HÍREK : Számadás az Ausztrál Nagydíjról |
Számadás az Ausztrál Nagydíjról
motorsportal.hu 2013.03.20. 11:00
Természetesen nem múlhat el futam anélkül, hogy számos tekintetben fölül- vagy alulmúlják magukat és egymást a Forma-1 csapatai és pilótái. Különösen igaz ez a szezonnyitókra, amelyek mindig új oldalt nyitnak meg a statisztikai évkönyvekben.
Melbourne-ben már az időmérő edzés is különlegesen alakult, hiszen mindössze harmadik alkalommal fordult elő, hogy heves esőzés miatt szombatról vasárnap csúsztatták az eseményt, még ha egy részét ezúttal (viszonylag) menetrend szerint le is bonyolították. Az előző két alkalom 2004-ben és 2010-ben Suzukában volt. Mindhárom kényszerből átütemezett kvalifikációt német pilóta nyerte - az elsőt Michael Schumacher, utóbbi kettőt pedig Sebastian Vettel.
Räikkönen utolérte Häkkinent
Kimi Räikkönen pályafutása 20. győzelmét szerezte, s e tekintetben beérte honfitársát, Mika Häkkinent. Más főbb mutatókban igen változatos közöttük a küzdelem, és persze bajnoki címekben még mindig a „Repülő Finn” vezet a „Jégemberrel” szemben.
Így áll jelenleg egymáshoz képest a két legsikeresebb finn a fontosabb mutatókban:
Mika Häkkinen Kimi Räikkönen
rajt 161 177
győzelem 20 20
dobogó 51 70
pole 26 16
leggyorsabb kör 25 38
km az élen 7189 5809
vb-cím 2 (1998, 1999) 1 (2007)
Räikkönen 2007 után most másodszor tudta megnyerni az idénynyitót - ahhoz a versenyhez hasonlóan most is Fernando Alonso végzett mögötte a második helyen, és mindkét eset a Michael Schumacher visszavonulását követő első futam volt.
Most, hogy a hétszeres bajnok már nincs, ideiglenesen a Lotus pilótájának versenye telt a 7-es szám bűvöletében. Räikkönen a 7-es rajtszámú autóval nyert, amely most még csak 27. alkalommal szelte át elsőként a célvonalat, legutóbb csak 2004-ben Monacóban Jarno Trulli irányítása alatt, aki szintén az enstone-i csapat pilótája volt.
Kimi emellett a 7. helyről rajtolva nyert, ami legutóbb 2011-ben Jenson Buttonnak sikerült Kanadában. Viszont az erről a rajthelyről aratott eddigi 21 győzelemből hármat is a finn szerzett, ami senki másnak nem sikerült még korábban.
Mivel még csak egy futamon vagyunk túl, a Räikkönen értelemszerűen a bajnoki tabella élére is állt. A 2008-as Török Nagydíj után büszkélkedhetett ezzel utoljára, ami azért már nem mostanában volt.
A dobogón ismét három bajnokot láthattunk, viszont most történt meg először, hogy mindenki a pódium azon fokára állt, ahány bajnoki címmel éppen rendelkezik. Az első három helyezett sorrendje emellett megegyezett a tavalyi Abu Dhabi Nagydíj végeredményével.
A 33 éves pilóta ötödször futotta meg a leggyorsabb kört Ausztráliában, s lassan az egy nagydíjon elért legjobb köridők számát illetően is rekordközelbe kerül. Itt (is) Michael Schumacheré a csúcs, aki Barcelonát hét alkalommal hagyta el a leggyorsabb körrel a zsebében.
Sutil emlékezetes visszatérése
Adrian Sutil visszajött, látott, és élete során először F1-es versenyt vezetett, méghozzá összesen 11 körön át. A 91. nagydíjrajtjáig kellett várnia ahhoz, hogy az élre állhasson, pontosan annyit, mint korábban Nick Heidfeldnek, így most holtversenyben vezetik az ezt összesítő tabellát. A 2000-ben debütált Heidfeld a 2005-ös Európa Nagydíjon esett át ezen a bizonyos tűzkeresztségen.
A legutóbbi pilóta, aki egy év távollét után visszatért ugyanahhoz a csapathoz, Fernando Alonso volt. Persze a spanyol a Forma-1-nek nem fordított akkor hátat, csupán mclarenes kitérője alakult a várnál rosszabban.
Az Ausztrál Nagydíj még csak a negyedik olyan verseny volt, amelyen a Force India az élre tudott állni - viszont most két ilyen futamuk volt egymás után, hiszen Nico Hülkenberg emlékezetes módon sokáig vezette a tavalyi szezonzárót. Érdekes az is, hogy minden alkalommal más versenyző körözött az élen a csapat autójával: 2009-ben Spában Giancarlo Fisichella a pole-ból rajtolva, illetve tavaly Bahreinben Paul di Resta a kerékcserék alatt egy kör erejéig.
A hétvégi futamot hét pilóta is vezette egy bizonyos ponton, ami talán meglepő, de rekord-közeli teljesítmény. Eddig csak három másik alkalommal fordultak meg ennyien az első helyen egy verseny alatt, emellett pedig egyedül az 1971-es Olasz Nagydíjat vezették nyolcan is.
További sorozatok
Soha senkinek nem volt még olyan hosszú győzelem nélküli sorozata a Ferrariban, mint Felipe Massának. Eddig Jean Alesi tartotta a rekordot zsinórban 67 nyeretlen versennyel a maranellóiak színeiben, Massa viszont most állt velük rajthoz 68. alkalommal azóta, hogy legutóbb az első helyen intették volna le a 2008-as szezonzárón. A brazil számára sovány vigasz, hogy karrierje során most először fejezhetett be kört az élen az Ausztrál Nagydíjon.
Ahogy a Brazil Nagydíjon eddig mindig valami különlegessel rukkolt elő Nico Hülkenberg, úgy Ausztráliában egészen képtelen balszerencse kíséri. Harmadszor vett részt a futamon, viszont még mindig nem tudott egyetlen versenykört sem teljesíteni Melbourne-ben. 2010-ben és 2012-ben is balesetbe keveredett már az első kanyarokban, míg idén már a rajtig sem jutott el az üzemanyagtöltő meghibásodása miatt.
Lewis Hamilton már zsinórban hetedik éve minden versenykört teljesített Melbourne-ben. Most az 5. helyen ért célba, amivel beállította a Mercedes itteni legjobbját, hiszen 2010-ben Nico Rosberg is ugyanilyen eredményt ért el a csapat visszatérésének második futamán.
Rosberg pontnélküli sorozata viszont immár hét futam óta tart - ez a leghosszabb negatív szériája a debütáló szezonjában átélt 13 versenyen át tartó kálváriája után.
Jenson Button 9. helyének hála, a McLaren tovább tudta nyújtani rekordhosszúságú pontszerző szériáját, ami immár 59 futamon át ível. Sergio Pérez viszont David Coulthard 1996-os érkezése óta a wokingiak első olyan pilótája, aki nem tudott pontot szerezni a csapattal való debütálásakor.
A mexikóinak viszont valami különös vonzódása van a 11. helyezéshez. Alig több mint két szezont átívelő pályafutása során Pérez eddig 28 futamot fejezett be, és ebből immár 9. alkalommal végzett ebben a pozícióban, azaz éppen lemaradva a pontszerzésről. A Forma-1 teljes története során is alig voltak néhányan, akiket ennél többször intettek le 11-ként, és ehhez is jelentős hosszúságú pályafutás kellett - Giancarlo Fisichella (14 alkalommal) Olivier Panis (14), Rubens Barrichello (11) és Mark Webber (10).
A fiatalság forrása
A 2013-as idénynyitón állt rajthoz minden idők legfiatalabb mezőnye. A pontos átlagéletkort a hónapok és az évek eltérő hosszúsága miatt nehéz megállapítani, de nagyjából 27,1 év volt. A korábbi csúcsot az 1997-es Francia Nagydíj tartotta 27,4-es átlaggal, ami több mint két hónappal öregebb mezőnyt jelent.
Ez a hirtelen jött fiatalodás egyrészt annak köszönhető, hogy több idősebb pilóta (Michael Schumacher, Pedro de la Rosa, Narain Karthikeyan) is eltűnt a mezőnyből, másrészt pedig az öt újoncnak, noha a 28 felé közeledő Giedo van der Garde már rontja az átlagot.
Öten debütáltak tehát Melbourne-ben, akárcsak a 2010-es évadnyitón. Viszont amíg Luiz Razia szerződéssel rendelkezett a Marussiánál, Jules Bianchi pedig még versenyben volt a Force India üléséért, egyáltalán nem álltunk távol attól, hogy az évadnyitón egyszerre hat zöldfülűt is köszönthessünk. Ez pedig fél évszázados rekord lett volna, hiszen legutóbb csak az 1962-es szezonzáró Dél-Afrikai GP-n mutatkozott be hat pilóta is!
Nemzetiségi szélsőségek
Grosjean, Vergne, Pic és Bianchi révén négy francia volt a mezőnyben - az 1995-ös Csendes-óceáni Nagydíj óta először ért el a számuk ilyen magasságokat. Akkor Jean Alesi, Olivier Panis, Jean-Christophe Boullion és az akkor már francia színekben induló, luxemburgi születésű korábbi belga, Bertrand Gachot alkotta a kvartettet.
Négyen vannak a britek is, Hamiltonhoz, Buttonhoz és di Restához ugyanis Chilton csatlakozott. Ilyen népes legutóbb a 2008-as Spanyol Nagydíjon volt az Egyesült Királyság kirendeltsége, mielőtt az Anthony Davidsont foglalkoztató Super Aguri eltűnt volna a térképről.
Esteban Gutiérrez érkezésével megduplázta létszámát a mexikói különítmény, ami már önmagában is nagy tett. A nemzetet eddig összesen hatan képviselték a Forma-1-ben, és legutóbb az 1968-as Mexikói Nagydíjon álltak rajthoz egyszerre ketten is: Pedro Rodriguez és Moises Solana.
Nico Hülkenberg már a rajtrácsra sem tudta kikormányozni autóját, így az elmúlt években a mezőnyben legnagyobb létszámot kitevő németek közül ezúttal csak hárman voltak ott a piros lámpák kialvásánál. A 2005-ös szezon vége óta nem törtek ilyen mélységekbe - akkor mindössze a Schumacher-fivéreknek drukkolhatott Németország.
Felipe Massa maradt Brazília egyetlen képviselője. Legutóbb éppen az ő 2009-es balesete alatt Rubens Barrichellónak kellett 8 futamon át egyedül cipelnie a nemzeti zászlót, de azt megelőzően a ’80-as évek eleje óta mindig volt legalább két állandó brazil tagja a mezőnynek - egy-egy futamnyi kihagyásoktól eltekintve.
Giedo van der Garde révén Hollandia visszatért a Forma-1-be. Ő az első Christijan Albers óta, akit a 2007-es Brit Nagydíj után (egy versennyel az emlékezetes üzemanyagcső-rángatást követően) menesztett a Force India elődje, a szintén holland Spyker csapat.
|