HÍREK : Kinek kedvez az új kemény keverék? |
Kinek kedvez az új kemény keverék?
motorsportal.hu 2013.05.10. 19:17
Módosított kemény keverékű gumival versenyez a mezőny a hétvégén Barcelonában. A Pirelli az első négy futam tapasztalatai alapján döntött úgy, a hűvösebb európai időjárásra való tekintettel átalakítja legkeményebb abroncsait, a változás ugyanakkor sokakban gyanút keltett. Vajon valóban a Mercedesnek és a Red Bullnak kedveznek a módosítások?
„A kemény keverékkel volt eddig a legtöbb problémánk, különösen a téli teszteken, amikor mindenki szemcsésedéssel küzdött. A körülmények ezen a hétvégén viszont segíthetnek” – vázolta a Pirelli módosításának hátterét a Mercedes csapatfőnöke, Ross Brawn.
Az említett gumitípusnál a legfőbb nehézséget az jelentette, hogy csupán 35-40 fokos pályahőmérsékletnél érte el a működési tartományát, vagyis Bahreinen kívül nemigen lehetett munkára bírni azt. A Pirelli emiatt úgy döntött, 15 és 35 fok közé hozza le, illetve bővíti ki ezt a működési tartományt, hogy ezzel könnyebbé tegye a csapatok dolgát a hűvösebb időben. A Barcelonába vitt kemény gumi összetételét tekintve lényegében megegyezik a 2012-es változattal, a különbséget csupán a szerkezet (erősebb oldalfal, nagyobb tömeg, eltérő forma) jelenti.
Vannak, akik szerint ezen változás azok malmára hajthatja a vizet, akik eddig többet szenvedtek a gumikkal: vagyis a Red Bull és a Mercedes nyerhet legtöbbet a módosításokkal – miközben az eddig jól boldoguló Ferrari és Lotus hátrányba kerülhetnek.
Utóbbit mindkét csapat tagjai cáfolták. Felipe Massa például elmondta, maga is a változás mellett kardoskodott, de Kimi Räikkönen sem aggódik, hogy hátrányba kerülnének, csak mert a kemény keverék közelebb került a számukra eddig legtöbb nehézséget okozó közepeshez.
Ugyanakkor a másik oldalt képviselő Red Bullnál sem gondolják, hogy előnyhöz jutnak a változások révén. „Nem csak nekünk voltak problémáink a gumikkal, ez mindenki számára adott. Olykor jobban boldogulunk, máskor kevésbé. – magyarázta Sebastian Vettel csütörtökön. – Elméletben tudjuk, mire számíthatunk, de hogy ez a pályán is így lesz-e, nem tudom. Ez a pálya nagyon igénybe veszi a gumikat. Hogy ez számunkra, vagy másoknak kedvez-e jobban, majd meglátjuk.”
Mark Webber ennél egyértelműbben fogalmazott. „Nem hinném, hogy bárkinek is jó lett volna a kemény gumi eddigi működési tartománya, ezért mindenki számára előnyös lesz, ha nagyobb lesz és könnyebb lesz elérni.”
A Mercedesnél ezzel szemben viszont bíznak abban, hogy a változás a kezükre játszik. A csapat korábban erősen küzdött a hátsó abroncsok túlmelegítésével, ami jelentősen visszavetette versenyteljesítményüket. A csapat tagjai szerint mind a megnövelt működési tartomány, mind az alacsonyabb külső hőmérséklet javíthat helyzetükön.
„Esetünkben az volt a gond, hogy miután egyszer kicsúsztunk ebből a tartományból, utána már képtelenek voltunk újra elérni azt” – állapította meg a sportigazgató Toto Wolff.
Lewis Hamilton szerint már csak emiatt is javulhat a helyzetük Barcelonában: „Remélhetőleg kicsit többet segít majd nekünk az új kemény keverék, de mindenkivel egy hajóban evezünk. Mindenesetre a pálya hőmérsékletével együtt lényegesen javulhatnak az esélyeink.”
„A jelenlegi hőmérséklet egyértelműen mindenki számára magas. – állapította meg a csapattárs Rosberg. – Hűvösebb körülmények között a gumik hőmérséklete kiemelten fontos. Azzal, hogy alacsonyabb hőmérsékleti tartományba hozzák a gumikat, csak megvalósítják, amire eredetileg is tervezték őket. Mostantól sokkal normálisabb módon lehet munkára bírni őket, és nem is lesz akkora a szemcsésedés.”
A résztvevők elmondásai alapján tehát elmondható, elviekben mindenki számára előnyt jelentenek a változások. Hogy kinek mekkorát, azt viszont egyelőre nehéz lenne megmondani. Az mindenesetre nem viszi közelebb a csapatokat a válaszhoz, hogy a ma délelőtti első szabadedzést elmosta az eső…
|