HÍREK : Csak Räikkönen viheti pályára a hosszabb tengelytávú Lotust |
Csak Räikkönen viheti pályára a hosszabb tengelytávú Lotust
motorsportal.hu 2013.09.06. 20:18
Eltérő autóval vág neki az Olasz Nagydíj hétvégéjének a Lotus két versenyzője, Kimi Räikkönen és Romain Grosjean. A csapat Monzában első alkalommal próbálja ki hosszabb tengelytávú autóját – mégpedig csak finn versenyzőjével.
Belgiumban elhalasztották az újítás kipróbálását, mivel egyes átalakított alkatrészeket még nem találtak kellően megbízhatónak, Monzában viszont végre debütál a Lotus hosszabb tengelytávú autója, amelyet viszont csak Kimi Räikkönen próbálhat ki. A finn a pénteki szabadedzéseken vezetheti átalakított autóját, s amennyiben a teszt eredménye nem felel meg a szimulátoros mérésekével (vagyis nem hozza a vár előnyöket), szombatra még mindig lesz lehetősége visszaállni a régi változatra, amelyet Romain Grosjean használni fog a három nap folyamán.
Nem ez az első eset idén, amikor a Lotus különböző autókkal vág neki egy hétvégének: legutóbb például Silverstone-ban volt komolyabb eltérés csapaton belül, akkor Räikkönen a passzív DRS-sel versenyezhetett, míg csapattársa anélkül. Hogy miért a 2007-es világbajnokra esett az istálló választása, nem nehéz kitalálni: neki van még esélye a bajnoki címre, ráadásul ő a tapasztaltabb is. „Kimi nagyon tapasztalt, így nincs szüksége arra, hogy ugyanazon napon mindkét változatot kipróbálja” – mondta Alan Permane, a csapat főmérnöke az Auto Motor und Sportnak (AMuS). A szakember egyébként hozzátette, a rövidebbről hosszabb tengelytávra történő átállásra nincs lehetősége a csapatnak a hétvége folyamán. „Ez túl sok időt venne igénybe, mivel változtatnunk kéne a karosszérián is” – mondta Permane.
A tíz centiméteres tengelytávnövelést a Lotus egyébként az első kerekek előrébbvitelével, valamint az autó orr-részének megnyújtásával éri el. E módosítás elsősorban a Lotus súlyelosztásán javíthat: miután az első tengely előrébb kerül, az autó súlypontja kicsivel hátrébb tolódik, s ezáltal a csapat úgy használhat nagyobb leszorítóerőt elöl, hogy közben nem kell a gumik szemcsésedésétől tartania. Az AMuS szerint az E21 esetében idén ez jelentette a fő problémát. Räikkönen emellett ráadásul a fékezéskor is stabilabbnak kell érezze majd az autóját, mint korábban. „Ha a versenyző képes jobban teljesíteni a kanyar bejáratánál, abból a kanyar közepén is profitálni fog. Elméletileg előnyös lesz ez a megoldás, legalábbis a mérnökök reményei szerint” – tekintett előre Permane.
|