HÍREK : Új büntetési forma a láthatáron! |
Új büntetési forma a láthatáron!
motorsportal.hu 2013.09.09. 10:29
Eddig nem látott, öt másodperces büntetés bevezetését javasolják a csapatok a futamokon elkövetett kisebb szabálysértések szankcionálására.
A Magyar Nagydíjon kisebb felháborodást keltett Romain Grosjean büntetése, amelyet Felipe Massa ellen bemutatott előzését követően róttak ki rá a versenybírák. A Lotus franciája az egyik balkanyarban külső íven előzte meg ferraris kollégáját, ám miután a kanyar kijárata igen szűk volt két autónak, Grosjean kiszélesítette azt, s mind a négy kerekével átlépte a pálya szélét jelző fehér záróvonalat. Miután a szabályzat kimondja, a hasonló kihágásokat büntetni kell, Grosjeant a versenybíróság áthajtásos büntetéssel sújtotta – amely viszont sok szakértő és rajongó nemtetszését vonta maga után.
A szabálysértés súlyossága sokak szerint nem volt összhangban a kirótt szankcióval, a bírák pedig egy látványos előzést tettek értelmetlenné közbeavatkozásukkal. Monzában a csapatok arról egyeztettek, a hasonló helyzetek elkerülése érdekében új, egy az áthajtásnál enyhébb, a figyelmeztetésnél és a pénzbírságnál viszont súlyosabb büntetést kellene bevezetni a kisebb hibák esetében. Ennek módját egyelőre egy futam közben kiosztott öt másodperces időbüntetésben látják, a kivitelezés körül ugyanakkor még vannak kérdőjelek.
„Elég nehéz lenne a verseny alatt elérni, hogy valaki öt másodpercet veszítsen egyik körében” – idézi a McLaren sportigazgatóját, Sam Michaelt a Motorsport Magazin. Az ausztrál ezzel arra a problémára hívta fel a figyelmet, hogy miközben a futam utáni időbüntetés úgy módosíthatná a verseny sorrendjét, hogy arra a versenyző már nem tudna a pályán reagálni, a verseny idején is nehéz lenne arra kérni a pilótákat, lassítsanak le öt másodpercig.
A Német Túraautó Bajnokságban (DTM) ugyanakkor már létezik hasonló szankció: aki elhagyja a pályát, például egy másodperccel lassabb kört kell fusson – mindez azonban nehezen ellenőrizhető szisztéma. „Ezzel a riválisokat is hátráltathatnánk” – hívta fel a figyelmet egy másik problémás szempontra Romain Grosjean. A francia versenyző úgy véli, ha futam közben közölnék velük, hogy a leintés után 5 másodperces büntetéssel kell számolniuk, működőképes lenne az új büntetésforma. „A verseny során így nyomhatod, és megpróbálhatod növelni az előnyödet a mögötted haladóval szemben” – mondta a Lotus versenyzője.
|