HÍREK : Grosjean és a Lotus rálelt a Pirellik titkára? |
Grosjean és a Lotus rálelt a Pirellik titkára?
motorsportal.hu 2013.02.23. 12:37
Továbbra is komoly figyelem övezi a 2013-as Pirelli-abroncsok működését, azok ugyanis egyelőre a vártnál is nagyobb mértékben kopnak. A barcelonai teszt csütörtöki napján több csapat is hosszú etapokon vizsgálta a keverékek működését. A komplett versenyszimulációt futó Romain Grosjean a nap végére rálelt viszont a gumik titkára.
„A gumik teljesen mások, mint tavaly, de végre kezdjük megérteni őket.” – nyilatkozta a Lotus franciája a csütörtöki tesztnap végén. A Pirelli olybá tűnik, idén is komoly fejtörést okoz a mezőny számára, mivel a tél folyamán eszközölt módosítások révén az egyes keverékek a vártnál is kevesebb körön keresztül képesek jó teljesítményre.
Mindez persze nem kizárt, hogy csupán a hűvös téli időnek köszönhető, ami alaposan megváltoztatja az abroncsok viselkedését. A felkészülést ugyanakkor nem teszi könnyebbé, hogy egy-egy etap során csupán pár kör áll a versenyzők rendelkezésére az autón elvégzett változtatások feltérképezésére.
Romain Grosjean, aki tegnap egy teljes, 66 körös versenytávot futott délután, összesen négyszer volt kénytelen kereket cserélni – eggyel többször, mint a tavalyi Spanyol Nagydíjon a győztes Pastor Maldonado.
A francia versenyző eleinte igencsak szenvedett a gumikkal telitankolt autójában. „A hűvös idő miatt elég nehéz volt. Az első etapom során már az első körökben szóltam a rádión: «A gumijaimnak annyi!» Az előző évhez képest teljesen másként működtek. Aztán a mérnökeimmel megoldást kerestünk a tartósság javítására. Meg kellett változtatnom a vezetési stílusomat.” – avatott be a titok nyitjába Grosjean.
A lotusos a szimuláció további részében aztán valóban egyre következetesebb köröket futott. Igaz, ebben az egyre könnyebb autó is szerepet játszhatott. A harmadik kerékcseréjét követően a közepes keverék már 23 kört is kibírt, a köridők pedig stabilan 1:28 és 1:29 között mozogtak.
A jelek szerint valóban a vezetési stíluson múlhat minden. Miközben Grosjean rótta a köröket, a Mercedesszel Nico Rosberg is teljesített pár hosszabb etapot. A német köridői érdekesen alakultak: lassabban kezdett, aztán ahelyett, hogy a kopás miatt egyre lassult volna, egyre gyorsabb fordulókat tudott teljesíteni. A Mercedes vélhetően nem volt annyira megtankolva, mint a Lotus vagy a szintén versenyszimulációt futó Red Bull, ám Rosberg következetes időeredményei így is bíztatónak tűntek. A megoldást tehát esetében is a gumikra való fokozott odafigyelés és az óvatosabb vezetés jelenthette.
„Ez valóban lenyűgöző volt. A részleteket nehéz lenne elmagyarázni. Egyszerűen csak figyelni kell arra, mennyi gumi van még a futófelületen, és hogy mennyi terhelést bírnak még az abroncsok.” – fogalmaz Grosjean.
„Amikor először teszteltük ezeket a gumikat Brazíliában, a kopás még nem volt probléma.Korábban inkább a hátsó gumikra kellett ügyelnünk. Itt viszont elöl és hátul is szemcsésednek a gumik.”
A Lotus csapat egyébként nem csupán a gumikezelés terén elért előrelépésekkel, de a nap egészével is elégedett volt. „A mi szemszögünkből a mai tökéletes nap volt. Minden a listánkon szereplő feladatot kipipálhattunk, a végén pedig még maradt is némi időnk. Egy teszten persze mindig ez a célkitűzés, de csak ritkán sikerül teljesíteni is. Az elmúlt nehéz napok után ez némi kárpótlást jelent.” – értékelt Alan Permane pályamérnök.
„Egy teljes versenyszimulációt futhattunk, mégpedig piros zászlós megszakítások nélkül, ami során sokat tanultunk a Pirelli-gumikról.”
„Az itteni hűvös idő miatt az abroncsokkal elég nehéz bánni – különösen ha sok benzinnel körözünk. De ahogy lenni szokott, a verseny előrehaladtával egyre jobb lett a helyzet, és végül képesek voltunk több mint húsz körös etapra is, konstans időkkel. Lesz még egy kevés dolgunk a beállításokkal, de jó irányban haladunk.”
|