Kimi Räikkönen szenved az új gumikon, s leginkább ennek köszönhető az utóbbi nagydíjhétvégéken mutatott hanyatló teljesítménye – véli a Lotus pályamérnöke, Alan Permane.
Miközben a Japán Nagydíjon tündöklő Romain Grosjean teljesítményével kivívta a Forma–1 elismerését, neves csapattársának, Kimi Räikkönennek ezúttal csupán statisztaszerep jutott mellette. „Milyen gyorsan megváltozhat a kép! Egy éve még arról beszéltünk, hogy Grosjean el fogja veszíteni a helyét a Forma–1-ben, hiszen éppen itt, Szuzukában ment bele hátulról Mark Webber autójába, és akkor mindenki Romaint szidta. Közben sokkal érettebbé vált. Ez lenyűgöző” – nyilatkozta a francia versenyzőről az egykori csapatfőnök Eddie Jordan. „Feltűnt valakinek, hogy Romain minden egyes edzésen gyorsabb volt Räikkönennél, amióta a finn aláírt a Ferrarihoz? Ezzel rövidre zárta a kérdést, elég érett-e ahhoz, hogy 2014-ben a Lotus vezére legyen. Ha megnézem a szuzukai teljesítményét, azt kell mondanom, bizonyította, hogy igen” – fogalmazott a Speedweeknek a manapság tévés szakértőként dolgozó Martin Brundle.
Egyesek tehát a francia fejlődésével és az idény végén távozó finn motiválatlanságával magyarázzák az erőviszonyok átrendeződését Enstone-ban. A Lotus szerint viszont leginkább a gumik módosítása okolható a változásért. Tény, amióta a Magyar Nagydíjon a Pirelli visszatért a 2012-es konstrukcióhoz, Grosjean a hat időmérő edzésből ötször gyorsabb volt Räikkönennél. A „Jégember” tehát érezhetően problémákkal küzd.
A Lotus műveleti mérnöke szerint nem véletlenül. „Nem tetszik neki az autó eleje. Nem érzi elég élesnek a bekanyarodásnál. Ha viszont megpróbálsz javítani ezen, az túl sok is lehet, és akkor a kocsi hátulját veszíted el. Ez egy kissé összezavarta őt, de kezd boldogulni vele. Mindeközben ugyanakkor Romain jelenleg megállíthatatlan” – magyarázza a szakember az Autosport hasábjain.
Az egykori versenyző, Johnny Herbert pedig hasonló megfigyeléseiről számolt be nemrég: „Kimi olyan versenyző, aki alapvetően érzi, mi történik, de most az autója sokkal nyugtalanabb, és sokkal alulkormányzottabb volt, mint Romainé. Ha alulkormányzottságot érzel, küzdened kell az autóval, hogy még el tudd csípni a kanyarcsúcspontokat. Ezután viszont gyorsan túlkormányzottsággal szembesülhetsz” – magyarázza a Motorsport Magazinnak a korábbi futamgyőztes.
Räikkönen bizonytalanságának számos jelét láthattuk az új gumik bevezetése óta. A Magyar Nagydíjon például nem egyszer raliversenyzőket megszégyenítő drifteléseket mutatott be az utolsó kanyarban, Dél-Koreában az első szabadedzésen az utolsó gyors balosban tört ki autója hátulja, s a gumifalban végezte, majd a másnapi időmérőn is hibázott utolsó gyors körében, Japánban pedig a második szabadedzésen dobta el Lotusát a technikás és szeles első szektorban, hogy aztán újra bakizzon a kvalifikáción. Mindez a Permane és Herbert által is említett megoldás keresésére utal. S talán az sem véletlen, hogy az autóba vetett korábbi bizalom hiánya éppen mindig a legkiélezettebb helyzetekben, azaz az időmérőkön veti vissza teljesítményét leginkább.
Permane szerint komoly a probléma, ha ugyanis szombatonként nem tudja kihozni a maximumot autójából, Räikkönen a sűrű mezőnyben sokat veszít, s rosszabb rajthelyéről nem mindig tud már előrébb lépni a versenyen – mint azt Japánban is láthattuk, ahol végül a 9. pozícióból lett ötödik. „Versenykörülmények között Kimi jól boldogul a gumikkal. Szingapúrban a tizenharmadik helyre kvalifikálta magát, Dél-Koreában a kilencedik helyre, de így is mindkétszer dobogóra állhatott. De ez nem lehet így minden hétvégén” – utalt Permane arra, hogy Räikkönennek mindkét esetben segítségére volt a biztonsági autó, valamint a riválisok hibája. „Nem alapozhatsz mindig a biztonsági autóra, hogy képes legyél hátulról előre kerülni. Jobb időmérőre van szükség, és ő jelenleg emiatt szenved. Ezúttal jobb volt a helyzet. Három tizeddel maradt el Romaintól Japánban, de ez hatalmas különbséget jelentett a rajtrácson, mivel nagyon szoros volt a küzdelem. Normál esetben ez két-három helyezést jelent” – vázolta Räikkönen ördögi körét a Lotus szakembere.
A finn bajnok számára ugyanakkor kedvező jel lehet a hátralévő futamok előtt, hogy autóját Japánban már jobbnak érezte, mint korábban – egy körön is. Mint ismert, a Lotus Dél-Korea óta hosszabb tengelytávval versenyez, aminek kimondottan az autó stabilizálása volt a célja a féktávokon és a kanyarodásnál. Räikkönen tehát reménykedhet abban, hogy mérnökeivel sikerül jobban kiismerniük az újítást, s megtalálni vele a megfelelő megoldást időmérős problémáira.
(motorsportal.hu)