HÍREK : A Mercedes és a Lotus újszerű felfüggesztést dolgozott ki |
A Mercedes és a Lotus újszerű felfüggesztést dolgozott ki
motorsportal.hu 2013.04.10. 19:48
Az autók felfüggesztésének összekapcsolása lehet idén a Forma-1 legtöbbet emlegetett technikai vívmánya. Egyesek attól tartanak, az újítás kifejlesztésére és finomítására való törekvés újabb költekezési versenybe fogja hajszolni a csapatokat, de a Mercedest irányító Ross Brawn szerint ettől nem kell tartani.
Az Autosport értesülései szerint eddig a Mercedes és a Lotus autóiban üzemel az összekapcsolt első- és hátsó felfüggesztés (rövidítése FRIC - front and rear interconnected suspension). A rendszer sajátossága, hogy a hidraulika segítségével szabályozza a hasmagasságot, amely így fékezés, kigyorsítás és kanyarodás közben is változatlan maradhat, ezáltal következetesebbé téve az autók viselkedését.
A hírek szerint már több más csapat is elkezdett dolgozni a koncepció kifejlesztésén, ami a költségek újabb egekbe szökését idézheti elő, mialatt az istállók mérnökgárdái már a 2014-es szabályok miatt teljesen átalakult autókon dolgoznak. Az előző évek legnépszerűbb újításait, mint például a befújt diffúzort és a dupla DRS egyes típusait is részben éppen amiatt tiltotta be az FIA, hogy gátat szabjon a csapatok túlköltekezésének.
Brawn azonban úgy véli, ebben az esetben nem kell ettől a jelenségtől tartani, hiszen új felfüggesztésükben semmi különleges nincs.
„Nem hinném” - mondta erről. „Amióta a csapatok F1-es autókat építenek és felismerték az aerodinamikában rejlő lehetőségeket, mindvégig jelent volt a felfüggesztés és az aero-hatékonyság közötti kompromisszumkényszer. Az ember szeretne egy szépen rugózó autót, de az aerodinamika miatt ezzel mindig szembe kell kicsit mennünk. És amióta az F1-ben vagyok, én is minden évben arra törekszem, hogy megtaláljam a tökéletes középutat ez a két tényező között, és ez a jelenlegi helyzet sem különbözik az eddigiektől.”
Az 1990-es évek elején létezett egy módszer, amivel a csapatok tudták befolyásolni az autó rugózását, elhárítva maguk elől ezt a Brawn által említett akadályt - ez volt az aktív felfüggesztés, amit 1994-re a túlságosan megnövekedett kanyarsebességek miatti félelmében az FIA betiltott. A Mercedes és a Lotus által felfedezett megoldás azonban nem ütközik ezzel a tilalommal, mivel az a hidraulika miatt passzív rendszernek minősül, és nem a csapat vagy a pilóta működteti.
Az aerodinamikai előnyök mellett a FRIC vélhetően az autók gumikezelésére is jótékony hatással van. Brawn viszont kétli, hogy ez az újítás megléte vagy hiánya fogja meghatározni az idei erősorrendet.
„Szerintem még túl korai bármilyen következtetést levonni. Abban sem vagyok biztos, hogy egyáltalán kirajzolódtak volna már az erőviszonyok, azt pedig végképp nem tudhatom, hogy a többi csapat min dolgozik éppen” - mondta a szakember.
„Mi számos területen javulást értünk el az idei évre, és ez eredményezte, hogy előreléptünk, noha még mindig nem tartunk ott, ahol szeretnénk.”
|