HÍREK : Hamilton indulhat az élről a Magyar Nagydíjon |
Hamilton indulhat az élről a Magyar Nagydíjon
motorsportal.hu 2013.07.29. 12:14
A Hungaroringen a szokásosnál is jelentősebb ún. mechanikai tapadásra van szükség. A nagyobb pályafelületi hőmérsékletet is figyelembe véve ez komoly számításokhoz vezet. A szabadedzéseken láttuk, hogy az idei edzések favorit csapata, a Mercedes a pálya első szektorában volt jó, a többi szakaszon időt vesztettek.
Q1: A pálya felülete 48 C fokos, a levegő 33 C fokos. A szél sebessége 9-10 km/óra, keleti irányba fúj, tehát nem jelentős, a depóutcától a sikán irányába. De a szél lassan-lassan fordul.
Gutierrez elhagyta a depóutcát, elsőként kavarja tehát meg a pálya fölött délibábosan remegő levegőt.
Szektoridők 30,1 30,4 23,3 1:23,998
Rosberg is kihajtott, úgy tűnik a Mercedes attól fél, hogy tovább melegszik a pálya. Távolról követi a két Force India.
Rosbergnek nem volt ínyére a pálya, vissza is ment a depóba. Bottas minden szektorban az eddigi legjobb időt produkálta (lágy keveréken), a stopper itt állt meg számára: 1:21,532. Maldonado is felzárkózott hozzá, a Williamsek tehát korán keltek.
10. perccel a vége előtt: Bottas –Maldonado – Hülkenberg – Sutil – Di Resta – Pic – Van der Garde – Chilton – Gutierrez – Bianchi volt a sorrend.
Tehát kijöttek hamar az „alsó ház tagjai”, nekik semmi vesztenivalójuk, ha változna a hőmérséklet. Viszont szomorú látni és tudni, hogy váratlan jégesőben, vagy elemi csapásban bíznak már - csak ennyijük maradt.
Riccardo ideje 1:21,181 (a 2. és 3. szektorban hozta össze).
Alonso már a pályán, lágy gumin (a Ferrari sem bízik anélkül önmagában), az 1. és a 2. szektorban az eddigi legjobb, összességében 1:20,652 lett.
Räikkönen is kivágtatott: 1:20,946 – ez elég bíztató, örülnek is a finn zászlót lengetők.
Csapattársa, Grosjean – (mit reggelizett ez az ember?) mindenkin átgyalogolt, 1:20,447!
A francia tehát vezet! A mai, 3. szabadedzésen is remekelt.
Massa kivágtatott, erősen kezdett, öröm volt látni, hogy milyen erővel, és tempóval ment át a korábbi balesetének helyszínén, sőt ott az addigi leggyorsabb volt!
5 perccel a vége előtt: Grosjean – Alonso – Räikkönen – Massa – Ricciardo.
Webber is kilátogat, de csak a 6. időt éri el. Itt valami bibi lesz. Kijött csapattársa, a mindig motivált világbajnok is, és a 2. időt hajtotta le.
Button újra a régi problémával néz szembe: muszáj volna Pereznél jobb kört mennie, de ez nem megy túl könnyen.
Rosberg és Hamilton nekidurálta magát: Rosberg átvette a vezetést 1:20,350. Hamilton 1:20,363 – hajszállal követi.
Könyörtelenül telik az idő - Webbernek és Pereznek javítania kell, közel vannak a kieső zónához. Egyiknek sem sikerült javítania, de szerencséjükre ott lehetnek a 2. szakaszban. Ez szó szerint meleg helyzet volt.
A Q1 vége
Sutil ment a legtöbb kört, tizenegyet. Hamilton, Vettel, Grosjean és Alonso csak egyetlen éles kört mentek – ezzel be is férkőztek a pillanatnyi top hatba.
Massa is csupán egy éles kört hajtott, amivel elérte a 8. legjobb időt. A két McLaren is alighogy kilátogatott a pályára, 4-4 kört mentek. Nagyon tartalékolnak ezek a résztvevők!
Eddig tehát a Mercedes őrzi „edzésbajnoki” formáját, 48-51 Celsius fok közötti pályahőmérsékletnél. Pedig a melegtől féltek, a melegtől tartottak.
Kezdjük tehát a második szakaszt! Ezután már csak tízen örülhetnek igazán, hatan szomorúan visszamehetnek majd az árnyékba.
Räikkönen, a „Jégmezők Lovagja” a forró aszfalton nem tudott teljesen tiszta, csúszkálás mentes kört futni: 1:20,987.
Webber műszaki problémái (KERS) olyan biztosan és következetesen történnek meg, minthogy december 6-án jön a Mikulás.
Ilyen nincs, ennek mesterséges okai lehetnek. Talán ötletek, fejlesztések „tesztelésének” üzemmódjára van állítva a 2-es számú Red Bull autó. Erős a gyanúm, hogy Webbernél van mindig az új, de versenyszűz technika.
Sutil a lágy keveréken természetesen begyorsult, és Grosjean is újra sokkolta az ellendrukkereit: 1:20,442 !
De már jönnek a Mercedesek is, Rosberg milliméter pontos, fegyelmezett vezetéssel: 1:20,491.
Hamilton újra a sarkában van, lopakodik, oson, és 1:20,303! Ne feledjük, Hamilton nagyon szereti és érzi is a pályánkat! Többször is bebizonyította már.
Vettel beletett apait-anyait, nincs szó itt taktikáról: 1:19,992! Benézett hát 80 másodperc alá, először a hétvégén.
A két McLaren elégedettnek a látszik a 9.-10. pozícióval. Ha bejutnak mindketten a Q3-ba, akkor valóban haladnak előre a remélt cél felé.
Kimi egy új, még jobb időt rakott össze, amire nagy szüksége is volt – a pillanatnyi 2. helyet rallizta össze: 1:20,243.
Grosjean is kivágtat, nem elégedett a 4. hellyel (mit változott a világ a német futam óta!) 1:20,101 – beugrott csapattársa elé, a Lotus a 2.-3. helyen áll. Ez nagyon ígéretes számukra egy holnapi taktikai csatához!
A Mercedesnek nem tetszik, hogy a 3. sorban vannak – ezért ki is rontanak az utolsó percben: Rosberg 1:19,778! Meddig megyünk még lefelé? Várjuk csak meg Hamiltont!
Itt is van, 1:19,862 – simán a második helyre ér be.
Hülkenberg és Perez kénytelenek kimenni az utolsó percben, de Ricciardo beugrik eléjük: 1:20,527!
Bajban van Massa, Button, Perez. Vajon ki tud még javítani az utolsó percben? Massa és Webber kisajtolnak még egy jobb köridőt, amivel beugranak a top 10-be.
Buttonnak nem sikerült, de Perezt megint tovább lendítette a lelkesedése, ő lett a 10.
Érdekes, hogy Vettel ment a legkevesebbet, csak 6 kört! Nagyon tartalékol a németek háromszoros világbajnoka.
A többiek legalább 9, de inkább 10-11 kört mentek a Q2-ben.
Jöhet a Q3!
Közben elállt a szél – a pálya tehát még melegedhet is, akár. Vajon lejjebb mennek-e még a köridőkkel?
Kinek fontos annyira az első rajtsor, ha a kerekeit is tönkrevágja vele, akár? Holnap még nagyobb hőség lesz, lehet, hogy a Q3-at megöli majd a taktikázás…
Webber, Perez és Ricciardo máris a pályán. Rosberg és Räikkönen sem vár. A már használt lágy gumikon vágnak neki az oly fontos köröknek. Kivétel Perez, ő közepes keveréken vág neki – ez már taktika lehet holnapra vetítve.
Első idő, Perez 1:24,852 – ami nem lesz elég semmi különlegesre. Rosberg ideje. 1:20,387 – Hamilton megint rátesz egy kislapáttal: 1:20,324. Grosjean lendületben maradva: 1:20,515.
De itt van Vettel, iszonyatosan támadja a közepes kanyarokat, és tessék: 1:19,506. Na, ki tud jobbat? Nyolc tizeddel verte meg a Mercedeseket, új lágy gumikon. Kiváló ez a teljesítmény, és formaidőzítés, Vettel ritkán látogat ki a pályára, és azonnal tud javítani.
Csapattársa, a (visszavonulása miatt) felszabadultnak gondolt, hitt Webber számára autója újra problémákat okoz. Kiszáll a folytatásból, ezzel tudomásul véve a tizedik pozícióját.
Hamilton és Grosjean rápillantott az órára, és nekiindult: Hamilton átvette a vezetést az utolsó pillanatban, Vettel egy hajszállal lemaradt róla!
Hamilton mit autózott itt a legvégén? Érthetetlen.
Vettel szinte végig lazán uralta az edzést, de Hamilton a végén szájából kiénekelte a sajtot! Több, mint egy tizedet még javítottak, szinte mindenki. Nem volt izgalomölő taktikázás, hála az égnek.
Hely |
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Körök |
Q3 |
1 |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:19.338 |
15 |
Q3 |
2 |
Sebastian Vettel |
Red Bull |
1:19.426 |
12 |
Q3 |
3 |
Romain Grosjean |
Lotus |
1:19.595 |
15 |
Q3 |
4 |
Nico Rosberg |
Mercedes |
1:19.720 |
16 |
Q3 |
5 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
1:19.791 |
15 |
Q3 |
6 |
Kimi Räikkönen |
Lotus |
1:19.851 |
17 |
Q3 |
7 |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:19.929 |
15 |
Q3 |
8 |
Daniel Ricciardo |
Toro Rosso |
1:20.641 |
14 |
Q3 |
9 |
Sergio Perez |
McLaren |
1:22.398 |
16 |
Q3 |
10 |
Mark Webber |
Red Bull |
---------- |
13 |
Q3 |
Q2 |
11 |
Adrian Sutil |
Force India |
1:20.569 |
17 |
Q2 |
12 |
Nico Hülkenberg |
Sauber |
1:20.580 |
13 |
Q2 |
13 |
Jenson Button |
McLaren |
1:20.777 |
10 |
Q2 |
14 |
Jean-Éric Vergne |
Toro Rosso |
1:21.029 |
12 |
Q2 |
15 |
Pastor Maldonado |
Williams |
1:21.133 |
15 |
Q2 |
16 |
Valtteri Bottas |
Williams |
1:21.219 |
13 |
Q2 |
Q1 |
17 |
Esteban Gutiérrez |
Sauber |
1:21.724 |
11 |
Q1 |
18 |
Paul di Resta |
Force India |
1:22.043 |
11 |
Q1 |
19 |
Charles Pic |
Caterham |
1:23.007 |
8 |
Q1 |
20 |
Giedo van der Garde |
Caterham |
1:23.333 |
7 |
Q1 |
21 |
Jules Bianchi |
Marussia |
1:23.787 |
8 |
Q1 |
22 |
Max Chilton |
Marussia |
1:23.997 |
8 |
Q1 |
|