HÍREK : Mire lett volna képes Räikkönen az orrkúp sérülése nélkül? |
Mire lett volna képes Räikkönen az orrkúp sérülése nélkül?
motorsportal.hu 2013.04.18. 19:10
Kimi Räikkönen könnyen kieshetett volna a futam elején, amikor Sergio Perez a fűre kényszerítette, majd össze is ért a McLarennel. A finn azonban képes volt megfogni autóját, amit végül sérülten is a második helyen kormányzott célba. De vajon lett volna esélye a győzelemre az incidens nélkül?
Räikkönen szombaton még azt nyilatkozta, hiába a második rajthely, nem biztos abban, hogy autója teljesítménye elég lehet a vasárnapi futamgyőzelemre. Másnap a finn rosszul rajtolt, s miközben elveszített pozícióit próbálta visszaszerezni a verseny első szakaszában, ütközött Sergio Perezzel, aminek következtében orrkúpjából letört egy darab.
A Lotus – látva a finn tempóját – ezt követően úgy döntött, nem cserélnek első szárnyat, inkább hagyják sérült autóval versenyezni.
Räikkönent. 2007 bajnoka a leintést követően elárulta, autója az incidenst követően már nem volt tökéletesen vezethető. „Ilyen körülmények között ez volt a maximum, amit elérhettünk.”
„Meglepett, milyen jó volt még az autó. Természetesen voltak gondjaim a vezethetőségével, de meg kellett próbálnom boldogulni ezzel, és szerencsére még így is képes voltam jó tempóra.”
Hogy mire lett volna képes egy tökéletes autóval, az viszont már sosem fog kiderülni. Alan Permane a csapat főmérnöke szerint versenyzőjük sokat bukott az ütközéssel, s ez talán a győzelmébe is került.
„Kimi elég sok leszorítóerőt veszített a sérüléssel, különben lett volna esélye harcolni Fernando Alonsóval az első helyért” – vélekedik Permane.
„Némi szénszálas anyag leesett az orrkúpjáról, ami amúgy ellenálló volt, így továbbmehetett vele. Minden egyes kiállásnál állítottunk a szárnyon, hogy ellensúlyozzuk az elvesztett leszorítóerőt, ezzel pedig valamelyest csökkentettük a kárt. Úgy véljük, nagyjából 0,25 másodpercet veszítettünk a sérülés miatt körönként.”
Miután Räikkönen végül 10,1 másodperccel kapott ki a győztes Fernando Alonsótól, a számok alapján hihetnénk is Permane-nak: Räikkönen ezen lemaradását negyven kör alatt ledolgozhatta volna, az eset pedig éppen negyven körrel a leintés előtt történt...
Csakhogy a Ferrari a futam végén arra kérte Alonsót, vegyen vissza a tempóból, így nem kizárt, hogy a spanyolban bőven lett volna még tartalék, amivel egy teljesen épp Lotus sem biztos, hogy tudott volna mit kezdeni. A csapat ugyanakkor elégedett, hogy még ilyen hátránnyal is képesek voltak azonos tempót autózni Lewis Hamilton Mercedesével. Mint azt a főmérnök elárulta, ennél többet semmiképp sem tudtak volna kihozni versenyükből – még szárnycserével sem.
„Anélkül is gyorsak voltunk, hogy lecseréltük volna – időnként a leggyorsabbak –, ebből látszik, hogy az autó még így is elég jó volt. A sérülés természetesen hendikepet jelentett, de nem akkorát, hogy cseréljünk. Azzal nagyjából hat-hét másodpercet veszítettünk volna.”
Miután a „Jégember” végül alig több mint két másodperccel előzte meg a célban Lewis Hamiltont, utólag látható, hogy a Permane által feltételezett hat-hét másodperces veszteséggel valóban kockáztatták volna a jobb helyezésüket az enstone-iak. Az említett ütközés a verseny 16. körében történt. Amennyiben a csapat várt volna a szárnycserével a második kiállásig, a finn 21. körben kaphatott volna új elemet, vagyis további 35 kör állt volna rendelkezésére a hibátlan autóval.
Ha pedig Permane 0,25 másodpercét vesszük alapul, Räikkönen ez idő alatt nagyjából 8-9 másodperccel teljesíthette volna gyorsabban az adott távot, vagyis visszahozhatta volna egy szárnycserével pluszidejét. Feltéve, hogy a művelet zökkenőmentesen megy.
Akárhogy is számoljuk tehát, Räikkönenék valóban a legtöbbet hozták ki futamukból.
|