HÍREK : Kinek kell Räikkönen, ha itt van Ricciardo?! |
Kinek kell Räikkönen, ha itt van Ricciardo?!
motorsportal.hu 2013.07.20. 12:02
A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner a silverstone-i teszten elárulta, nem véletlenül döntöttek úgy, hogy Daniel Ricciardónak adnak tesztlehetőséget a héten, a Mark Webber visszavonulásával megüresedő 2014-es ülésükre ugyanis már csak két versenyző pályázhat eséllyel – Kimi Räikkönen és ő. Bár sokak szerint egyértelmű, a finn és az ausztrál párharcában ki számít favoritnak, az Autosport egyik munkatársa legújabb cikkében elgondolkodtató érveket sorakoztatott fel – mégpedig Ricciardo mellett…
Az egyenlőtlen felek különharca ez – gondolhatnánk, amikor Daniel Ricciardo és Kimi Räikkönen Red Bull-ülésért folytatott küzdelméről beszélünk. Már amennyiben küzdelemről van szó… Miután a finn egyszeres világbajnok, sokszoros futamgyőztes és a sportág vitathatatlanul egyik legjobb és legnépszerűbb figurája, sokan talán egyértelműnek tartják, hogy a címvédő alakulat őt kívánja megszerezni, a nála jóval tapasztalatlanabb és igazán nagy eredményeket felmutatni nem tudó Ricciardóval szemben, aki csakis abban az esetben rúghat labdába nevelőegyesületénél, ha 2007 bajnoka végül úgy döntene, inkább mégis a Lotusnál maradna.
Edd Straw, az angol Autosport elismert munkatársa ugyanakkor mostani írásában arra igyekezett rávilágítani, nem is feltétlenül olyan egyértelmű a Red Bull választása, s Daniel Riccardót sem lehet elintézni csak egy kézlegyintéssel, mondván, legfeljebb Räikkönen tartalékja lehet. „Räikkönen egy kimagasló képességű versenyző, aki kiválóan teljesít visszatérése óta a Lotusszal. A megfelelő autóval mindenképpen esélyes a bajnoki címre, ráadásul igazi pontszerző gép, aki visszatérése eddigi 29 versenyéből 28-szor az első tízben végzett. A Red Bullnak éppen olyan versenyzőre van szüksége a már bizonyított Sebastian Vettel mellett, aki erős alapot ad a konstruktőri bajnoksághoz – márpedig Räikkönen halálbiztos, amennyire csak lehet. És mindezek mellett 323 pontjával leiskolázta a 272 pontot szerző Mark Webbert is egy kevésbé versenyképes (de talán megbízhatóbb) autóval az elmúlt 18 hónapban” – vázolja a küzdő felek egyenlőtlenségét Straw, hozzátéve: „Mindez szinte kikényszeríti, hogy Räikkönent szerződtessék, nemde?”
Kétségtelen, Ricciardo számára tapasztalatlansága komoly hátrányt jelent a Red Bull-szerződés megkötéséhez. Straw szerint ráadásul az ausztrál bizonyára nem szerezne annyi pontot első Red Bullos évében, mint Räikkönen tenné, és nagyobb kockázatot is jelentene a finnél. Csakhogy – írja a szakember – az ausztrál az elmúlt években bizonyította, hogy képes a komoly fejlődésre. „Nagyszerű fejlődést produkált amióta bemutatkozott a HRT-vel 2011-ben, Silverstone-ban. Azon a hétvégén Ricciardo egyáltalán nem volt elégedett teljesítményével, különösen a gumikezelésével, de ez várható is volt. Aztán miután jól teljesített első félévében, a Toro Rossónál első teljes szezonjának elején Jean-Eric Vergne oldalán kisebb csalódást okozott. De az augusztusi szünetet kihasználva komolyan átgondolta hozzáállását, és ismét erősnek mutatkozott.”
„Szuzukában aztán a verseny hajrájában sikerült maga mögött tartania a nála gyorsabb Michael Schumachert a pontszerző helyért folyó csatában, és ez volt az első alkalom, amikor elhitette velem, hogy alkalmas lehet a Red Bull ülésére. Akkor ugyanis megcsillantotta az élversenyző egyik kulcsfontosságú tulajdonságát: a képességet arra, hogy egy semmit nem érő 11. helyből pontszerző helyet csináljon, miközben a körülmények ellene szóltak. Miután Schumacher frissebb gumikra váltott, nyolc másodperces hátrányból zárkózott fel rá, és kilenc körön át mindig bezárult előtte a kapu.”
A szakíró emellett Ricciardo hozzáállását is dicsérte, amely szerinte az alapot jelentette az elmúlt időszakban mutatott fejlődéséhez. „Még egy fontos tulajdonságát is megmutatta akkor: a képességet a gondolkodásra, a fejlődésre és az elemzésre – folytatja gondolatmenetét. – És ezeket idén is megfigyelhettük. A tavaly augusztusi szünethez hasonlóan idén a Kanadai Nagydíj után is volt három hét. Ricciardo két nagyon gyenge hétvégén volt túl, amiken csapattársa, Vergne leiskolázta őt. Tudta viszont, hogy Webber ülése hamarosan kiadó lehet, és az időzítés remek volt. Ismét elemző-módba kapcsolt, a Brit Nagydíj előtt leült csapatával és átbeszélték a hozzáállását, a beállításnál követett filozófiájukat, és sokkal hatékonyabbá váltak.”
Tény, a Straw által említett nehézségek valóban érezhetőek voltak Ricciardo teljesítményén: csapattársa, Jean-Eric Vergne a monacói és a kanadai időmérőn is alaposan elverte őt, a hercegségben ráadásul úgy esett ki a 13. helyről (Romain Grosjean öklelte fel), hogy mindeközben a francia 8. lett, Montreal pedig még élesebb kontrasztot mutatott, miután Vergne hatodik, Ricciardo pedig csak 15. lett. Anglia és Németország viszont valóban elhozta a feltámadást az ausztrálnak: az időmérőn megszerzett erős 5. illetve 6. helyével az előbb 12., majd 16. pozícióban záró Vergne nem tudott mit kezdeni.
Ez a fajta formába lendülés Straw szerint ugyancsak érvként hozható fel Ricciardo mellett. „Mindez megmutatja, hogy Ricciardo pontosan illik Vettel munkamoráljához. Vettel és Adrian Newey nem tűrik a próbálgatást és a hibákat, Ricciardo pedig már bizonyította, hogy képes változtatni hozzáállásán és gondolkodásán. Ez pedig a Red Bull számára kulcsfontosságú terület.”
„Az nem kérdés, hogy Ricciardo képes a pole-ra vezetni egy jó autót és nyerni vele. Azt viszont bizonyítania kell még, hogy képes küzdeni, szenvedni, és a legtöbbet kihozni egy gyenge hétvégéből, miközben mentális erejére támaszkodva visszakapaszkodik.”
A publicista szerint mindezek ismeretében a Red Bullnak érdemes lenne vállalni a kockázatot, mivel ha Ricciardo végül nem lesz képes Vettel szintjére nőni, Webbert még így is tökéletesen helyettesíteni tudná. „A legrosszabb esetben a Red Bull szert tesz egy erős második számú versenyzőre, hogy megtartsák esélyüket a konstruktőri bajnokságra, valamint, hogy motiválják Vettelt.”
Daniel Ricciardo, Sebastian VettelRicciardo mellett egyébként számos további érv szól még Räikkönennel szemben: olcsóbb, fiatalabb, könnyebben kezelhető, ráadásul vélhetően nem lenne probléma számára a csapat által előírt kötelezettségek elvégzése sem, amikről korábban Helmut Marko tanácsadó is beszélt: szimulátoros munka, mérnöki megbeszélések, PR-események. „Räikkönen amellett, hogy milyen erősségekkel bír, igen speciális úton jár, sok engedményt követel, amit a Lotus meg is ad neki. Ilyen szempontból Ricciardo esélyei jobbak, még ha fontos is megjegyezni, Räikkönen apolitikus természetével vélhetően kiválóan együtt tudna működni Vettellel” – véli Straw, majd levonja a végkövetkeztetést.
„Az élversenyző egy másik erénye, hogy jól teljesít nyomás alatt, amikor a nagy lehetőség ott kopogtat az ajtaján. Ricciardo sokkal előremutatóbb választás lenne a Red Bull részéről, egy olyasvalaki, aki talán nagyobb kockázatot jelentene, de sokkal nagyobb potenciált is rejt magában” – fogalmaz, utalva arra, hogy Ricciardo számára a csütörtöki tesztlehetőség talán valóban élete nagy esélyét jelenti.
Vajon ez alatt a fél nap alatt meg tudja győzni a Red Bull vezetőségét a lehetetlennek tűnőről?
|