HÍREK : A Lotus hamarosan leáll a fejlesztésekkel |
A Lotus hamarosan leáll a fejlesztésekkel
motorsportal.hu 2013.08.08. 19:35
Az idei évben már nem számíthatunk sok fejlesztésre a Lotus istálló részéről – árulta el Alan Permane, a csapat főmérnöke. Az enstone-iak állítólag továbbra is anyagi nehézségekkel küzdenek, ám 2013-ban így is a bajnoki cím a céljuk.
Miután az elmúlt két versenyen Kimi Räikkönen révén két második helyezést is szerzett, Magyarországon pedig erőből győzte le a Red Bullt, a Lotus istálló ismét kijelentette, 2013-ban a bajnokság megnyerése a legfőbb céljuk. Az enstone-iak mindazonáltal nincsenek egyszerű helyzetben: bár formájuk javult, közben a hírek szerint továbbra is anyagi problémákkal küzdenek, erőforrásaikat pedig lassan már át kell csoportosítaniuk 2014-re.
Alan Permane, fő pályamérnök az Auto Motor und Sportnak adott interjújában elárulta: „Már nincs sok fejlesztésünk 2013-ra. Amit terveztünk, már fejlesztjük, bizonyos versenyeken pedig be is vetjük őket. A tervezői részlegünk és a szélcsatornánk viszont már 2014 irányába tekint.”
A szakember szerint ugyanakkor mégis bizakodásra adhat okot számukra, hogy az elmúlt időszakban egyre jobban megértették jelenlegi autójukat, valamint a Pirelli gumijait – ami akár fejlesztések nélkül is komoly teljesítményjavulást eredményezhet számukra.
A módosított abroncsok például meglátása szerint fekszenek az E21-nek. „A Mercedes talán vesztett némi tempót az időmérőn, de a versenyen egyértelműen kedvez nekik az új gumi. A Ferrari mintha visszaesett volna, és a Red Bull is egy kicsit. Mi az edzéseken közelebb voltunk a Red Bullhoz, mint általában, a versenyen pedig gyorsabbak is voltunk. Nálunk nem sok minden változott. Ha mégis, akkor talán mi is kicsi előnyre tettünk szert a gumik révén.”
A mérnök emellett úgy érzi, a gumikezelés terén is sikerült előrelépéseket tenniük, így már hűvösebb időben sem lehet gondjuk a gumik felmelegítésével. „Nem hiszem, legfeljebb ha igazán hideg lesz. Időközben sokat tanultunk ezekről a gumikról, és hogy miként kell kezelni őket különböző körülmények között – mondta Permane, hozzátéve, a Silverstone-ban nyert adatok komoly lökést adtak nekik. – Most már megvan a biztonságérzetünk arról, hogy mindenhol munkára tudjuk bírni a gumikat. Talán még vannak problémáink az időmérőkön, de a versenyeken már biztosan nincsenek.”
A Lotus azonban nem csupán a gumik terén változtatott filozófiáján, de a beállításoknál is. Miközben az elmúlt években megszokhattuk, hogy az arany–fekete autók a maximális motorteljesítmény kihasználására törekednek, s ezáltal a leggyorsabbak közé tartoznak az egyenesekben, idén fordult a tendencia. Az enstone-iak egyre inkább s a Red Bull irányát követik, akik már jó ideje a csúcssebességet összesítő listák második felébe tartoznak. Permane szerint az osztrákok útja a leghatékonyabb. „Így állítjuk be az autónkat. A mérések az egyenesekben mindent elárulnak: mindenütt mi vagyunk a leglassabbak. A váltóáttétet és a leszorítóerőt is az optimális köridőhöz igazítjuk. A Red Bull is mindig így teszi. A taktikájuk egyszerű: előre kerülni és elöl maradni. És ez működik. Magyarországon szinte lehetetlen előzni – még ha 5 km/órával nagyobb is a sebességünk, akkor sem sikerült volna. A köridőnk viszont rosszabb lett volna. Spában és Monzában talán újra kell gondolnunk ezt, mivel ott számolnunk kell az előzés-faktorral.”
Az alacsonyabb végsebesség ugyanakkor problémát jelenthet a csapat számára a nyári szünetet követő versenyeken, a hosszú egyenesekkel tűzdelt Belgiumban és Olaszországban. Csakhogy a csapatnak van a tarsolyában egy ellenszer, mégpedig a passzív DRS formájában, amelyet korábban már Silverstone-ban is sikerrel használtak. „Könnyen lehet, hogy ismét bevetjük a rendszert. De óvatosan! A DRS nem segédeszköz az előzéshez – ezt a köridő javítása érdekében alkalmazzuk” – figyelmeztet Permane.
|