HÍREK : Lotus: Újra harcban lehetünk |
Lotus: Újra harcban lehetünk
formula.hu 2013.07.03. 18:39
A Lotus F1 Team előretekint a szezon kilencedik versenyére, a Német Nagydíjra.
Eric Boullier, csapatfőnök:
Nem ez volt a csapat legjobb silverstone-i hétvégéje.
A verseny végkimenetele nem mutatja azt a munkát, amelyet a csapat az elmúlt időszakban végzett. A legtöbb fejlesztés, melyet ide hoztunk láthatóan működött, amely pozitív jelzés, habár szenvedtünk kicsit az időmérő edzésen, a gumik jó tapadásának elérésében. Stratégiánk az utolsó biztonsági autós fázisig jól működött. Ki kellett volna hívni Kimit, így legalább egy pozíciót megmentettünk volna és dobogós helyen végez. Sajnos rossz döntést hoztunk, amelyért elnézést kértünk Kimitől és a csapattól. Ez néha megtörténik és nem könnyű kezelni a helyzetet, amikor ilyen sok biztonsági autós fázis van. Németországban bízunk versenyképességünkben és célunk a javítás. Romainnak frusztráló versenye volt az erős szombati teljesítmény után, amikor Kimit legyőzte. Nagyon szokatlan számunkra, hogy egy alkatrész meghibásodik, így részletesen meg kell vizsgálni az első vezetőszárnyat, hogy kiderüljön, mi ment rosszul.
Mi történt a silverstone-i futamot követő eligazításon?
Együtt fejlődünk és nagyon őszinték vagyunk egymáshoz. Nagyon nyilvánvaló volt így utólag, hogy rossz döntést hoztunk. Nincs csapat aki azt mondja, minden alkalommal a megfelelő döntést hozzák; akár versenystratégiában, autó tervezési filozófiában, vagy a sport bármilyen más területén. Kimi nagyon frusztráló volt, amikor kiszállt az autóból, amely érthető is - nem akarunk egy olyan pilótát, aki a történtek után nem bosszús -, de nem volt értelme búslakodni; már arra koncentráltunk, hogy jó eredményt érjünk el Németországban.
Ez nem volt egy jó reklám attól a csapattól, amely szeretné megtartani Kimit...
Kimi intelligens fiú és nem egy kerékcserével kapcsolatos döntés határozza meg azt, hol szeretne vezetni 2014-ben. Egyik pszichológiai erőssége, hogy látszik rajta, amikor mérges valamiért, majd koncentráltá válik és nagyon gyorsan a következő kihívásra készül. Szeret a Lotus F1 Team csapatnál lenni és mindent megteszünk, hogy megmutassuk neki, ez az a hely, ahol lennie kell a következő években.
Milyen pozitívumok vannak Németországgal kapcsolatban?
A Nürburgring nem okozhat aggodalmat nekünk, újra harcban lehetünk Németországban. Számos fejlesztéssel készültünk Silverstone-ra és sok adattal távoztunk a hétvégéről, így a következő helyszínen még jobb sebességet tudunk kihozni az alkatrészekből. Újabb pozitívum a csapatnak Silverstone-nal kapcsolatban, hogy a kerékcseréket 2.5 másodperc alatt, vagy annál gyorsabban végeztünk el. Nagyszerű látni, hogy az ezen a területen elvégzett kemény munka javulást eredményez, nagy köszönet a kerékcserénél dolgozóknak - akik a kerékcserét többször gyakorolták a pályán és a gyárban - valamint a tervező és gyártó részlegnek az alkatrészekért.
Hogyan halad az E21 fejlesztése?
Az Eszközzel már mentünk és elégedettek vagyunk vele. Az idei évben újra bevethetjük. Új aerodinamikai csomagot is fejlesztettünk, amely előnyöket hoz. Most már használtuk mindkettőt a pályán és elégedettek vagyunk az eredményekkel, a következő lépés, hogy ezeket ötvözzük. Számos más fejlesztés is folyik az idei autóhoz és a szezon végéig dolgozni fogunk az új alkatrészeken.
Megemlíthetjük az abroncsokat?
Ez vitatémává vált a napokban, nemde? Nyilvánvalóan sok gumi meghibásodást láttunk Silverstone-ban és a Pirelli elemzi a rendelkezésre álló adatokat. A média ezzel van tele, de fontos dolog, hogy a gumik elsősorban biztonságosak legyenek, másodsorban, hogy minden versenytárs számára megfeleljenek. A silverstone-i meghibásodások aggasztóak voltak és mindent megteszünk, hogy segítsünk a Pirellinek. Amint befejezik elemzésüket döntést hoznak a rendelkezésre álló információk alapján. Minden változtatást támogatunk, amely szükséges a biztonsághoz, ez mindig így volt. Soha nem akarunk olyan gumikat, amelyről a Pirelli azt mondja, veszélyes lehet.
Alan Permane, pályán végzett munkáért felelős igazgató:
MI a véleménye a Brit Nagydíjról?
Végül Kimivel a nyolcadik helyről indulva az ötödikek lettünk, így nem dőlt össze a világ. Azonban sokkal erősebbek voltunk és versenyünk valójában egészen jól alakult az utolsó biztonsági autós fázisig, amely dilemmával töltött el minket; kihozzuk-e Kimit új abroncsokért, vagy a végéig kint tartsuk. Utólag nyilvánvalóan rosszul döntöttünk.
Milyen körülmények vezettek a stratégiai döntéshez?
Néhány pillanattal korábban Fernando (Alonso) kerekeket cserélt, nagy szerencséje volt a biztonsági autó időzítésével. Mark (Webber) a lágyabb keveréken volt, amelyek gyorsan elkoptak, így Sebastian (Vettel) leparkolása, majd a biztonsági autó beküldése a legváratlanabbul Markot érte. Nico (Rosberg) előnye akkora volt, hogy egy kiállás könnyedén belefért. Mi, akik a kemény keveréken voltunk és úgy terveztük, végigmegyünk már vele, Daniel (Ricciardo) és Adrian (Sutil) hozzánk hasonlóan kint maradt. Az abban a pillanatban rendelkezésünkre álló információk alapján, valamint a közepes keveréken várható sebesség miatt a döntés az volt, kint maradunk, mert úgy gondoltuk, a gumik jó állapotban vannak ahhoz, hogy az aktuális pozícióban fejezzük be a versenyt. Amennyiben a lágyabb keveréket feltettük volna és Kimi beragad Daniel és Adrian mögé a verseny további részében, akkor ugyanekkora kritikát kapunk, így mindkét esetben volt kockázat.
Lépjünk tovább, meséljen a Nürburgringről...
Jó pálya és a pilóták nagyon élvezik, mivel valódi keveréke mindennek. Az első rész egészen technikás, jó kigyorsítás és erős első tapadás szükséges a nagy sugarú, lassú kanyaroknál. Majd természetesen jön a közepes sebességű, lejtős kanyarok a hajtű felé, majd a nagysebességű rész jön, padlógázzal, hatos, vagy akár hetes fokozatban lehet menni, körülbelül 280 kilométer/órás sebességgel. Ezt követi néhány közepes/nagy sebességű kanyar, amely a hosszú hátsó egyenesbe vezet, egy szűk sikán követi ezt és az utolsó kanyar, ahol jó első tapadás szükséges. Ami a karosszéria beállítását illeti, mindenből kell egy kicsi; jó irányváltás a közepes sebességű kanyaroknál, megfelelő kigyorsítás és első tapadás a trükkös első részhez, valamint jó csúcssebesség a hosszú egyenesekben.
Lesznek újabb fejlesztések a hétvégén?
Csak ami Silverstone-ban, semmi komolyabb, mivel a szerelők azonnal Németországba mennek, összerakják az autókat anélkül, hogy a gyárnál megállnának. Állítólag új első vezetőszárnyunk lesz, melyet még nem használtunk és különböző módosítások lesznek a legújabb fejlesztéseken. Ha jó időjárás lesz és minden a tervek szerint halad, akkor egy kis sebességet tudunk kicsikarni belőlük a hétvégén.
Mi a helyzet az Eszközzel?
Silverstone-ban Kimi használta az Eszközt és Romain új, karcsúbb karosszériacsomaggal ment. Nagyjából mindegyik előnyös volt, összevetjük a két adatot az előrelépéshez. Ez nem lesz meg Németországig, ahol még nem tudjuk melyik csomagot használjuk. Meg kell nézni akkor, amikor az első szabadedzésen kinyílik a garázs.
A gumik újra beszédtémává váltak...
Támogatjuk a Pirellit, ahogyan egész évben minden szükséges információval és adattal. Nyilvánvalóan senki nem szeretné, ha a silverstone-i helyzet megismétlődne és a Pirelli átnézi az adatokat, kielemzi a gumikat, hogy megtudja, mi történt. Mi nem fogunk semmi olyan változtatást megakadályozni, amely a biztonság miatt szükséges. A Pirelli mindig kijelentette, abroncsai biztonságosak. Ha ez így van, akkor a legjobb megoldás - a biztonságot szem előtt tartva -, ha visszatérünk a kanadai fejlesztési abroncsokhoz - vagy a tavalyi specifikációhoz -, majd feledjük az egész történetet. Ami azokat a változtatásokat illeti, amik nem a biztonságot érinti: egészen jól teljesítünk az eredeti specifikációjú abroncsokon és vonakodva mondunk le arról az előnyről, mely riválisainkkal szemben van. Ez a természete a versenysportnak; de a biztonság az teljesen más téma.
|