HÍREK : Allison: Még sok újdonság jön az új kocsira |
Allison: Még sok újdonság jön az új kocsira
motorsportal.hu 2013.01.29. 13:50
Lehullt a lepel az új autóról, amely a kevés szabályváltozás miatt kevesebb újdonságot hozott, mint az előző évek konstrukciói. Az ördög viszont mindig a részletekben lakozik – ahogy azt a hétfő esti prezentáción a technikai igazgató, James Allison is mondta. A részletek márpedig finomodtak, a kocsi pedig vélhetően sokat javult 2012 óta. A cél legalábbis ez volt. Allison szerint ugyanakkor nem csupán a csapat továbbfejlődése és az új E21-en való munka jelenti az idei esztendő legfőbb kihívását – fél szemmel ugyanis már 2014-re is figyelni kell. A szakember csapata honlapjának adott interjújában a jövő feladatairól, az új kocsi változásairól, részleteiről, fejlesztési terveikről, valamint a 2014-es kihívásokról beszélt.
Mennyire mások a szabályok 2012-höz képest?
Allison: A 2009 óta történt fontos szabályváltozások és különböző szabályértelmezések után úgy néz ki, 2013 az állandóság éve. Ez szokatlan. Nem meglepő emiatt, hogy az autó alapjai is állandóak. Csak kevés, nagyon korlátozott számú változás lesz, ami a mezőny többségének valóságos megkönnyebbülés – különösen a 2014-ben ránk váró tényezők miatt. Még ha semmi sem változik, sem hagyjuk abba a szabályok újragondolását, és továbbra is keressük a kiskapukat. Gyakran olyan fiatalok találnak kétértelműséget a szabályokban, akik éppen csak elvégezték az egyetemet. Van, hogy már évtizedek óta ugyanaz a szöveg, de ők még szűz szemmel olvassák, és még nem befolyásolja őket a korábbi értelmezés sem. Ez arról szól miként tudunk több leszorító erőt kihozni ugyanazon szabályzatból, és miként találhatnánk több mechanikai tapadást. Mindenen finomítunk, kicsinyítünk, javítunk. Most az előző év összes fejlesztését olyan szintre vihetjük, amit a 2012 elején használt karosszériával még nem tudtunk volna elérni.
Mi volt a legnagyobb kihívás az E21 építésekor?
Allison: A problémát inkább a lehetőségek jelentették, mintsem a tervezés. Az előző évben elég versenyképesek voltunk, és elég sokat kellett a 2012-es munkálatokra költenünk ahhoz, hogy versenyben is maradjunk. De ezzel egy időben fél szemmel már arra is figyelnünk kellett, mi lesz 2014-ben – egy valóságos szabályregény. Ha ezt nem vesszük figyelembe, nem lehetnénk akkor versenyképesek. A 2013-as kocsit tehát 2012 és 2014 árnyékában kellett fejlesztenünk. Ez komoly logisztikai feladat. Ha csak a tervezésről van szó, az E21 a 2012-ben bevetett elemek továbbfejlesztését folytatja. Ez a befújt kipufogó összes vonzatát is magába foglalja. A kocsi hátulját még erősebbre kellett szabnunk, mint az előző év végén volt. Most egy markáns tervezési filozófiát követünk.
A 2013-as autók teljesen másként néznek majd ki, mint a 2012-esek?
Allison: Nem hinném. Nincsenek olyan szabályok, amik lehetőséget adnának a változásra. Bár lehetőségünk van egy amolyan szépségtapaszra az orr tetején, amivel a 2012-es lépcsős orr eltűnhetne, de ez a megoldás csak egy lehetőség, és nem lepne meg, ha a többség nem is élne vele. Ez többletsúlyt jelentene, éemiatt csak akkor hatásos, ha a csapat nyer is általa valamit.
Segít, hogy ismét ugyanazokkal a versenyzőkkel dolgozhattok együtt?
Allison: Abban, hogy a 2012-es párosunkkal folytatjuk, az a legjobb, hogy mindketten nagyon gyorsak. Ehhez jön még, hogy sem az ülésen, sem a pedálon vagy a kormányon nem kell változtatnunk. A versenyzők és a mérnökök kapcsolatán sem kell már változtatnunk, ami ugyancsak előny.
Mi az, ami az E21-en teljesen új, és mi az, ami állandó?
Allison: Ez attól függ, miként nézzük a dolgot. A kocsi bizonyos elemeit az alapoktól újonnan fejlesztettük, más területeket pedig a már évek óta követett filozófiánkhoz igazítottuk. Az első és a hátsó felfüggesztést alapvetően átalakítottuk, hogy aerodinamikailag nyerjünk valamit. Az első szárny viszont a 2009 óta érvényben lévő szabályok szerint kidolgozott koncepciónk továbbvitele. A hátsó szárnynál továbbra is az elegendő leszorító erő, valamint a maximális DRS-hatás volt a cél.
Ha már DRS, mi újság a dupla DRS-sel?
Allison: Ezen a területen is továbbfejlődtünk. Mivel passzív a rendszerünk, nem az nem megy szembe az új szabályokkal. Semmi nincs a kocsinkon, ami nagymértékben változott volna, de ez a teljes konstrukció részeként hozzájárulhat a teljesítmény növekedéséhez.
A szezon során folytatódik a fejlesztés?
Allison: Az enstone-i csapat büszke lehet arra, amit eddig elért. Innovatív ötleteket vittünk pályára. Minden gárda, aki az élre akar kerülni, ilyesmikkel kell előálljon. Van pár ötletünk ehhez az autóhoz is, amik teljesen újak. Például továbbfejlesztjük a dupla DRS-t, hogy 2013-ban megpróbáljuk a lehető legtöbbet kihozni belőle. Még sok újdonság jön az új kocsira.
A fegyvertár csodafegyvereket is tartalmaz?
Allison: Ezt azért mégsem árulhatom el!
Nagyok az elvárások az E21 iránt?
Allison: Az E20 hatékony versenygépnek bizonyult, így ez már eleve jelent némi elvárást az E21-gyel szemben is. Továbbra is követtük a tervezési filozófiánkat, és megpróbáltunk hatékony és gyors autót építeni – alapozva arra, amit az előző évben tanultunk. Hogy milyen sikeres lesz, azt viszont csak azt követően tudjuk majd meg, hogy már pályára lépett egy nagydíjon.
Mit várnak a 2013-as Pirelli-gumiktól?
Allison: Van már róluk némi tapasztalatunk Brazíliából, és úgy tűnik, előrelépünk velük. A Pirelli már bemutatta 2013-as keverékeit, és öröm látni, hogy agresszívebbek lesznek. A szezon előtti tesztek viszont majd még több tapasztalatot hoznak arról, mit is várhatunk tőlük. Az előjelek azt mutatják, a gumik hozzájárulnak majd ahhoz, hogy ismét izgalmas legyen a szezon.
Mik a 2013-as célok?
Allison: Amikor a kocsit építjük, nem arra gondolunk, hogy a második vagy harmadik leggyorsabbat szeretnénk. Mindig a leggyorsabb kocsit akarjuk megépíteni, amit csak lehetséges. A mostani autót minden területen javítani akartuk az előzőhöz képest, és azt is szerettük volna, hogy ez a javulás nagyobb mértékű legyen, mint amit a riválisok elértek. A hivatalos cél a csapattulajdonosok számára, hogy minimum harmadikak legyünk a gyártók versenyében. Enstone azt szeretné, hogy javítsunk a 2012-es kiindulási helyzetünkön. Aztán pedig versenyben legyünk a bajnoki címért. Nem lettünk még bajnokok, ezért a csapat minden területének fejlesztésére sokat költünk. Az infrastruktúra fejlesztése már évek óta zajlik és ezután is folytatódni fog. Szeretnénk elérni, hogy senki elől se kelljen elbújnunk, mert mindenünk megvan ahhoz, hogy az élre kerüljünk. A szélcsatornára költött összegek 2012-re kifizetődtek, és ez továbbra is segítségünkre lesz, de még 2014-re is számos változás várható. Akkor teljesen mások lesznek a motorokra és a váltókra vonatkozó elvárások: más fordulatszám, más igénybevétel. Új eszközökre is szükségünk lesz, hogy megbizonyosodjunk arról, minden működik és megbízható. Sok millióba kerül majd, hogy 2014-re versenyképesek lehessünk.
Hogyan értékeli a 2014-es szabályváltozásokat?
Allison: Ez valóságos cunami lesz. Akik már évek óta követik a sportágat, azokat a változások és az erőviszonyok alakulása is 2009-re emlkezteti majd. Ami akkor történt, viszont csak kevéssé összehasonlítható a mostanival. A kocsikat már a tervezésnél teljesen újra kell alkotni. Ez nagyszerű számunkra, mérnökök számára, de a sportnak is. Valódi kihívás, amire már a 2013-as autóval való munka során is gondolnunk kell. A versenyről versenyre vitt újítások pedig nem csökkentik ezt a nyomást. Hogy 2014-ben jó formában legyünk, mindenen felül áll. Mindenki, aki ezen dolgozik, tudja, milyen nagy jelentősége lesz ennek.
|