HÍREK : Március 2-án, Bahreinben kezdődhet a 2014-es szezon |
Március 2-án, Bahreinben kezdődhet a 2014-es szezon
motorsportal.hu 2013.06.09. 19:05
A csapatok közötti egyezkedések legújabb fejleményei szerint jövőre visszatérhetnek az évközi tesztek. Az Auto Motor und Sport (AMuS) értesülései alapján a szezon előtt a Közel-Keleten is gyakorolhat a mezőny, az idénynyitóra pedig március 2-án, Bahreinben kerülne majd sor.
Úgy tűnik, Montrealban egy lépéssel közelebb kerültek a csapatok a 2014-es szezon menetrendjének meghatározásához, hiszen már néhány alapvető időpontban is megegyeztek, amelyek elfogadásáról június végén a Motorsport Világtanács dönt majd.
A tervek szerint az évad kezdete előtt akárcsak idén, jövőre is mindössze 12 tesztnapot bonyolítanak le, amelyek közül az első január 21-én kezdődne Jerezben, és négy napon át tartana. A maradék nyolc napot két szakaszban rendeznék egy olyan helyszínen, ahol kedvezőbb hőmérsékleti viszonyok mellett körözhetnek, így Katar, Abu Dhabi és Bahrein jöhet számításba. A szezonnyitóra utóbbi helyszínen - valószínűleg egy ottani tesztet követően - kerülne sor már március 2-án. Ilyen korán 1992 óta nem startolt el Forma-1-es évad.
De az igazi változások csak ezt követően kezdődnek. A csapatok tervezete szerint jövőre négy darab kétnapos tesztet rendeznének a szezon közben, amelyekre vélhetően az egyes nagydíjhétvégék után kerülne sor. Ez a döntés azonban pengeélen táncolt, hiszen csak a második szavazás alkalmával kerültek többségbe a teszt mellett kardoskodók.
Az AMuS információi szerint első alkalommal a Mercedes, a Lotus, a Force India, a Williams a Toro Rosso és a Caterham is ellene szavazott, a megismételt voksoláson azonban a Mercedes megváltoztatta véleményét, így többségbe kerültek az évközi tesztet támogató csapatok.
Érdekes az egyik kiscsapat, a Marussia hiánya az ellenszavazatok közül - a feltételezések szerint egy „igen” volt az ára annak, hogy az orosz tulajdonú istálló a jövő évtől kedvezményesen jusson hozzá a Ferrari V6-os erőforrásaihoz.
Ezzel a túl sok tesztet magának megengedni képtelen Marussia máris ördögi körbe került, és a feltételezések szerint hasonló sors várhat több kiscsapatra is, akiknek nincs megfelelő költségvetésük az évközi gyakorlások kivitelezéséhez, illetve ahhoz, hogy emiatt egy külön tesztcsapatot alakítsanak ki. Becslések szerint csak a nyolc extra tesztnap önmagában 10 millió eurós költségnövekedést jelentene.
A nagycsapatok cserébe beleegyeztek más korlátozásokba, miszerint a szélcsatorna megengedett működési idejét 40-ről 30 órára, a CFD számítógépek kapacitását pedig 40-ről 30 teraflopra csökkentik. A kicsik szerint azonban mindez csak utólagos kozmetikázás, és az ezzel nyerhető megtakarítás a közelében sincs a több teszt által megnövelt költségeknek.
A nagyok ezért azzal a további ötlettel álltak elő, hogy engedélyeznék az ügyfélautók használatát, azaz a kisebb istállók évente megvásárolhatnák a riválisok által legyártott karosszériákat, hiszen ők is belátták, hogy a kiadások növekedése csak még nehezebb helyzetbe hozza a privát alakulatokat.
Ezen kérdés azonban továbbra is nyitott, és további mérlegelést igényel, ugyanis jelentősen átformálná a Forma-1-es versengést, ha a mezőny két részre, gyártókra és ügyfelekre válna szét. Ez azzal a veszéllyel fenyegetne, hogy idővel a vásárlók csak a beszállítóik bábjaiként működnének tovább, mint ami a Ferrari és a Marussia példáján már kibontakozni is látszik.
|