HÍREK : Német nagydíj-Hamiltoné az első edzés - Alonso idő nélkül maradt |
Német nagydíj-Hamiltoné az első edzés - Alonso idő nélkül maradt
motorsportal.hu 2013.07.05. 13:29
Alig négy napot szusszanhatott a mezőny a kaotikus silverstone-i futamot követően, s a Német Nagydíj pénteki szabadedzésével máris folytatódott a száguldás – ezúttal az egy év kihagyást követően ismét versenynaptárba kerülő Nürburgringen.
A délelőtti gyakorlás előtt több változás is történt: a Marussia csapatnál a francia Jules Bianchi helyett ezúttal Rodoldo Gonzalez kapott lehetőséget a körözésre; ám a paddockot leginkább egy másik csere, a Pirelli változtatása foglalkoztatta inkább. Mint ismert, a cég a hétvégére új, kevlármerevítéses gumikat bocsát a csapatok rendelkezésére, amelyek használatát is az eddigieknél szigorúbb szempontok betartásához köti: az edzés előtt kiderült, a megnövelt guminyomás mellett a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a hétvége folyamán mindent felügyelni fog a gumik használatával kapcsolatban, hogy megelőzhessék a múlt hétvégi balesetek megismétlődését.
Miközben a Lotus ezúttal Romain Grosjeannal folytatta a Silverstone-ban már élesben bevetett passzív DRS-ének tesztjét, a délelőtt egyik nagy hírét jelentette, hogy immáron a Mercedes is tesztelte a rendszert Nico Rosberg autóján. A németek hazai futamukra egyébként más aerodinamikai újításokkal is készültek – így például egy a Ferrariéra hajazó kialakítású orrkúppal és áttervezett vezetőszárnnyal.
S ha már Ferrari: nem indult jól az edzés Fernando Alonso számára, aki installációs köre közepén lelassult, majd a pálya szélére parkolta le autóját. A hiba a csapatot is alaposan meglepte, a bokszfalon tanácstalan arccal nézték, ahogy a pályabírók a spanyol vezényletével próbálják elmozdítani a vörös autót.
Hiába a Pirelli új gumija, valamint a bizonytalanság ezek hatásáról, az edzés első félórája eseménytelenül telt. Aztán Jenson Button törte meg a csendet, és 1:39:929 mp-es idejével futotta meg az első komoly mért kört a Nürburgringen – majd csapattársa, Sergio Perez, és Romain Grosjean is csatlakozott hozzá. Ezt követően szép lassan aztán beindult a nagyüzem: miközben a két Toro Rosso mellett már a Lotusok és Felipe Massa is rótta a köröket, Mark Webber állt az élre egy 1:33,047-es körrel – majd csapattársa, Sebastian Vettel zárkózott fel mögé másodiknak.
Féltávnál aztán érkezett Kimi Räikkönen, s átvette a vezetést, hogy aztán egyből át is engedje helyét Silverstone győztesének, Nico Rosbergnek, aki négy tizeddel srófolta lejjebb a leggyorsabb köridőt. S hogy a Mercedes-uralom ismét teljessé váljon, Lewis Hamilton további két tizedet faragva már 1:32,349-es időnél járt.
Mindeközben Fernando Alonso is visszatért a pályára – első ellenőrző körét követően viszont ismét a bokszba hajtott. A spanyol ekkor a csapatrádión a motorra panaszkodott, a helyszínen lévő tudósítók viszont később arról számoltak be, az elektronikai rendszert, az ECU-t kell kicserélni a vörös autóban. Miután a probléma megoldása sok időbe telik, a csapat nem sokkal később közölte versenyzőjével, kiszállhat autójából, a délelőtti edzésen már nem lesz alkalma a száguldásra.
Az utolsó félórához közelítve a két Mercedes szinte magányosan rótta köreit: előbb Rosberg ugrott az élre, majd Hamilton előzte vissza, majd 1:31,7-re javított – a csapat fejlesztései és utóbbi időben mutatott formája alapján úgy tűnik, a csapattal mostantól vélhetően valóban minden versenyen számolni kell.
Az utolsó félórának a két Mercedes vezetésével vágott neki a mezőny, a további sorrend ekkor Räikkönen, Webber, Button, Sutil, Vettel, Massa, Grosjean és Ricciardo volt – egyedül Max Chilton és Fernando Alonso állt idő nélkül.
A hazai pályán versenyző Sutil aztán ismét megtörte a pillanatnyi csendet, 1:32,8-as körével feljött harmadiknak, majd vissza is csúszott negyediknek – köszönhetően Mark Webbernek, aki viszont még így is több mint egy másodperccel elmaradt a legjobb Hamiltontól. Miközben az utolsó negyed órában a mezőny ismét aktivizálta magát, Felipe Massa a bokszban rekedt: az autója alatt lévő szerelők egyik oldalsó légterelőjén szorgoskodtak. Mindez teljessé tette a Ferrari peches rajtját Németországban.
Az edzés hajrájában a sorrend már nem változott jelentősen, Nico Rosberg ugyan egy legjobb utolsó szektornak köszönhetően javított még idején, Hamiltontól még így is két tizedre volt. A harmadik Webber már másodpercen kívül volt az Ezüstnyilakhoz képest, Kimi Räikkönen 5., Sebastian Vettel 8. lett – az elektronikai gondok által gyötört Alonso csapatára pedig vélhetően még sok munka vár a délután 14 órakor kezdődő második edzésig.
Versenyző Csapat Idő Kör
1. Lewis Hamilton Mercedes 1:31.754 25
2. Nico Rosberg Mercedes 1:31.973 + 0.219 25
3. Mark Webber Red Bull-Renault 1:32.789 + 1.035 22
4. Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:32.822 + 1.068 16
5. Kimi Räikkönen Lotus-Renault 1:32.956 + 1.202 22
6. Felipe Massa Ferrari 1:33.065 + 1.311 18
7. Jenson Button McLaren-Mercedes 1:33.139 + 1.385 24
8. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1:33.213 + 1.459 20
9. Romain Grosjean Lotus-Renault 1:33.260 + 1.506 27
10. Sergio Perez McLaren-Mercedes 1:33.456 + 1.702 18
11. Paul di Resta Force India-Mercedes 1:33.493 + 1.739 18
12. Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari 1:33.810 + 2.056 20
13. Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 1:33.901 + 2.147 23
14. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 1:33.976 + 2.222 26
15. Pastor Maldonado Williams-Renault 1:34.025 + 2.271 20
16. Valtteri Bottas Williams-Renault 1:34.200 + 2.446 22
17. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 1:34.437 + 2.683 24
18. Charles Pic Caterham-Renault 1:35.674 + 3.920 23
19. Max Chilton Marussia-Cosworth 1:35.987 + 4.233 19
20. Giedo van der Garde Caterham-Renault 1:36.078 + 4.324 23
21. Rodolfo González Marussia-Cosworth 1:37.459 + 5.705 21
22. Fernando Alonso Ferrari idő nélkül 2
|