HÍREK : Számadás az Abu-Dzabi Nagydíjról |
Számadás az Abu-Dzabi Nagydíjról
motorsportal.hu 2012.11.08. 21:42
Räikkönen és a Lotus visszatérése
Kimi Räikkönen pályafutása 19. futamgyőzelmét aratta Abu-Dzabiban, 3 évvel és 66 nappal azt követően, hogy legutóbb nyert a Belga Nagydíjon 2009-ben. Nem ma történt, de ez még mindig csak a 13. leghosszabb időintervallum egy pilóta két egymást követő győzelme között. Ha viszont a két siker között eltelt versenyek számát nézzük, ami a finn esetében 61, akkor minden idők hatodik leghosszabb várakozása volt az övé - noha hozzá kell tennünk, hogy ezen nagydíjak nagyobb részén nem vett részt.
Räikkönen egy illusztris társaság tagjai közé írta fel a nevét, hiszen rajta kívül csak öt olyan futamgyőztes volt, aki legalább egy év szünet után visszatérve ismét képes volt a sikerre. Juan Manuel Fangio, Mario Andretti, Alain Prost és Nigel Mansell mind egy teljes szezont hagytak ki, s Niki Lauda az egyetlen, aki a finnhez hasonlóan két idényen keresztül volt távol. Közülük hárman visszatérésük előtt és után is tudtak bajnoki címet nyerni.
A Lotusnak azonban még hosszabb szünet után volt alkalma ünnepelni - bármelyik múltjukat is vegyük alapul. Az istálló inkább az enstone-i hagyományokhoz maradt hű, így a személyzet Fernando Alonso 2008-as Japán Nagydíjon aratott győzelme után örülhetett ismét.
A Lotus név azonban nem kevesebb mint 25 év után tért vissza a csúcsra, s ha folytatólagosan vezetjük az eredményeiket, akkor ez volt az istálló 80. győzelme. Legutóbb Ayrton Senna vezette sikerre egyik autójukat az 1987-es Amerikai Nagydíjon Detroitban. A Lotus-Renault formáció pedig egy évvel korábban, szintén Detroitban és szintén Senna kezében diadalmaskodott utoljára.
A 2007-es bajnok a harmadik pilóta a jelenlegi mezőnyben, aki három istálló színeiben is tudott nyerni. A másik kettő Fernando Alonso (ugyanazokkal a csapatokkal), illetve Jenson Button, akivel kapcsolatban örökös vita tárgya, hogy a Honda és a Brawn mennyire számítottak különböző alakulatnak.
Az idény első hét futamán csak kapkodtuk a fejünket a különböző győzteseket számolva, viszont egészen a 18. versenyig kellett várni a nyolcadik sikert arató pilótára. Ilyen sokan legutóbb 2003-ban tudtak felállni a dobogó legfelső fokára. A csapatokat tekintve azonban még különlegesebb a helyzet, ugyanis 1983 óta először fordult elő, hogy 6 istálló is diadalmaskodott.
Nem mellesleg ez volt a leghosszabb verseny, amit Räikkönen valaha is megnyert. Az Abu-Dzabi Nagydíj távját 1 óra 45 perc és 58 másodperc alatt teljesítette, ami 43 másodperccel hosszabb, mint a szintén a finn által megnyert 2005-ös Monacói Nagydíj.
18 alkalommal győzött a Formula-1-ben a 9-es rajtszámú autó. Az első tíz esetben mindig másvalaki kezében, de az utolsó nyolc siker mindegyike Räikkönen nevéhez fűződik, hiszen nem csak most, hanem 2005-ben a McLarennél is ez a szám díszítette az autóját.
Vettel előretörése
Sebastian Vettelt időmérős kizárása pályafutása legrosszabb rajtpozíciójához juttatta hozzá. Korábban kétszer indulhatott a 20. helyről még a Toro Rossóval: 2007-ben a Magyar, 2008-ban pedig a Kanadai Nagydíjon. Ez utóbbi alkalommal szintén utolsó volt a rajtrácson, mivel a szabadedzésen történt balesete miatt nem is futott kört az időmérőn.
Persze mivel a Formula-1-ben csak a legritkább esetben egyértelműek a dolgok, ezúttal is el lehetne vitázni azon, hogy valójában hányadik helyről is rajtolt Vettel. A bokszutcai indulás utolsó helynek tekinthető, viszont miután Pedro de la Rosa nem tudott elindulni a felvezető körben, a spanyol HRT-jét visszatolták a bokszba, Vettel Red Bullja mögé, akinek őt így már nem kellett megelőznie.
A hivatalos rajtlistán persze a 24. hely díszeleg a kétszeres bajnok neve mellett, ami azt jelenti, hogy a dobogóra felérve 21 pozíciót tudott javítani a verseny során, ami ha nem számoljuk a sport első 11 évében a bajnokságba beleszámító Indy 500-as megmérettetéseket, a valaha jegyzett 7. legjobb előretörés. A legutóbbi versenyző, aki ennél többet tudott előrelépni egy futam során, Vettel honfitársa, Christian Danner volt. Danner az 1989-es USA Nagydíjon a 26. rajtkockából élete legjobb eredményét, a 4. helyet szerezte meg egy Rial-Ford volánjánál.
A bokszból rajtolva azonban többeknek is sikerült már a dobogóig menetelniük a közelmúltban. Jarno Trulli a 2009-es Ausztrál Nagydíjon, Rubens Barrichello a 2005-ös Kanadai Nagydíjon, Kimi Räikkönen pedig 2003-ban, szintén Melbourne-ben ért fel a 3. helyre hasonló hőstettet végrehajtva.
A McLaren pozitív és negatív sorozatai
A hétvégi futam után nem sok oka volt a McLarennek az örömünnepre, de Martin Whitmarsh megtalálta a módját annak, hogy hogyan tűntesse fel jó fényben csapata vasárnap esti szereplését. Felhívta ugyanis a figyelmet az általuk elért két mérföldkőre. Egyrészt a McLaren 56 egymást követő pontszerzéssel átvette a vezetést a Ferraritól azt ezt összesítő statisztikában, noha tudjuk, hogy a különböző pontrendszerek miatt ezek az eredmények már nem összehasonlíthatóak. Másrészt pedig a Lewis Hamilton kieséséig eltelt 19 kör elég volt ahhoz, hogy a McLaren elérje az 50 000. élen töltött versenykilométerét. E tekintetben a másodikak az örökranglistán, ki más, mint a Ferrari mögött, akik még további húszezerrel előttük járnak.
Van azonban pár dolog, amire Whitmarsh már senkit nem emlékeztetett, mint például az, hogy csapata négy versenyen át tartó hiánya a dobogóról a legrosszabb sorozatuk a 2009-es szezon első fele óta.
De sokak figyelmét nem kerülte el az a tény sem, hogy Lewis Hamilton az eddigi négy Abu-Dzabi Nagydíj alatt már másodszor volt kénytelen az élről kiállni technikai hiba miatt. A brit pályafutása során már hatodik alkalommal esett ki az a pole megszerzését követően. Idén különösen rossz a megbízhatósága - négy futamon nem ért el értékelhető eredményt, amely több, mint bármelyik korábbi szezonjában.
A Hamilton-Pérez átigazolással az érintettekre szálló átok tovább folytatódott: a McLaren pilótáját sorozatos technikai gondok hátráltatják, Pérez újabb vezetői hiba miatt ezúttal is kicsúszott a legjobb tízből, a Mercedes pedig négy futamra nyújtotta valaha volt leghosszabb pontszerzés nélküli sorozatát.
Jenson Button korábban mindhárom alkalommal a 3. helyen végzett a Yas Marina pályán, ezúttal viszont ezt nem tudta megismételni. 5 körrel a leintés előtt most is ebben a pozícióban állt, azonban Vettel megelőzte őt, így be kellett érnie a 4. hellyel.
További érdekességek
Fernando Alonso Indiában és Abu-Dzabiban is a második helyen ért célba - meglepően régen történt vele ilyen két egymást követő versenyen: legutóbb a 2006-os szezonzárón, majd pedig néhány hónap elteltével a 2007-es idénynyitón.
Jelenleg mindenki Pastor Maldonadót és Romain Grosjeant tartja a jelenlegi F1 rosszfiúinak, akik mágnesként vonzzák a bajt minden futamon (ezúttal is például mindketten ütköztek Webberrel), Nico Hülkenberg érdekes statisztikája azonban sokak figyelmét elkerüli. A német eddig 37 futamon állt rajthoz, amelyek során mindössze 7 kiesést regisztrált. Ebből azonban 5-ször rajtbaleset miatt már az első kört sem tudta befejezni. Melbourne-ben például két év alatt egyetlen versenykört sem teljesített.
Maldonado az 5. helyen végzett, a a győzelme után a második legjobb eredménye az F1-ben. Furcsa módon eddig a barcelonai siker mellett csak két 8. és egy 10. helyet tudott felmutatni pontszerzés gyanánt.
A Renault már zsinórban negyedik versenyen örülhetett egy kerek számnak: ezúttal 150. leggyorsabb körülket jegyezte Vettel, aki 5-tel rendelkezik ebben az évben, így ezt az összesítést már biztosan megnyeri.
A két biztonsági autós szakasz egyenletes eloszlásának köszönhetően mindenki a győztessel azonos körben fejezte be a futamot. A legutóbbi ilyen eset 2010-ben, Monacóban történt.
Külön kiemelendő, hogy hároméves fennállása során most először fejezett be versenyt körön belül a HRT egyik autója, köszönhetően Pedro de la Rosának. Maga a spanyol pilóta sem büszkélkedhet túl jó mutatókkal ebben a tekintetben, hiszen 103 futamot átölelő pályafutása során ez most még csak 15. alkalommal történt meg vele.
A bajnoki csata:
Bármilyen szoros is a pontverseny, mindig megvan az esély arra, hogy már az utolsóelőtti futamon eldőljön a bajnoki cím sorsa. Vettel 10 ponttal vezet Alonso előtt, így ha további 15-tel tudja növelni az előnyét Austinban, akkor Brazíliába már tét nélkül utazhat. Ehhez mindenképpen a dobogón kell végeznie.
A Red Bull viszont jóval kényelmesebb helyzetben van a konstruktőrök között. Akár már Abu-Dzabiban elhódíthatták volna zsinórban harmadik trófeájukat, de balszerencsés hétvégéjük miatt a Ferrari matematikailag még versenyben tudta tartani magát. Azonban az olaszoknak már 82 pontos a hátrányuk, így ha a szezonzáróig nyitva szeretnék hagyni a csatát, kettős győzelmet, de legalább egy 1. és egy 3. helyet kell szerezniük, bízva abban, hogy a Red Bull elfelejt rajthoz állni vasárnap.
|