. Célom azt lesz, hogy jól kezdjem a hétvégét, keményen dolgozzak és az időmérő edzést több tudással kezdhessem meg.
Milyen volt indiai versenyed?
Őszintén szólva azt hiszem, ez volt idei egyik legjobb versenyem, 100 százalékosan mentem minden körben. Jól rajtoltam, majd keményen nyomtam a pontszerzésért, néhány jó előzést bemutatni a versenyen. Sajnos beragadtam a Force India mögé - ahogy Koreában is -, így ismét jól megismertem az autó hátulját! Remélhetőleg hamarosan ők látják az én autómat hátulról! A verseny jól sikerült, az autó jó volt és a kerékcserék fantasztikusak voltak; azt hiszem, mi voltunk a második leggyorsabbak a boxutca bejáratától a kijáratig, ez jó dolog.
Mennyire örülsz annak, hogy a csapat még a szezon végén is fejleszti autóját?
Ez nagyon kielégítő. Számunkra - és a rajtrács többi tagjának számára is - nagyon fontos. Abu Dhabiba új alkatrészekkel érkezünk, amelyet már várunk és minden, ami most működik az autón, azt a jövő évben is felhasználjuk. a fejlesztés folyik az idei évre és jövőre is.
Eric Boullier, csapatfőnök:
Beszéljen az indiai versenyről és tekintsen előre Abu Dhabira...
Bosszantó versenyünk volt Indiában; egyértelműen jó sebességet mutattunk és nyilvánvalóan itt tartottak fel minket leginkább. Tudtuk, hogy egy jobb időmérő edzéssel és egy más versenyhelyzettel több pontot szerezhettünk volna. Azt kell mondjam, hogy indiai teljesítményünk jót tett a három verseny előtt a csapat hangulatának, mert tudjuk, több pontot szerezhetünk, mint a Ferrari és a McLaren. Ez a célunk a következő versenyeken.
Mit tartogat a csapat Abu Dhabira?
Azt hiszem, érdekes fejlesztéseink lesznek Abu Dhabira, amelynek segítségével több sebességet és jobb teljesítményt tudunk kihozni az autóból. Elméletileg a fejlesztésekkel sokkal sikeresebb időmérő edzésünk lehet és a versenyen is segítségünkre lehetnek. Ennek következtében várjuk Abu Dhabit, mivel érdekes versenyünk lehet. Megpróbálunk az időmérő edzésen az első hatba kerülni és megtartani, vagy javítani pozíciónkon a versenyen, fontos pontokat szerezve.
Meséljen Romain indiai versenyéről, jó felzárkózást mutatott be...
Romain nagyon jól teljesített Indiában. Távol maradt a balesetektől, jó, tiszta rajtot vett, majd nagyon jó versenyt futott. A futam során keményen nyomta és néhány jó előzést mutatott be. Koreában sokkal óvatosabb volt, most visszatért versenyzői és harcos szelleme. Ez jó és azt hiszem, a felépülés útjára lépett, pontosan mutatja, miért érdemelte meg azt, hogy itt legyen.
Kimi meghosszabbította szerződését a csapattal, milyen érzései vannak ezzel kapcsolatban?
Nyilvánvalóan nagyon boldog vagyok, hogy Kimi velünk marad, ahogy számítottuk. Nagyszerű látni, hogy Kimi otthonra lelt itt és elégedett a fejlesztéssel és a csapat javulásával. Számunkra nagyszerű érzés, hogy egy olyan világbajnok, mint Kimi elkötelezte magát velünk és segít a csapat azon céljának elérésében, hogy a jövő évben élcsapat legyen.
James Allison, műszaki igazgató:
Az egyenesbeli sebességből mennyit lehet visszaszerezni az utolsó három versenyre - úgy tűnik, ezen a területen szenvedtek a legtöbbet az utóbbi két versenyen?
Valójában nem az egyenesbeli sebesség az, ami problémát jelent, egyszerűen a hátsó szárnnyal így tudjuk beállítani. Az erő területén kell javulni. A Coanda rendszer első verziója kevésbé volt erőgyilkos. A Renault Sport segítségével Abu Dhabiban az elveszített erő egy harmadát várhatóan visszaszerezzük és összességében a veszteség felét sikerül visszakapnunk.
Hogyan feküdhet a Yas Marina az autónak?
A Yas Marina nem tartalmaz sok típusú kanyart és tény, mindegyikük alacsony sebességű. Nem ez a kedvenc pályánk a szezon során, de nem különbözik sokban Valenciától és ott pedig jól szerepeltünk.
Lesznek valamilyen fejlesztések erre a versenyre?
Célunk, hogy egy olyan kipufogócsövet építsünk be, amely a Coanda leszorítóerejét kihasználja, de szeretnénk a lóerőből is visszaszerezni, melyet az első verziójú kipufogórendszerrel elveszítettünk.
Mi ment rosszul az időmérő edzésen Indiában - sokkal ígéretesebben álltak az edzés előtt...
Egészen ígéretesek voltunk a harmadik szabadedzésen Kimivel, kevésbé Romainnal. Azonban arra számítottunk, a McLarenek és a Ferrarik közé kerülünk. Egy kis lépés rossz irányba Kimi autójának megállításával és egy kisebb hiba Romaintól eredményezte azt, hogy egy kicsit hátrébb végeztünk, mint szerettünk volna.
Milyen gondolatai vannak az Indiai Nagydíjról?
Erős versenysebességünk volt, mindkét pilóta úgy nyilatkozott, az autó kiválóan működött, amely jó. Sajnos Kimi a verseny nagy részében Massa autójának hátulját láthatta. Rövid ideig meg tudtuk előzni őt a kerékcserét követően, de a DRS zónában megelőzött minket és ezt követően mögötte maradtunk, nem volt megfelelő sebesség, vagy erő az újbóli előzéshez. Kimi visszaesett, majd felzárkózott Felipére, amely azt mutatja, gyorsabbak voltunk, mint a Ferrari. Ez megerősítette, jobb pozícióba is kerülhettünk volna az időmérő edzésen két autónkkal. Sajnos a keverékválasztás nagyon óvatos volt erre a versenyre, nehézkessé vált a szélárnyékba kerülni az előzéshez.
Köztudott, hogy az Abu Dhabi Nagydíjat követő Fiatal Pilóták Tesztjén DDRS bevetésre kerül. Miben reménykedhetünk, a futamokon láthatjuk?
Tervünk az, hogy megértsük működését, kiszámítható módon teljesítsen, így bevethető legyen a versenyen. Az eddigi nehézségek alapján azt hiszem, optimista kijelentés lenne, ha azt mondanám, az utolsó versenyeken bevetésre kerül.
|