HÍREK : Mégsem maradnak hoppon a fiatalok: csak az első tesztnap az aktív mezőnyé! |
Mégsem maradnak hoppon a fiatalok: csak az első tesztnap az aktív mezőnyé!
motorsportal.hu 2013.07.04. 18:13
Újabb módosítások a Pirelli elkövetkező hetekben lezajló évközi tesztjei kapcsán: a csapatok és az olasz gumigyártó arról állapodtak meg az FIA-val, hogy a fiatal versenyzők gyakorlásán csupán az első napon tesztelhetnek az aktuális versenyzők, a következő két nap pedig a fiataloké marad. Közben biztossá vált, negyedik nap nem lesz.
Miután a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a hét elején bejelentette, átminősítik gumitesztté a fiatal versenyzők július 17-e és 19-e között esedékes silverstone-i tesztjét, bizonyára sok versenyző (például a lehetőségre már egy éve váró, a szuperlicenc megszerzésére vágyó Susie Wolff) kapott a szívéhez: oda az évente egyszeri alkalmuk, hogy F1-es autóban tegyék próbára képességeiket. Nem kell aggódniuk.
Miután szerdán a csapatok képviselőiből álló Sportmunkacsoport, a Pirelli, valamint az FIA-t képviselő Charlie Whiting a gumigyártó elkövetkező hetekben esedékes tesztjeinek részleteiről egyeztettek, kiderült ugyanis, hogy a háromnapos gyakorlásnak csupán az első napján vehetnek részt az aktív versenyzők – a többi két nap megmarad a fiataloknak és a fejlesztéseknek. (Az FIA kikötötte, ezen az egy napon csakis a gumik fejlesztését engedélyezik a gárdáknak, a munkálatokat pedig minden garázsban saját megfigyelőik ellenőrzi.)
Mint ismert, a tesztet a Pirelli a Magyarországon bemutatandó új gumi fejlesztésére használja, amely keverékét tekintve a 2013-as változatnak felel meg, szerkezetileg viszont visszakanyarodik a 2012-es megoldáshoz. A július közepi teszt kapcsán egyébként a résztvevők leszavazták a Ferrari indítványát, miszerint a gyakorlást ki kéne bővíteni egy nappal. A kicsik számára ez túlzott többletköltséget jelentett volna, míg a Mercedes korábban jelezte, ez esetben egy napra ők is silverstone-ba utaznának, eltiltásuk ugyanis csak a háromnapos fiatalok tesztjére vonatkozott.
Az Auto Motor und Sport (AMuS) beszámolója szerint a Pirelli a Paul Ricardon és a barcelonai pályán megtartandó többi háromnapos tesztjein a mezőny csakis 2011-es autókat bocsáthat az olaszok rendelkezésére – a szabályoknak megfelelően –, és csakis ezer kilométert tehetnek meg tesztenként. Hogy ezen gyakorláson kik vesznek majd részt, egyelőre nem tiszta, de már sejthető: az AMuS szerint – miután egyes kiscsapatoknak az ehhez szükséges pénz mellett már 2011-es autójuk sem áll rendelkezésükre – a nagycsapatoké lehet a két teszt, ketten egyik, ketten pedig másik alkalommal körözhetnek majd. Hogy a korábban már tesztelő Mercedes köztük lehet-e, egyelőre nem tudni, a Red Bull, a Ferrari, a McLaren és a Lotus viszont nyilvánvaló esélyes lehet.
A szerdai egyeztetésen emellett szó esett a 2014-es előkészületekről is. Bár jövőre lesznek szezon közben is tesztek, a Pirelli azt szeretné, ha fejlesztéseit egy 2014-es autóval végezhetné, a 2013-as kocsik ugyanis számukra az új erőforrások által jelentett eltérő mértékű nyomaték és leszorítóerő miatt nem lenne mérvadó. A csapatok erről viszont nem szívesen egyezkednek.
Miként egyes kiscsapatok azon javaslatáról sem, hogy a jövőre esedékes négy kétnapos szezon közbeni teszt pluszköltségeire való tekintettel egy-egy tesztnapot lehessen négyórás szélcsatornai munkára váltani. Ezen ötletet egyébként a Red Bull azzal az érvvel utasította el, hogy szerintük négy óra szélcsatornai munka többet ér egy nap pályatesztnél. Az AMuS nem is mulasztja el megjegyezni: „Ugyanezen csapattól nemrég még azt hallottuk, hogy a tesztnapokat semmi sem pótolhatja, egy ezerkilométeres teszttel pedig az ő autójuk vagy egy másodpercet gyorsulna.” Változó idők, változó vélemények.
|