HÍREK : Lotus: Nem lehet még egy monacói hétvége |
Lotus: Nem lehet még egy monacói hétvége
formula.hu 2013.06.06. 16:24
A Lotus F1 Team a szezon hetedik versenyére, a Kanadai Nagydíjra készül.
Kimi Räikkönen:
Milyen érzéseid vannak Monaco után?
Vasárnap rossz eredmény született Monacóban; ezt mindenki tisztán látta. Lehetett volna még rosszabb is, de sokkal jobb is. Egy ponttal távoztunk, így legalább valamit visszahoztunk az elveszített ötödik hely után, de ez nem nagy vigasz. Az autó jó volt az időmérő edzésen és a versenyen, amely pozitívum, mivel egy más - és nehéz - pálya volt ahol nagyjából sikerült olyan autót beállítani, amilyet szerettünk volna. Még egy kis sebesség hiányzik néha az időmérő edzésen, de versenysebességünk ismét jó volt; ezt nem lehet megmutatni, amikor egy lassabb autó mögé beragadsz, ahogyan ez Monacóban is volt. Nem tudjuk autónk milyen lesz Montrealban - hamarosan választ kapunk erre a kérdésre -, de nincs ok arra, hogy miért ne lehetnénk újra versenyképesek.
Egészen harcos hozzáállást mutattál a verseny végén...
Nos, ez kissé más volt, mivel új abroncsaim voltak és ugyan közünk nem volt az első helyhez, de legalább végül sikerült egy pontot szerezni. Egyébként az még bosszantóbb, amikor tiszta pálya van előtted a kerékcsere után és akkor látod csak meg igazán, mennyire gyors is az autó.
Bosszús voltál a verseny után?
Senki nem akar ilyen sok pontot veszíteni egy másik pilóta miatt, de a verseny véget ért; Monaco már távoli emlék és már Kanadára készülök.
Mi a véleményed Kanadáról?
Győztem már ott, amely nagyon jó volt, de éltem már át visszaesést is. Többször a verseny egészen lutri, mivel különböző dolgok befolyásolják. Az időjárás sok mindent megváltoztathat, néha a gumik, vagy a pálya nem egészen jó, időnként több alkalommal beküldik a biztonsági autót, vagy éppen néha egy pilóta beléd hajt, amikor a piros lámpánál várakozol. Ami magát a helyet illeti, mindig szerettem Montrealt. Az egyik legnagyszerűbb város, ahová ellátogatunk az év során.
More van szükség egy jó eredmény eléréséhez Kanadában?
Jó autóra. Ahogyan minden pályán, arra van szükség itt is, hogy jól beállítsd az autót. Jól kiegyensúlyozott karosszériára van szükség a közepes leszorítóerejű részen és nem szabad keményen fékezni, mivel sok agresszív féktáv van itt. Ezt egészen élvezem, a pálya stop-and-go természetét.
Montreal ismét egy olyan pálya ahol az időmérő edzés fontos?
Az időmérő edzés minden pályán fontos, de itt nem annyira, mint Monacóban. Nem könnyű előzni, de egy-két helyen lehet.
Mi a véleményed a világbajnokság állásáról, miután hátrányba kerültél Sebastian Vettellel szemben?
Természetesen teret veszítettünk Monacóban, de még nincs mindennek vége. Túlságosan a szezon elején járunk és a 21 pont hátrányt nem tart sokáig behozni; különösen ha Sebastiannak is lesz rossz hétvégéje. A legfontosabb dolog, hogy a lehető leggyorsabban visszatérjünk a Monaco előtti szintre.
Romain Grosjean:
Eseménydús hétvégéd volt Monacóban... milyen gondolataid vannak róla?
Egy hullámvasút volt és egy olyan verseny, amikor többet is elérhettünk volna az autó sebessége alapján. Senki nem akar Monacóban a gumifalnak ütközni és megfelelő egyensúlyt kell találni a gyors és a túl gyors között; kicsi a lehetőség a hibázásra, ahogyan meg is tapasztaltam. Pozitívum, hogy ismét javult az autó, sokkal megjósolhatóbbá téve a hétvégét és ez sokat segített nekem. Azt hiszem, olyan sebességgel rendelkeztünk, mellyel az első háromba is kerülhettünk volna, de sajnos nem sikerült az időmérő edzésen olyan pozíciót szerezni, mint amilyet szerettünk volna és majdnem lehetetlen előrébb kerülni a versenyen Monacóban. Kilöktem Danielt (Ricciardo) és kemény, tíz rajthelyes büntetést kaptam Montrealra, de keményen fogunk dolgozni azon, hogy a legjobb stratégiával feljebb kerüljünk a futam során.
Azt mondtad, minden szerelődet meghívod egy italra a kemény munkájukért cserébe, melyet a monacói hétvégén végeztek; lehetőséged volt már erre?
Nem, még nem, de megígértem nekik egy különleges vacsorát az év egy későbbi szakaszára, remélhetőleg akkor lesz lehetőség valami jót is ünnepelni.
Tavaly Montrealban a hetedik helyről indulva a második helyen értél célba; meg tudod ismételni 2013-ban is ezt a teljesítményt?
Igen, tavaly fantasztikus eredményt értünk el ezen a versenyen és természetesen ismét megpróbálunk fantasztikus eredményt elérni. Természetesen a büntetés miatt most sokkal nehezebb lesz ez, de felvesszük a kesztyűt és mindent megteszünk a siker érdekében.
2012-ben első alkalommal versenyeztél Montrealban, de sikerült gyorsan megtanulni a pályát?
A pálya érdekes; nem könnyű megtanulni, de ahogyan mondjuk, ha jó eredményt érsz el, megszereted a pályát! Természetesen szeretnék az idei évben is dobogós helyezést elérni; ezzel jó rekordot fenntartani. A város is nagyszerű. Az emberek franciául beszélnek, a hely tele van élettel, van néhány nagyszerű étterem és mindenki örömmel fogad minket.
Versenyeztél ezen a pályán más formában?
Ez a kedvenc pályám Xbox-on, természetesen a való életben sokkal huplisabb, mint otthon a karosszékben ülve!
Szereted az utcai pályákat és gyors voltál Monacóban; hasonló sebességre számíthatunk a Circuit Gilles Villeneuve pályán?
Szeretem, hogy közel lehet menni a falakhoz; habár ahogyan az idei évben Monacóban megtanultam... nem élvezetes túl közel menni hozzájuk! Montreal eltér Monacótól, mivel hosszú egyenesek és nagy féktávok vannak. A pálya felszíne szintén kihívást jelent, ahogyan láttuk ezt tavaly is, ezért érdekes lesz megfigyelni, milyen lesz idén a tapadás. Végül a montreali időjárás egészen változékony, ahogyan már többször látni lehetett. Biztos vagyok benne kihívást jelentő és izgalmas verseny lesz.
A kanadai verseny jelent valami különleges kihívást, messze lenni Európától az európai szezon közepén?
A megszokottnál korábban érkezem meg a helyszínre, hogy alkalmazkodni tudjak az időeltolódáshoz. Néha nehéz legyőzni az átállást és megfelelően aludni, ahogyan az autó megfelelő beállítását is nehéz megtalálni! Egy kicsit edzem és remélhetőleg jót alszom a megfelelő időben!
Vegyes eddig az idei éved; hogyan értékeled?
Papíron nem annyira jó, mint szerettük volna, de Monacót leszámítva elégedett vagyok eddigi teljesítményemmel. Mindig a legjobbat nyújtom, a sebesség adott és mindig sikerül javítani az autón. Csak a legjobb teljesítményt kell nyújtani és majd meglátjuk, meddig jutunk.
Eric Boullier, csapatfőnök:
Monaco nem volt egy nagyszerű hétvége...
Igen, nem szeretnénk még egy ilyen hétvégét. A negatív eredmény ellenére azonban vannak pozitívumok is. Autónk versenyképes volt egy teljesen más helyszínen és most megmutattuk, minden típusú pályán kell számolni velünk. Jó a fejlesztési sebességünk is az E21-gyel ellenfeleinkhez képes, amely jót jelent a szezon további részére. A hétvége bosszantó volt, igen, de Monaco gyakran ilyen.
Hogyan értékeli a pilóták Monte Carlóban nyújtott teljesítményét?
Kimi erős versenyt teljesített vasárnap és könnyedén tartotta ötödik helyét amíg nem történt az eset Sergióval (Perez). Habár jobban álltunk versenysebességben azoknál, akik előttünk voltak, de szinte majdnem lehetetlen előzni Monacóban és nem hibáztak, nem volt probléma az élen állók autójával, így a futam nagy részében Kimi vonatozott. Amikor a futam vége felé még egy kerékcserét kellett teljesíteni, akkor igazán meg tudta mutatni, az autóban rejlő lehetőséget; könnyedén megelőzött másokat. Azt hiszem, ez mutatja mennyire tehetséges - ezeket a helyeket Monacóban probléma nélkül megszerezte - és talán kissé mérges is volt az ötödik hely és az azzal járó pontok elvesztése miatt.
Romain egész hétvégén nagyszerű sebességgel rendelkezett, de bosszús volt a versenyen, mert nem tudott megfelelő pozíciókért harcolni, mivel a száraz időmérő edzésen lassabb pilóták mögé ragadt és a 13. rajthelyet szerezte meg. Erős vezetéssel Bahreinben ebből a pozícióból dobogós helyet szerezett és - szimulációnk alapján - szintén harmadik lehetett volna Barcelonában, amennyiben nem hibásodik meg a felfüggesztés, de Monaco bosszantó hétvége volt számára. Ennek ellenére biztosak vagyunk benne, tiszta fejjel tud gondolkozni és Montrealban ismét egy jó eredmény elérésére koncentrál.
Montreal jó hétvége volt tavaly a csapat számára; ez segít valamennyire?
Igen, tavaly jók voltunk és igen, jó emlékek ezek, de ez nem azt jelenti, szükségszerűen az idei évben is jók leszünk. Azt tudjuk, hogy az idei autó erős és a különböző vonalvezetésű pályákon jól teljesít, így jó hétvégére számíthatunk Kanadában. Nem hiszem, hogy könnyű hétvége lesz, de csalódottak lennénk, ha egyik autónk sem lenne közel - vagy szerezné meg - a dobogós helyezést.
A gumik újra beszédtémát jelentenek; milyen okból?
Egy csapat az idei autóval privát tesztet folytatott a sport kizárólagos gumiszállítójával, ez szokatlan; különösen ha erről senki nem tud, még utána sem. Amennyiben nekünk is hasonló lehetőséget ajánlottak volna fel - amelyről a csapatok megegyeztek - akkor mi is elfogadtuk volna. Természetesen ami történt az a Sportszabályzat és a csapatok tesztelési megállapodása szerint nem megfelelő, így kíváncsian várjuk mi lesz a végeredménye ennek.
A csapat Monaco után hátracsúszott a bajnokságban; fel lehet még zárkózni?
Amíg Monaco egy kis kisiklás volt - és semmi nem feltételezi, hogy nem így volt -, addig nem szabad azt feltételezni, nem tudunk újra kiegyensúlyozottan erős teljesítményt nyújtani és visszatérni a nagy pontokat érő helyekre. Egy rossz verseny a 19-ből nem határozza meg a világbajnokságot, biztosítani kell, hogy nem lesz még egy olyan hétvégénk, mint Monacóban.
Alan Permane, pályán végzett munkáért felelős igazgató:
Most, hogy egy kis idő volt a megemésztésére, milyen érzései vannak Monaco után?
Kimi az időmérő edzésen és a versenyen a várt módon teljesített azon a pályán, ahol elméletileg lehetetlen előzni, habár néhány pilóta kissé merész gondolatokat táplált az előzésekkel kapcsolatban. Kimi az ötödik lehetett volna, ha Sergio (Perez) nem túl agresszív. Romainnak egy felejthető hétvégéje volt, de most egy olyan pálya következik, ahol tavaly kiválóan teljesített, második lett. Az idei évben ismét egy kiváló teljesítményt nyújthat, habár további kihívást jelent tíz helyes rajtbüntetése.
Milyen gondolatai vannak Montreallal kapcsolatban?
Ez az első pálya, ahol közepes leszorítóerővel megyünk. Monaco szuper nagy és a többi pálya nagy leszorítóerejű volt, így érdekes lesz látni, hogyan tudunk teljesíteni alacsonybab leszorítóerővel. Vannak hasonlóságok Monacóval; nincsenek nagy sebességű kanyarok, a legtöbb fordulót első, vagy második sebességi fokozatban lehet teljesíteni és a kerékvetőket a legtöbb kanyarban használni kell. Mivel a legtöbb kanyar sikán, a beállítás során a stabilizátor merevsége lehetőséget adjon a pilótának az autót hirtelen irányváltásokra bírni, de a felfüggesztésnek elég lágynak kell lennie ahhoz, hogy a kerékvetőket használni lehessen. A pálya nagyon huplis - különösen a féktávon - de a legutóbbi újraaszfaltozás ezen sokat segített.
Beszéljünk a fékekről, sokat használják Montrealban?
Ez az év során a legnagyobb fékezést igénylő pálya, de ez nem jelent komoly problémát. Az évek során sok időt töltöttünk a hétvégéken a fékkopás tanulmányozásával és figyeltünk arra, ne melegedjenek túl. A féktárcsák elmúlt öt évben történt fejlődése azt jelenti, nem kell aggódni. A fékek hőmérsékletére kell figyelni, arra, hogy optimális tartományban legyenek és a fékeknek elől és hátul is stabilnak kell lenni.
Beszéljünk a gumikról...
Ez a pálya könnyű a gumiknak, köszönhetően a sima felszínnek. A Pirelli szuperlágy és közepes keverékét használjuk, nem az átalakított 2013-as konstrukciót. A szabadedzéseken lehetőségünk lesz kipróbálni néhány fejlesztési abroncsot; két szettet pilótánként az új hátsó abroncsokból.
Mi a helyzet a versenystratégiával?
Tavaly egy és két kerékcserés stratégiák voltak és az idei évben hasonlóra lehet számítani; a versenyen tapasztalt időjárás függvényében. Romain esetében minden lehetőséget ki kell értékelni, meg kell nézni, melyikkel tud felzárkózni, mivel büntetése miatt hátulról indul. Tavaly mindkét autónkkal jól mentünk itt és semmi nem utal arra, hogy idén ne lennénk újra jók.
Az időjárás is néha közbeszól Kanadában?
Az időjárás egészen változékony, hasonlóan Melbourne-höz; lehet egyik nap meleg, a másik nap fagyos hideg. Az átlaghőmérséklet 20°C fok körüli, de lehet 15 °C, vagy 30°C fok is.
Mi a helyzet a mormotákkal?
Szerencsére nincs sok vadállat a pályán, de itt sok törmeléket össze lehet szedni - lehet ez a hosszú egyenesben vagy a parkban is - és ezt figyelembe kell venni, amikor a hűtést állítjuk be, mivel az autó hőmérséklet megnövekszik a verseny során, ha a radiátor valami gumidarabtól, levéltől, vagy más törmeléktől eltömődik.
Lesz valami új az autón?
Átalakított aerodinamikai csomagunk lesz, a pálya specifikus első és hátsó vezetőszárnyak, valamint a padlólemezen is változtatás történik. Túl sok minden nem lesz, de az azt követő versenyre, Silverstone-ra egy átalakított karosszériával készülünk.
|