HÍREK : A Forma-1 önmagát sodorhatja válságba az új motorokkal |
A Forma-1 önmagát sodorhatja válságba az új motorokkal
motorsportal.hu 2013.05.25. 18:47
Ahogy egyre közeledik az új motorformulát hozó 2014-es szezon, úgy kérdőjelezik meg egyre többen a V6-os turbótorok bevezetésének szükségességét. Martin Whitmarsh szerint a csapatok meggondolatlanul fektették le az új szabályokat, míg Berne Ecclestone nem érti, miért akarja a Forma-1 tönkre tenni a jelenlegi jól működő modellt.
A jövőre érkező változtatások leginkább a motorokat és a köréjük épített hibrid technológiát érintik. Az új érára készülő négy gyártó már hosszú ideje az 1,6 literes V6-os erőforrások kifejlesztésén dolgozik, amely jelentős költségnövekedést jelent számukra a korábbi évekhez képest, amikor a fejlesztési tilalom jegyében szinte hozzá sem nyúlhattak a motorokhoz. A Renault partnerei már hangot is adtak elégedetlenségüknek a szolgáltatás magas ára miatt, s Whitmarsh valóban úgy látja, hogy a csapatok bizonyos szempontból feleslegesen sodorták veszélybe saját jövőjüket.
„A Forma-1 a válságos időkben tud a leghatékonyabban működni, csak az a baj, hogy mindig magunknak hozzuk létre ezt a krízist. Ennek a sportnak 10-11 csapatra van szüksége, és küzdenünk kellene a megtartásukért. Ebben azonban nem vagyunk valami jók. Tartok tőle, hogy újabb nehéz helyzetbe sodorjuk magunkat, és valahogy gondoskodnunk kell majd róluk. Nem tudom, hogy a kisebb csapatok egyáltalán hogyan képesek fenntartható üzletmodellt létrehozni” - idézi a McLaren csapatfőnökét a Guardian.
„Ijesztő, hogy teljesen új motorformulát fogunk bevezetni. Persze több szempontból is ez volt a helyes döntés, hiszen a technológia érdekes és felhasználható a társadalom számára. Az F1 azonban szörnyen rosszul kezelte a fejlesztési és előállítási költségeket. Megengedtük a mérnököknek, hogy szabadjára engedjék a fantáziájukat a szabályok lefektetésekor, ezért most a csapatoknak hatalmas számlákat kell kifizetniük. A motorok költségeit sikeresen levittük évi 10 millió fontra, most pedig ennek kétszereséről beszélünk. És ehhez jön még az összes többi kiadás. Ha létrejön az új szerződés a Pirellivel, a csapatok hét év alatt 105 millió dollárt fizetnek ki nekik.”
Ecclestone már nem először adott hangot azon véleményének, miszerint semmi értelme nincs a technológiaváltásnak, és ezzel a Forma-1 csak szükségtelen problémákat generál önmaga számára egy olyan időszakban, amikor egyébként is mindenki a költségek miatt aggódik. A 82 éves üzletember szerint túl sok fog múlni a motorbeszállítókon.
„Mindez azzal a veszéllyel jár, hogy ha egyikük rossz irányba indul, egy vagyont kell költenie a felzárkózásra. És miközben próbálják behozni a lemaradásukat, a többiek még tovább fejlődnek. Jelenleg viszont minden rendben van. A mostani szabályok mellett nem sokat tehetnek a motorgyártók, de jövőre mindannyian azt fogják gondolni, hogy az ő megoldásuk a legjobb. Mire kirajzolódik az igazság, már talán túl késő lesz” - nyilatkozta a FOM elnöke a Reutersnek.
„Vannak költségek, amelyeket nem kerülhetünk meg. Ez viszont felesleges kiadás lesz, mert amivel jelenleg rendelkezünk, az tökéletes. Mit látunk most? Azt, hogy mindenki boldog. Elégedettek az autók hangjával, a költségekkel, mindennel. A gyártók a jelenlegi motorokkal is nagyobb profitot termelnek, mint amikor jövőre dupla árat fognak kérni az újakért.”
|