HÍREK : Lotus: Pontok nélkül nem lehet bajnoki címet szerezni |
Lotus: Pontok nélkül nem lehet bajnoki címet szerezni
formula.hu 2013.09.17. 19:25
A Lotus F1 Team előretekint a szezon tizenharmadik versenyére, a Szingapúri Nagydíjra.
ERIC BOULLIER:
Kimi a jövő évben már más csapatnál áll rajthoz, hogyan befolyásolja ez a csapatot?
Nem volt titok, szerettük volna megtartani őt, így csalódás, hogy nem lesz nálunk 2014-ben. Ennek ellenére tudjuk, Kimi keményen fogja nyomni a szezon hátralévő részében azért, hogy a lehető legjobb eredményt érje el magának és a csapatnak, ezt a monzai harcos vezetése mutatta. Ugyanakkor Enstone újra bizonyított; Kiminek két nagyszerű autót tudtunk adni és sikeressé tettük Formula-1-es visszatérését. Mindkét fél számára győztes helyzet volt már kezdettől fogva. Természetesen már felkészültünk arra az esetre is, ha úgy dönt, nem folytatja annál a csapatnál, amely visszahozta őt a Formula-1-be és bízom benne, hogy nagyon erős pilótapárosunk lesz a jövő évben. Volt már Schumacherünk, Alonsónk, Räikkönenünk; biztos vagyok benne, hogy hamarosan új bajnokok iratkoznak fel a listára.
Monzában nem a legjobb eredmény született, hogyan változtatja ez meg a szingapúri felkészülést?
Ha mindkét bajnokságban szeretnél versenyképes szeretnél lenni, akkor minden hétvégén az élen kell harcolni; szombaton, valamint vasárnap is. Monzában az volt a pozitívum, hogy fantasztikus versenysebességet mutattunk és mindkét pilóta kivételesen jól vezetett. A negatívum, hogy nem sikerült megfelelő időmérő edzést futni. Az elmúlt két verseny eredményét a csapat nem érdemelte meg munkájáért, de számos pozitívummal távozhattunk Monzából; a legkiemelkedőbb Kimi remek versenysebessége volt, mivel a mezőnyön átverekedte magát. Az utolsó Európán kívüli versenyeken sok csata vár ránk.
Képes lesz a csapat dobogóra állni Szingapúrban?
Nincs okunk azt gondolni, a dobogós helyezés elérhetetlen. Versenyképesek voltunk a kanyargós pályákon az idei évben és Szingapúr sok mindenben hasonlít Monacóra. Romain szereti az ilyen pályákat, míg Kimi mindig gyors volt Szingapúrban. Érdekes hétvége lesz.
Milyen lehetőségeket kínál az utcai pálya?
Talán a legjobb a falat nem említeni, de igaz, hogy a Szingapúrhoz hasonló nagy leszorítóerejű pályák jobban fekszenek, mint a közepes leszorítóerőt igénylő pályák, mint például Spa, ahol szenvedtünk kicsit. Jó a megbízhatóságunk, hatékony az autó és a Szingapúri Nagydíj valószínűleg az év leghosszabb versenye lesz.
A csapat nem szerepelt jól a bajnokságban az elmúlt két versenyen; befolyásolja ez a felkészülést?
Nyilvánvalóan szeretnénk újra a lehető legtöbb pontot szerezni és csak három versennyel ezelőtt, a Hungaroringen sikerült a többi csapatnál több pontot szerezni. A konstruktőri bajnokságban kényelmes előnnyel rendelkezünk a McLarennel szemben; tény, majdnem háromszor annyi ponttal rendelkezünk, mi 191 egységgel állunk, ők 66-tal. Ez a csapat korábban már felzárkózott és arra kell koncentrálnunk, hogy a lehető legjobb eredményt érjük el a hátralévő hét versenyen.
Az Olasz Nagydíj hétvégéjén az Emaar Properties-zel kötöttek szerződést; mit jelent ez a csapatra nézve?
Mindig szeretnénk bővíteni partnereink számát, olyan márkákkal, amelyek illenek a csapathoz, így örültünk ennek az új kapcsolatnak, mivel Burj Khalifa és a The Dubai Mall segítségével erős előrelépést érhetünk el.
ALAN PERMANE:
Mi jelenti Szingapúrban a legnagyobb kihívást?
Ez az év leghosszabb versenye köszönhetően a pálya lassú természetének. Monacóval ellentétben itt a teljes, 300 kilométeres versenytáv kerül megrendezésre, amely fizikálisan megterhelő a pilóták számára. Mivel utcai pályáról beszélünk, az aszfalt sokat javul a hétvége folyamán; ismét nem monacói szinten, de eléggé sokat.
Az éjszakai verseny miatt a futam más fontosságot kap?
Éjszaka versenyezni természetesen más, mint a megszokott, de a csapatok és a pilóták szeretik, nem okoz ez problémát. A pálya hőmérséklete állandó, 30 °C fok amikor besötétül, de miközben nem túlságosan meleg, így nem is lesz soha hideg az időmérő edzés és a futam alatt.
Milyen igényeket támaszt a pálya az autóval szemben?
Maximális leszorítóerővel megyünk, a pálya stop-start természete miatt, egy minden téren nagyon jó csomag szükséges. A kigyorsítás fontos, így az irányváltás és a gyorsaság is. Olyan autóra van szükség, amely jól tudja használni a kerékvetőket, habár a tízes kanyar - ahol a legkomolyabb kerékvetők találhatók - megváltoztatásra került. A fékek is sok szerepet kapnak itt. Szingapúr valójában nem nagyon koptatja a fékeket, de a hőmérséklet kezelése fontos. Nincs sok kemény féktáv a pályán, de mivel kevés az egyenes, ahol hűteni lehet őket, ezért a rendszer elkerülhetetlenül magas hőmérsékletű. Erre minden csapatnak figyelnie kell, de számunkra ez nem aggasztó tényező.
Előzni mindig komoly kihívás Szingapúrban, de az idei évben még egy DRS zónát bevezetnek; milyen befolyással lesz ez?
Az újabb DRS zóna a célegyenesben nagyon rövid, így nem számítunk rá, hogy sok előzés lesz itt. Talán segít a pilótának az előtte haladó autóra felzárkózni az első kanyarok előtt, de az ötös és hetes kanyar között trükkös előzni, ezért nem hiszem, hogy komolyabb befolyásoló tényező lesz.
Mekkora hangsúlyt kap az időmérő edzés?
Monacóhoz, vagy Magyarországhoz hasonlóan kétségtelen, hogy ez az a pálya, ahol az időmérő edzés fontosabb szerepet kap, mint a többi helyszínen. Ehhez jön még a szuperlágy és a közepes keverék használata. Valószínűleg a szuperlágy abroncsot az időmérő edzésen, a közepes keveréket a versenyen használjuk, de mivel az idei közepes keverék merevsége hasonlít a tavalyi lágyhoz, valamint az a tény, hogy a csapatok egyre jobban tudják kezelni a gumikopást, ezért arra számítunk, nehéz lesz előzni.
Látható lesz valami fejlesztés az autón?
Visszatérünk a nagy leszorítóerejű konfigurációhoz, néhány első vezetőszárny fejlesztésünk azonban lesz. Attól eltekintve, hogy a szokásos csomagot használjuk, melyek jó teljesítményt nyújtottak Németországban és Magyarországon. Spában, vagy Monzában nem volt valami jó hétvégénk, így várjuk már, hogy visszatérjünk a nagyobb leszorítóerejű pályákhoz, ahol célunk a dobogós helyezés lesz.
Az európai szezon végeztével több, egymást követő hétvégén megrendezésre kerülő Európán kívüli verseny lesz a szezon végéig; mennyire befolyásolja ez a csapatot?
Azt hiszem, ez egyéntől függ. Személy szerint sokkal jobban szeretem az Európán kívüli versenyeket és az egymást követő hétvégén megrendezésre kerülő versenyeket, de talán néhányak a rövidebb utazást kedvelik. Mindenki várja Szingapúrt, ez biztos; ez az év egyik csúcspontja és ezt követően néhány versenyünk még lesz Ázsiában, melyek szintén érdekesek lesznek. Egészen hosszú a szezon és november közepére már várni fogjuk a szünetet, de az augusztusi pihenő előtt igen hosszú szünet volt néhány verseny között és már várjuk Szingapúrt.
|