HÍREK : Lotus: Erősek lehetünk Bahreinben, mint tavaly |
Lotus: Erősek lehetünk Bahreinben, mint tavaly
formula.hu 2013.04.18. 19:26
A Lotus F1 Team a szezon negyedik versenyére, a Bahreini Nagydíjra készül.
Kimi Raikkönen:
Jó hangulatban vagy a sanghaji dobogós helyezés után?
Egészen jó hétvége volt, de nem sikerült győzni és még nagyon a szezon elején tartunk, ezért nem ünneplünk sokat.
Milyen gondolataid vannak a következő, bahreini versenyről?
Nyilvánvalóan tavaly jó versenyünk volt. Itt szereztem első enstone-i dobogós helyezésem és jól harcoltunk. Az időmérő edzésen kockáztattunk és ez nem működött egészen jól. Nem sikerült az első tízbe kerülni,de sikerült a versenyen az abroncsokat jól használni és végül a dobogó legfelső fokáért harcoltunk, amely mindig jó dolog.
Tavaly Sebastian Vettellel a győzelemért harcolták; visszatekintve, tehettél volna valamit másképp annak érdekében, hogy megelőzd?
Próbálkozhattam volna előzéssel a másik oldalon! Csak egy lehetőségek volt és rossz oldalt választottam. Ezt követően már nem tudtam felzárkózni és a második hely így is jó eredmény volt, de mindig jobb a dobogó legfelső fokára állni.
Mi a véleményed a szahíri pályáról?
Tetszik. Nagyszerű versenyeim voltak itt és sok pontot szereztem, habár soha nem nyertem. Kissé más helyszín és egészen nagyszerű kint lenni a homokban! Bármerre nézel a pályán a távolban csak a homokot látod és ezt a paddockban is érezni lehet. Ez az a pálya, ahol korábban nem nyertem, talán az idei évben ez megváltozik.
Mennyire nehéz jól beállítani az autót Bahreinben?
Nem könnyű jó beállítást találni, mivel a hétvége során változik a pálya felszíne és néha a szél is befolyásolja az autó egyensúlyát. Az egyik legtrükkösebb helyszín, de legalább itt nem kell gyakran aggódni az eső miatt!
Ismét jó eredményre van kilátás?
Malajziától eltekintve jó versenyeink voltak az idei évben, de még csak három versenyen vagyunk túl, így túl korai lenne bármit mondani. Ám az, hogy jó eredményt értünk itt el tavaly nem jelenti azt, hogy az idei évben is jók leszünk Bahreinben. Mindent megteszünk a versenyeken és próbálunk pontokat szerezni, hogy harcban maradjunk. Ha minden jól sikerül, akkor újra jó eredményt érünk el. Azonban nincs értelme ígérgetni. Ez autóverseny és bármi megtörténhet, bármi megtörténik.
Milyen volt a kínai második hely?
Nem a második helyet szerettük volna megszerezni, de a körülményekhez képest ez volt a legjobb. Nem voltam 100 százalékosan elégedett, mert nem győztünk, de ez van és a második hely jó eredmény volt, a rossz rajt és a Sergióval történt eset után.
Úgy gondolod, módosított karosszériával indulsz a jövőben?
Sajnos amikor lassabb autó kerül eléd nem lehet tudni, mi történik. Nyilvánvalóan az autót nem ilyenre tervezték, máskülönben mindig így használnánk, de meglepett, mennyire jó volt még így is. Nyilvánvalóan az alulkormányzottsággal problémáink voltak és más kezelhetőségi problémák is adódtak, de próbáltunk boldogulni vele és a sebesség így is rendben volt.
A gumi újra beszédtéma lehet; mit gondol erről Kimi Raikkönen?
Azt hiszem, ezeken a gumikon lehet nyomni, de nem tökéletesek. Nem nyomhatod mindig 100 százalékosan. Azt hiszem, nagyon jók az időmérő edzésen és jó a tapadás, így csak tőled függ, tudsz-e rájuk vigyázni jobban a versenyen. Nem más a helyzet mint tavaly - legalábbis nekünk -, így nem értem igazából, a többiek miért panaszkodnak.
Romain Grosjean:
Milyen érzésekkel utazol Bahreinbe?
Jó emlékeim vannak, miután erős versenyt futottam itt tavaly! Autónk jól működött és láthatóan tetszett a hőség, így a futamot várom. Újra kiegyensúlyozott időjárás lehet, amely mindig segít, amikor a hétvégére próbálod beállítani az autót.
Megtalálni a jó beállítást és az autóból a maximumot kihozni úgy tűnik kihívást jelent jelenleg?
Hazudnék, ha azt mondanám, az autó pontosan olyan, amilyet szeretnék, még a beállítást fedezzük fel és ismerkedünk az autóval. Ez nagyon bosszantó a pilóta számára, mivel olyan autót szeretsz, amely engedelmes - azt teszi, amit te szeretnél - és állandóan azt teszi, amit szeretnél. Természetesen nem mi vagyunk az egyetlen csapat, akikre nehéz idők járnak a szezon elején, de szeretnénk rajta a lehető leggyorsabban túlesni. Sok időt töltök mérnökeimmel és keményen dolgozunk a javuláson.
Mi működött annyira jól tavaly Bahreinben?
Már a Formula-1 előtt is ismertem ezt a pályát és tetszik a karaktere; nagy fékezésre van szükség bizonyos kanyaroknál, jó irányváltásokra a dupla balosban és ezek mindegyike jól követi egymást. Tavaly sikerült jó egyensúlyt találni az autóval és az E20 jól működött a gumikon. Az E21 hasonló karakterű, reméljük hasonló eredményt érünk el az idei évben is.
Milyen érzés volt 12 hónappal ezelőtt első dobogós helyezésed megszerezni?
Nagyszerű érzés volt első dobogós helyezésem és büszke nap az egész csapat számára, akik hihetetlen munkát végeztek. Azt hiszem, azon a hétvégén minden jól alakult.
Őszintén azt lehet mondani, hogy kínai hétvégéd nem olyan volt, mint amilyenre számítottál?
Nem voltam elégedett a kilencedik hellyel, de legalább pontszerző hely. Hosszú, nehéz verseny volt és ismét nem tudtunk egészen úgy dolgozni, ahogyan szerettünk volna. A rajtrács hatodik helyéről indultunk és úgy gondoltam, jó esélyem van az első ötben végezni, de sajnos nem sikerült.
Mit gondolsz versenyedről?
Egész hétvégén szenvedtünk az egyensúllyal. Az időmérő edzésen sokkal jobb volt a helyzet, de a versenyen nem találtam teljesítményt. Jól rajtoltam, néhány helyet javítottam és rövid ideig Kimi mögött haladtam, de a gumik elkoptak és visszaestem. Ahogyan a verseny haladt, forgalomba kerültem, amely nem segített, de dolgozom azon, hogy több teljesítményt tudjak kihozni az autóból.
Mi a cél a hétvégére?
Elsődlegesen, hogy kapcsolatot találjak az autóval. Szeretnék a dobogós helyezésért harcolni és ugyanolyan sebességet mutatni, mint tavaly. Remélhetőleg hamarosan ott leszünk, azt hiszem, Bahrein ideális hely, hogy sok pontot szerezzek, vagy visszatérjek a dobogóra. Korábban gyorsak voltunk már itt, így nincs ok rá, miért ne lehetnénk újra azok.
Eric Boullier, csapatfőnök:
A csapat jó hangulatban készülhet Bahreinre?
Malajziát kissé lehangoltan hagytuk el az Ausztrál siker után, így Kimi sanghaji dobogós helyezése tökéletes ellenszer volt erre. Nincs más, mint egy dobogós helyezés, amely jókedvre deríthet.
Hogyan értékeli a kínai versenyt?
Nagyszerű eredmény volt, de nem tökéletes. Kimi ismét megmutatta, miért ő a világ egyik legjobb pilótája, az egyik leggyorsabb volt a pályán annak ellenére, hogy autóján komoly sérülések voltak. Csapatként erős stratégiát biztosítottunk számára, mellyel szoros harcban legyőzte Lewist és a Mercedest. Mivel nem rajtoltunk jól és Sergióval is összeakadt, ezért nem tudott Fernandóval és a Ferrarival a győzelemért harcolni. Itt szeretnénk lenni. Romainnak nehezebb napja volt, de pontokat szerzett, amely pozitívum és úgy érezzük, fordulóponthoz érkezett, innentől kezdve kezd majd összeállni minden.
Azonnal Bahrein következik, újra erős eredmény születhet?
Erős autóval kezdtük a szezont, így nincs ok arra, miért ne lehetne. A Bahreini Nagydíj hét nappal követi a kínai versenyt és tavaly itt jól teljesítettünk, így minden mellettünk szól. Azonban ebben a sportban soha nem lehet semmit biztosra venni, ezért úgy készülünk Bahreinre, mint a többi versenyre.
Az idei évben sok szó esik az abroncsokrl; ez jó dolog?
Mivel ez sport, a gumiszállítónkat, a Pirellit arra kértük, olyan abroncsokat biztosítson számunkra, amelyekkel különböző stratégiákat lehet kidolgozni és alkalmazni. Az idei évben eddig nagyszerű versenyeket láttunk és a Pirellit ezért dicséret illeti. Mindnyájan ugyanolyan abroncsokat kapunk, így csak tőlünk, csapatoktól és a pilótáktól függ, hogy mit tudunk kihozni belőle.
Kimi jelenleg úgy tűnik a csúcson van, de Romain szenved egy kicsit?
Romain nagyon nehéz kihívás előtt áll, mivel ugyanolyan autót vezet, mint az egyik legtehetségesebb pilóta, Kimi; a pilóta óriási tapasztalattal tért vissza tavaly a sportba és nagyon jó volt azonnal. Ha Romain nagyon jó a szezon elejétől kezdve, akkor Kimi kiváló a 2013-as szezontól. Mindent megad, amire egy pilótától szükség van a pályán. Ez bosszantó Romain számára, mivel nagyon nagyon nehéz legyőzni Kimit, aki beérett az idei évre, de óriási lehetőség is számára, mivel a legjobbtól tanulhat. Ha ezeket a leckéket megtanulja miközben pontokat szerez a csapatnak, akkor olyan munkát végez, amit elvárunk tőle.
A csapat kitarthat a bajnokságban?
Megismétlem, megmutattuk, hogy a dobogós helyezésekért tudunk harcolni, de semmire nincs garancia a Formula-1-ben és a kihívás folyamatos. A lendület fenntartására van szükség és nem hagyunk követ megmozdítatlanul ezért. Ellenfeleink erősek és nagy forrásokkal rendelkeznek. Fenn kel tartani ezt az irgalmatlan sebességet a szezon mind a 19 versenyén. Enstone-ban mindenki kész szembenézni a kihívással, ünnepelni a sikereket, melyeket elérünk a pályán. Reméljük sokszor ünnepelhetünk.
James Allison, műszaki igazgató:
A csapat második helyen áll az egyéni pontversenyben és harmadik helyen a konstruktőri bajnokságban, amely nem rossz; meséljen Kínáról.
Nem annyira jó, mint az első hely, de rendben van! A futam jó volt. Figyelembe véve, hogy a rajtnál problémánk volt és Sergióval ütköztünk a 15. körben, megfelelően erős a második hely, így elégedettek vagyunk ezzel. Örömteli, hogy az autó különböző pályákon jól teljesít; habár ezt egy kicsit beárnyékolta a maláj eső. Azt hiszem, csapatként csak akkor lehetünk elégedettek, amikor mindkét autónk ott van, ahol lennie kell, erre koncentrálunk.
Meséljen Romainról és a problémákról, melyek az autójával voltak.
Az igazság az, hogy nem Romain okozta a problémát. Romain gyors volt, tisztán ment és jól vigyázott az abroncsokra, azonban nem sikerült egy kiegyensúlyozott autót adni alá, amellyel meg tudta volna mutatni tehetségét. Ez nem tőle függ; nem sikerült még jól megoldani ezt és az Kimi hétvégéjéből egyértelműen látszik, hogy az autó kissé trükkös. Sikerült Kimivel három versenyből kettőn jól szerepelni és Romainnak is meg kell adnunk minden lehetőséget, hogy jól tudjon teljesíteni.
Néhányan talán felteszik a kérdést, miért nem állítják be pontosan úgy az autót, mint Kimi, ha ez nála működik. Mi a probléma a két autó között?
Először is, a két pilóta nem akarja ugyanazt kihozni az autóból. Kimi vezetési stílusa olyan, hogy az első abroncsokat keményebben kezeli, mint Romain, míg Romain a hátsó abroncsokat használja keményebben, mint Kimi, így teljesen más beállításra van szükségük. Másodsorban nem vagyunk benne biztos, hogy ha a két autót hasonlóan állítanánk be, akkor hasonló eredmény születne, így nincs értelme azt mondani, alkalmazzunk azonos beállítást és minden jó lesz.
Kiminek kisebb problémái voltak az orrkúppal Kínában az ütközés után; ez befolyásolta teljesítményét, miért nem döntöttek az orrkúp lecserélése mellett?
Nem tudtuk lecserélni az orrkúpot. Talán ez körönként negyed másodperc veszteséget jelentett és az eset a 15. körben történt, így ha ezt kivetítjük a maradék 40 körre, akkor a futam végéig körülbelül 10 másodpercet veszítettünk. A kiállás orrkúpcserére további hét másodpercet jelentett volna a standard kerékcsere mellett, így a cserével három másodpercet nyertünk volna Fernandóval szemben. A valóság azonban az, hogy Kimi pozíciójából fakadóan a kerékcsere után visszaesett volna a forgalomba és sokkal keményebben megfizettünk volna a három másodperc előnyért. A legjobb megoldás az, ami történt; Kimi a legtöbbet kihozta a versenyből, erősen vezetve a sérült autóval a második helyen ért célba.
A formára alapozva, Bahrein erős pálya lehet; úgy gondolja fekszik majd az E21-nek?
Tavaly jól szerepeltünk itt és remélem, jók leszünk az idei évben is! Vannak dolgok, amelyek különlegesek Bahreinnel kapcsolatban, mely optimizmussal tölt el minket. Például az egyik legagresszívebb pálya a hátsó abroncsokat tekintve és ha a különös erősségeinkről beszélünk, akkor meg kell említeni, be tudjuk úgy állítani az autót, hogy óvatosan kezelje az abroncsokat. Másodsorban Kimi személyében egy olyan pilótával rendelkezünk, aki képes úgy haladni az autóval, hogy nem nyírja ki a hátsó tengelyen lévő abroncsokat. Miközben várjuk a hétvégét, nem szabad elfeledkezni arról, hogy nagyon erős csapatok vannak a mezőnyben, így kemény harcra számíthatunk, mint mindig.
Mi rejtőzik a bahreini édességcsomagban?
Különösebb fejlesztésekkel nem készülünk a Kínában bevetetteken kívül, de a felfüggesztésben néhány módosítást kipróbálunk - sokkal inkább belső változtatás ez, nem a lengőkarokat érinti - amely egy olyan továbbfejlesztett megoldás, melyet már jó hatékonysággal használtunk a szezon előtt. Mindig próbálsz jó kompromisszumot találni a mechanikai tapadásban, hogy a felfüggesztés jó lehetőséget adjon a gumiknak, de ugyanakkor az aerodinamikai platform is optimális maradjon, hisszük azt, hogy ez az előrelépés segít ennek megvalósításában.
Mikor láthatjuk majd a DDRS-t?
Nem ezen a versenyen, mivel még dolgozni kell vele. Újra kipróbáljuk a DDRS-t az európai szezon kezdete előtt, amikor lehetőségünk lesz egyenesbeli tesztet teljesíteni.
|