Egy hetet sem szusszanhatott a Forma–1 mezőnye, Dél-Koreából máris keletre, Japán felé vették az irányt. Az előző négy futamot megnyerő Sebastian Vettel akár már most hétvégén világbajnok lehet: ehhez nyernie kellene, miközben Fernando Alonso legfeljebb 9.-ként érhet célba. A hétvége programja a csütörtöki sajtótájékoztatókkal veszi kezdetét. Lássuk, mik a legfőbb tudnivalók a Japán Nagydíj előtt!
A pálya:
Szuzuka kivételes pálya – vallják egyöntetűen a versenyzők, ám ezúttal nem csupán különleges vonalvezetése révén üt el a naptárban szereplő legtöbb helyszíntől. Az idei szokásoktól eltérően ugyanis az FIA ezúttal úgy döntött, csupán egyetlen DRS-zónát jelöl ki a japán helyszínen. A versenyzők a célegyenesben használhatják majd nyitható hátsó szárnyukat – feltéve, ha a 16-os kanyar előtt egy másodpercen belül vannak az előttük haladóhoz képest.
Gary Anderson, a BBC szakértője: „Ez a pálya egy kategóriába sorolható Spával és Silverstone-nal. Az egész kör nehéz kanyarok sorozata. A gyors S-kanyarok a rajt után különösen nehezek – nagyon-nagyon gyorsak és igénybe veszik a technikát. Ha egy versenyzőnek gondja van, azt ez a rész felnagyítja. A versenyzőknek tisztelniük kell ezt a pályát, ha nem teszik, visszaüt. Itt kicsik a búkóterek, jó esély van az ütközésre. Szuzukában a legfontosabb, hogy aerodinamikai szempontból stabil legyen az autód eleje, ezzel lehet csak a megfelelő íven tartani a kocsit a következő kanyarig. Mindez ugyanakkor a hosszú kanyarokban, mint a Spoon megnehezítheti a dolgodat. Szuzuka tele van kompromisszumokkal – versenyzői és mérnöki szempontból is. Mindannyian álmodozhatunk arról, hogy valaki majd legyőzi Vettelt Szuzukában, ám ha tiszta hétvégéje lesz, szerintem a Red Bull ismét mindenkit felülmúl majd. Ha valaki megfoghatja őt, azt talán a Mercedes lehet, de én egyre inkább kiábrándulok belőlük mint csapatból.”
Gumik:
Miután az elmúlt két nagydíjhétvégén egyaránt a szuperlágy és közepes keverékekkel versenyzett a mezőny, a gyors kanyarjairól híres Japánba a Pirelli jobbnak látta a közepes (fehér) és kemény (narancs) keverékeket a csapatok rendelkezésére bocsátani. A Dél-Koreában komoly problémát jelentő gumikopás és szemcsésedés vélhetően ezzel kevesebb fejtörést okoz majd a versenyzők számára.
Paul Hembery, sportigazgató: „Szuzuka minden évben egyike a gumik számára legnagyobb terhelést és kopást jelentő pályáknak. Mindez amiatt van, mert meglehetősen érdes az aszfalt felülete, valamint mert nagy energiát nyelnek el az abroncsok. Emiatt döntöttünk úgy, hogy a két legkeményebb keverékünket visszük a helyszínre. Nem csupán a nagysebességű kanyarok, de a kemény fékezési zónák és a szűk kanyarok is komoly kihívást jelentenek. A pálya az oldalterhelés tekintetében igen agresszív, a kigyorsítás viszont már kevésbé számít, mivel a pályán egymást érik a kanyarok. Stratégiai szempontból tavaly a két kiállás volt a jellemző, akkor viszont a lágy és kemény keverékeket választottuk.”
Versenyzőbíró:
A hétvége versenyzőbírája ezúttal a dél-koreai hétvégéhez hasonlóan ezúttal is az olasz Emanuele Pirro lesz. A korábbi Forma–1-es versenyző ötszörös Le Mans-i 24 órás győztesként tölti be tisztségét, de ezt megelőzően olasz és német túraautó-bajnok is volt. Pirro összesen három szezont húzott le a Forma–1-ben: 1989 és 1991 között, a Benetton és a Scuderia Italia versenyzőjeként, legnagyobb sikerét a’89-es ausztráliai ötödik helye jelentette. 36 futamos pályafutása során összesen három pontot sikerült szereznie (1991-ben Monacóban volt hatodik), s összesen hússzor kényszerült feladni idő előtt versenyét. Egy hete meglehetősen sok dolga volt, vasárnap kiosztott megrovásaival Charles Pic és Jules Bianchi járt a legrosszabbul: miután a jongnami idei harmadik figyelmeztetésük volt, Japánban tíz rajthelyes büntetést kapnak.
(motorsportal.hu)