HÍREK : Büntetőpontok, szezonközi tesztek – a 2014-es változásokról határozott a Motorsport Világtanács |
Büntetőpontok, szezonközi tesztek – a 2014-es változásokról határozott a Motorsport Világtanács
motorsportal.hu 2013.06.28. 18:36
A Brit Nagydíj első napjának árnyékában megtartotta nagygyűlését az FIA Motorsport Világtanács, amely számos jövőt érintő kérdésben határozatot hozott. 2014-től jön a büntetőpontrendszer, az évközi tesztek, valamint eltűnnek a lépcsős orrok.
Számos jövő évi szabályozást illető kérdésben döntést hozott az FIA Motorsport Világtanácsa mai ülésén. Eszerint 2014-től bevezetik a korábban már ismertetett büntetőpontrendszert, amely a versenyzőket különböző kihágásokért – azok súlyosságától függően egy, kettő vagy három büntetőponttal „jutalmazza”. Amely pilóta 12 pontot összegyűjt, automatikusan eltiltják egy versenytől. A pontszámításnál minden esetben az utolsó 12 hónap eredményeit veszik alapul.
A Fernando Alonso és Sergio Perez között Monacóban kialakult sikánlevágásos viták elkerülése érdekében a szabályok ezentúl pontosan meghatározzák, miként kell visszaadni a jogtalanul, a pálya elhagyásával megszerzett előnyt a riválisnak.
További fontos változást jelent jövőre, hogy a csapatok által Kanadában kötött megállapodás értelmében újra szabad lesz tesztelni a szezon során. A Világtanács határozatában kimondja, hogy 2014-ben négy darab kétnapos tesztre kerülhet sor egy-egy nagydíjhétvége helyszínén, miközben megszűnik a fiatal versenyzők tesztje, valamint az eddig engedélyezett nyolc egynapos promóciós gyakorlás. A kérdéses tesztekre minden esetben a futamot követő kedd-szerdán kerül majd sor – az előzetes javaslat alapján a spanyol, a brit, a magyar és az olasz futamot követően. Ennek véglegesítésére azonban csak később kerül sor.
Az FIA emellett arról is határozott, hogy a következő esztendőben a megszokottnál hamarabb, már januárban kezdetét veheti a tesztidény, így a március elején induló bajnokság előtt lesz elegendő ideje felkészülni a csapatoknak az új megmérettetésre.
A plusztesztek miatt az új szabályok jelentősen csökkentik majd a szélcsatornában és a CFD (számítógépes folyadékdinamika) elvégzett tesztek számát.
A technikai szabályzat is módosul, így 2014-től például végleg eltűnnek a lépcsős kialakítású orrkúpok, de az új turbómotorok miatt 5 kg-mal megnő majd az autók súlya is, valamint változnak a súlyelosztásra vonatkozó regulák is. Kötelezővé teszik a Red Bull segítségével kifejlesztett oldalsó ütközési zónákat (speciálisan kialakított karboncsöveket helyeznek az autók oldalára), a versenyzőknek 100 kg üzemanyaggal kell gazdálkodniuk a versenyek során, évente öt motort használhatnak, váltóiknak pedig az eddigi öt helyett hat versenyt kell kibírniuk. Az erőforrások fejlesztését 2014 és 2020 között engedélyezik, de azok mértékét szigorúan korlátozzák majd; a több részből (motor, turbófeltöltő, ERS, generátor) álló egység bármely elemének meghibásodása és cseréje tíz rajthelyes büntetést von majd maga után.
A csapatok minden versenyzője egy szett extra gumit kap majd az első szabadedzések első harminc percére, hogy ezzel segítsék elő az események mozgalmasságát.
A jövőben (az ez alól kivételt képező helyszíneket, pl. Monacót leszámítva) az edzéseken és a versenyeken is 80 km/órás sebességgel haladhatnak majd a versenyzők a bokszutcában (szemben a mostani időmérős 60 és a versenyen életbelépő 100 km/órás korlátozással), ahol minden egyes szerelőnek kötelezővé teszik a sisakok viselését.
A Mercedes kérésére a szövetség limitálta az egyetlen motorgyártó által kiszolgálható csapatok számát: a jövőben maximum négy gárda kaphat motort ugyanazon cégtől.
|