HÍREK : Räikkönen: A tavalyi év alapján idén lehet esélyünk |
Räikkönen: A tavalyi év alapján idén lehet esélyünk
motorsportal.hu 2013.02.23. 12:09
Több győzelemmel persze, de a tavalyihoz hasonló szezont szeretne 2013-ban is a Lotus Forma-1-es csapatának világbajnok versenyzője, Kimi Räikkönen.
A 33 esztendős pilóta kétévnyi kihagyás után 2012-ben tért vissza a száguldó cirkuszba, és rögtön első évében a világbajnoki tabella harmadik helyén zárt a Lotusszal – az Abu-Dzabi Nagydíjon ráadásul nyerni is tudott.
A sokak által csak „Jégembernek” becézett finn versenyző a Forma-1 hivatalos weboldalának, a Formula1.com-nak adott exkluzív interjújában a minap elárulta, tavaly ilyekor egyáltalán nem számított arra, hogy egy kivételével minden versenyen pontot szerez majd, és végül harmadikként zárja a 2012-es bajnokságot.
„Nem, természetesen nem. Nem igazán voltak nagy elvárásaim. Nem ismertem a csapatot, sem az autót – csak annyit tudtam, hogy a legjobbat akarom nyújtani, hogy aztán majd meglássuk, mi lesz!” – mondta Räikkönen. „Az ember természetesen a trófeákért harcol a Forma-1-ben, de ha egy teljesen új szituációban találja magát és nincs viszonyítási alapja, illetve nem tudja, mire számítson, akkor csak mosolyogva teszi a dolgát.”
A Lotus versenyzője hozzátette, nagyon jól érezte magát akkor is, amikor két évet ralizással töltött, és egyáltalán nem úgy tekint életének azon szakaszára, mint afféle kisiklásra.
„Hiszik, vagy sem, még mindig szeretnék ralizni. Remekül éreztem magam akkor, és kezdettől fogva tudtam, hogy nem lesz egyszerű dolgom. Az emberek azt mondják, ’ó, ez egy hiba volt’. Pedig nem. Semmi tapasztalatom nem volt, és ehhez képest elég jól teljesítettem. Persze voltak kicsúszásaim, de bárki, aki azt hiszi, jobban csinálná, bizonyítsa!”
Míg Räikkönen remekelt a 2012-es bajnokság során, addig csapattársára, Romain Grosjeanra igencsak rájárt a rúd: a francia tehetség számos balesetet okozott az elmúlt évben, az Olasz Nagydíjtól pedig emiatt végül el is tiltották.
Räikkönen elmondta, semmiféle tanácsot nem adott ifjú csapattársának, véleménye szerint ugyanis a franciának nem az ő segítségére volt szüksége.
„Nem az én dolgom, szóval én kimaradtam ebből. Nem azért vagyok itt, hogy elmagyarázzam, mit, hogyan kell csinálni. Mindenkinek megvannak a maga módszerei. Nehéz idők jártak rá, de olykor az ilyesmi megtörténik. Ilyen az élet.”
Mark Webber mögött Räikkönen idén a Forma-1-es mezőny második legidősebb versenyzője lesz. A 33 esztendős világbajnok úgy véli, nem a királykategóriában eltöltött évek számítanak igazán, hanem az, hogy egy versenyző miképp tud összecsiszolódni saját csapatával.
„Ez nem hangzik túl jól!” – vágta rá Räikkönen, amikor szembesítették azzal, hogy idén ő lesz az egyik legrutinosabb pilóta az F1-ben – lévén, hogy már 2001-ben tagja volt a száguldó cirkusz mezőnyének. „A tapasztalat persze segít egy kicsit, de soha nem gondoltam azt, hogy van egy olyan pont, amikor már elég tapasztalata van az embernek. Persze nem gondolom azt, hogyha tízezer versenyt teljesítünk, akkor sokkal jobbak leszünk – szerintem sokkal fontosabb az, hogy felhasználhatod azokat a tapasztalatokat, amiket a korábbi évek során szereztél a csapatoddal. Ha vannak közös tapasztalataid a csapatoddal, illetve az ott dolgozókkal, az segít.”
„A Lotus egy igazi versenyistálló – versenyezni akarnak, a többi dolog nem érdekli őket. Nem sok csapatnál látni ilyet. Sokkal kevesebb a politika, mint néhány más alakulatnál. Élvezem az ittlétet. Persze vannak dolgok, amik nem állnak a csapat rendelkezésére – nincs például akkora költségvetésünk, mint a nagycsapatoknak. De a tőlünk telhető legjobbat próbáljuk nyújtani azzal, amink van.”
A Lotus csapata ezen a héten Barcelonában tovább folytatja az E21-es versenygép tesztelését, ám akárcsak Jerezben, az enstone-i gárdának a katalán helyszínen is vannak kisebb-nagyobb megbízhatósági problémái. Kedden például a telemetriai rendszer rakoncátlankodott az istállónál.
„Jerezben nem voltak komolyabb problémáink. A legnagyobb gondot itt, illetve Jerezben alapvetően az új szoftver okozza. Elveszítünk minden adatot, amikor körözünk – ez nem túl jó, amikor tesztelünk, és van valamiféle gond bizonyos elemekkel, és nem látjuk azt valós időben. Az autó maga jól teljesít – egyszerűen csak működésre kell bírnunk azt a hülye adatgyűjtő rendszert.”
Arra a kérdésre, hogy szíve szerint min javítana új autóján, Räikkönen így felelt: „Egy versenyző minden álma a leszorítóerőről szól! Hiszen gyorsabb tud lenni ezáltal, ráadásul a gumikat is könnyebb megóvni.”
A „Jégember” hozzátette, bár ígérni semmit sem akar, bízik abban, hogy idén harcba szállhat majd a világbajnoki címért.
„Az embernek reálisan kell látnia saját esélyeit, de a tavaly látottak alapján idén lehet esélyünk. Nincs olyan nagy költségvetésünk, de ha jól összerakjuk a dolgokat, következetesek és megbízhatóak tudunk lenni, akkor talán olyan helyzetbe hozhatjuk magunkat, melyben legalább esélyünk lehet a vb-címre. Meg fogjuk próbálni, de nem ígérek semmit.”
A finn sofőr 2007-ben, tehát bő öt éve hódította el az egyéni világbajnoki trófeát a Ferrari színeiben – a patinás olasz istállónak azóta nem sikerült felülnie a királykategória trónjára.
És, hogy mit gondol erről maga Räikkönen?
„Hehe! Igen, tök jó! De ez megváltozik előbb-utóbb. Talán idén, talán jövőre!”
|