Räikkönen nem bánta meg…
Kimi Räikkönen annak ellenére sem bánta meg, hogy 2014-től visszatér a Ferrarihoz, hogy a Lotus az utóbbi időben erősebb formát mutatott az olasz csapatnál. A finn szeretne még futamot nyerni idén, ám tudja, ehhez javulnia kell az időmérőn.
Két hete Japánban Kimi Räikkönennek nem sikerült az, ami az korábbi két versenyen igen: nem tudott dobogóra kerülni gyengébb időmérő edzése után, így végül ötödikként intették le Szuzukában. A finn – miután csapata és saját bevallása szerint is küszködik kicsit a Magyarországon bemutatott új Pirelli-gumikkal – tudja, amennyiben jó eredményt akar elérni a hátralévő futamokon, szombati teljesítményén is javítania kell.
Räikkönen az FIA indiai sajtótájékoztatóján elmondta, amennyiben ez sikerül neki, akár még a Red Bullokat is legyőzhetik. „Jobban kell teljesítenem az időmérőn, az sokat segítene rajtam. Ezzel talán lenne esélyem legyőzni őket, de nem csak őket kell legyőzni. Majd meglátjuk, mi lesz” – fogalmazott.
Japánban a Lotus volt az egyetlen csapat, amely a versenyen valós kihívója volt a címvédő istállónak: Romain Grosjean sokáig vezette is a futamot, s végül harmadikként intették le. Az enstone-iak ráadásul már hetek óta jó formában vannak, korábban Szingapúrban is dobogóra állhattak (akkor Räikkönen révén), Dél-Koreából pedig egy második és egy harmadik helyezéssel távoztak. A csapatfőnök, Eric Boullier nemrégiben kijelentette, továbbra sem tettek még le a konstruktőri bajnokság második helyéről, annak ellenére sem, hogy csapata 33 pontos hátrányban van a Ferrarihoz képest, amely az utóbbi időben viszont visszaesett.
A kérdésre, lát-e esélyt a második hely megszerzésére, Räikkönen a következőket felelte: „Ez a célunk, de nehéz megmondani, mi várható itt. Az előző versenyeken jól szerepeltünk, de részemről jobb edzésteljesítményre van szükség ahhoz, hogy előrébb végezhessek. Igyekszem futamot nyerni” – mondta, majd a felvetésre, a jelenlegi erőviszonyok ismeretében milyen érzésekkel tekint döntésére, miszerint jövőre a Ferrarinál folytatja, azt felelte: „Nos… jó érzésekkel. Nem döntöttem volna így, ha nem gondolnám, hogy ez volt számomra a legmegfelelőbb döntés.”
Ami a hétvégét illeti, Räikkönennek a hírek szerint Indiában is igen népes szurkolótábora van. A finnt ugyanakkor mindez nem hatja meg túlságosan. „Nos, örülök ennek, de őszintén szólva eddig még csak a hotelben jártam, valamint a pályán. Itt most nem láttam sok embert, talán kevesebbet is, mint máshol, de örülök, ha vannak itt rajongóim. A pályát kedvelem, remélhetőleg jó hétvégénk lesz itt. Ha nem versenyhétvégén jönnénk ide, több időnk lenne megismerni ezt a helyet, biztosan sok érdekes látnivaló van itt” – válaszolta a helyszínnel kapcsolatos kérdésre 2007 bajnoka.
(motorsportal.hu)
2013.10.25. 11:12, Vivcsó |
Tudnivalók az Indiai Nagydíj előtt
Tovább folytatódik a Forma–1 távol-keleti körútja – de vajon Sebastian Vette és a Red Bull diadalmenete is tovább tart? A nyári szünet óta minden versenyt megnyerő címvédő a hétvégén akár világbajnok is lehet. Lássuk, mik a legfőbb tudnivalók az Indiai Nagydíj előtt!
A pálya:
Miután Japánban az FIA szakított a szokásokkal, és csak egyetlen előzési zónát jelölt ki, Indiában visszatértek az idei hagyományokhoz. Az első zóna érzékelési pontját a hármas kanyar előtt helyezték el, a versenyzők ezen forduló után 350 méterrel nyithatják majd hátsó szárnyukat, a korábbi években is sok előzést hozó hosszú egyenesben. A második zóna a 16-os kanyar után, vagyis a célegyenesben található, érzékelési pontját a 15-ös forduló után helyezték el.
Gary Anderson, a BBC állandó szakértője: „Ezen a pályán mindenekelőtt jó aerodinamikai egyensúlyra van szükség, például az olyan kanyarkombinációkban, mint a nyolcas és kilences, a tizenhármas és tizennégyes, vagy leginkább a tíz-tizenegy-tizenkettes kanyarok. Ez egy elég nagy sebességű pálya, viszont a fékezési stabilitás is nagyon fontos az első, második, negyedik és tizenhatodik kanyarnál. Ezeknek köszönhetően kompromisszumost beállításokra van szükség. A pálya legérdekesebb szakaszát az ötös-hatos-hetes kanyarok jelentik. Az ötös fordulóban jelentősen le kell lassítani a második balos előtt, aztán máris ott a gyors jobbos. Ha jó az autód, az itt biztosan megmutatkozik. Eddig az összes Indiai Nagydíjat Sebastian Vettel nyerte meg, és ezúttal is nehéz lesz legyőzni őt. Jó fékstabilitás, jó kanyarbejáratok, irányváltások, kigyorsítás, erős aerodinamika – ezen kívánalmak mind a Red Bull kezére játszanak. A Mercedes és a Lotus viszont nem lesz messze tőlük, ha hibáznak, ők lecsaphatnak a lehetőségre.”
Gumik:
Indiában a mezőny Magyarország óta először használhatja ismét a sárga jelölésű lágy abroncsokat, amelyekhez ezúttal a fehér vonallal jelölt, Monaco kivételével minden idei hétvégén használt közepes keverék társul. A Pirelli azt reméli, a tavalyinál kevésbé konzervatív stratégiájukkal némiképp felkavarhatják az állóvizet a hétvégén.
Paul Hembery, sportigazgató: „A közepes és a lágy keverék mellett döntöttünk, mert úgy éreztük, Indiában ezzel garantálhatjuk a szoros versenyt. Az előző két alkalommal a kemény és a lágy keverékeket szállítottuk ide, ami konzervatívabb megoldás volt, idén emiatt agresszívebbek voltunk a választásnál. Nem várunk jelentős időbeli különbségeket a két gumi között. Japánban hatalmas különbséget jelentett a stratégia, Indiában hasonló lehet a helyzet. Tavaly mindenki csak egyszer állt ki, idén kettő kiállást jósolunk – így a csapatoknak jobb esélye lehet pozíciót nyerni. Indiában vélhetően meleg lesz, ami növeli a hőmérséklet miatti kopást. Reményeink szerint a gumiválasztásunkkal hozzájárulhatunk az izgalmas versenyhez.”
Bajnokavatás:
Az indiai hétvégén Sebastian Vettel bebiztosíthatja negyedik bajnoki címét. A német versenyző jelenleg 297 ponttal vezeti a bajnoki tabellát, Fernando Alonso 90 pontos hátránnyal követő őt a második helyen. A német címvédőnek ennek megfelelően már egy ötödik helyezés is elegendő lenne végső győzelméhez. Amennyiben az előző öt versenyt megnyerő Vettel a nyolcadiknál rosszabb helyen érne célba, Alonso akkor is csak úgy tarthatná életben matematikai esélyét, hogy legalább másodikként intenék le.
Vettel esélyeit javítja, hogy Indiában eddig rajta kívül még senkinek sem sikerült F1-es versenyt nyernie: a német mindkét eddigi versenyt megnyerte, Alonso egyszer harmadik, egyszer második lett, rajtuk kívül pedig csak Jenson Buttonnek és Mark Webbernek sikerült dobogóra állnia.
Versenyzőbíró:
A versenybírák munkáját az indiai hétvégén a Le Mans-i 24 órás versenyek királya, a dán Tom Kristensen segíti majd. A nyolcszoros Le Mans-győztes számára nem ismeretlen az együléses formautók világa, hiszen 1993-ban japán Forma–3-as bajnok volt, 1996-ban és 1997-ben a Forma–3000-ben versenyzett, a következő évben pedig a Tyrrell csapat Forma–1-es tesztpilótájaként tevékenykedett. Jelenleg az Audi csapat tagjaként a hosszútávú világbajnokságban szerepel. Kristensen idén Monacóban ült utoljára a bírói székben.
A csütörtöki sajtótájékoztató résztvevői (magyar idő szerint 10 óra 30 perctől):
Max Chilton (Marussia), Giedo van der Garde (Caterham), Kimi Räikkönen (Lotus), Daniel Ricciardo (Toro Rosso), Nico Rosberg (Mercedes), Mark Webber (Red Bull)
(motorsportal.hu)
2013.10.23. 20:56, Vivcsó |
Aki már ismeretlenül kivívta Schumacher elismerését – Räikkönen debütálása
Csütörtökön ünnepelte 34. születésnapját 2007 világbajnoka, Kimi Räikkönen. A finn versenyző immáron majd másfél évtizede meghatározó alakja a Forma–1-nek – köszönhetően tehetségének, valamint sajátos személyiségének, ami miatt milliók rajonganak érte világszerte. Hogy sikeres lesz, tulajdonképpen már F1-es debütálása pillanatában biztossá vált: e két tulajdonságával ugyanis már akkoriban kitűnt a mezőnyből. A szakíró Dimitrisz Papadopulosz a finn MTV3 honlapján nemrég időutazásra hívta olvasóit, s a finn első versenymérnökének, Jacky Eeckelaert-nak segítségével idézte fel Räikkönen első F1-es tesztjét és versenyét.
Az egész egy másik finn döntésével kezdődött. A Sauber akkori versenyzője, Mika Salo 2000 közepén úgy döntött, a Forma–1-es debütálásra készülő gyári Toyota csapathoz csatlakozik, így a Saubernek új versenyzőre volt szüksége. Felkeresték hát a szemtelenül fiatal Jenson Buttont abban az évben a Forma–1-be segítő testvérpárt, Steve és David Robertsont, abban a reményben, hogy a Williamstől Juan-Pablo Montoya érkezése miatt távozni kényszerülő angol esetleg elérhető. Miután Buttont azonban a Renault akkorra már elhappolta, a menedzser testvérpár egy másik fiatalt ajánlott a svájciak figyelmébe: Kimi Räikkönent. „Ez a fiú ugyanolyan jó, mint Button, csak más karakter. Nagyon erős karakter, mivel mindent magának köszönhet, nincs mögötte támogató. Nagyon elhivatott” – mondták. Miután a Saubernek ekkor már szerződése volt a következő évre Nick Heidfelddel, úgy érezték, érdemes megkockáztatni, hogy másik autójukat egy fiatal tehetségnek adják…
Már az első teszt meghozta az elismerést
Kimi Räikkönen élete első F1-es tesztjére 2000. szeptember 12-én került sor egy Sauber C19-es volánja mögött, az olaszországi Mugellóban. A háromnapos gyakorláson rajta kívül a másik Sauber-versenyző, Pedro Diniz, a két ferraris, Michael Schumacher és Luca Badoer, valamint a McLaren akkori tesztversenyzője, Olivier Panis volt jelen. Miután a Forma–Renault-ból érkező Räikkönen még nem volt teljesen felkészülve fizikálisan a Forma–1-es terhelésre, a csapat úgy döntött, rövid, ötkörös etapokra küldik ki őt minden órában – nehogy gond legyen a nyakizmával. Az ismeretlen finn első napján 29 kört tett meg, legjobb ideje 2,5 másodperccel maradt el Pedro Diniz idejétől. A csapat akkori versenymérnöke, Jacky Eeckelaert a telemetriai adatok alapján a nap végén kiszámolta, a második napra Räikkönen akár másfél másodpercet is javulhat.
A finn ehhez képest majd’ három másodpercet faragott idejéből… A csapat javaslatára Räikkönen változtatott vezetési stílusán, máshol fékezett, másként kanyarodott, s máris jelentőset lépet előre. Olyannyira, hogy a Mugellóban szintén köröző Michael Schumacher figyelmét is felkeltette. „Úgy ismerheted fel legkönnyebben a jó versenyzőt, ha mögötte haladsz, és figyeled őt. És ha Schumacher azt kérdezi, »Kivel teszteltek itt?«, az már jó jel. Amikor mondtam, hogy Kimi Räikkönennel, Schumacher azt felelte: »Nagyon gyors lehet, nagyon gyors!«” – emlékszik vissza Eeckelaert.
Räikkönen végül nem csak a címvédő bajnokot győzte meg. Habár a csapatfőnök Peter Sauber elsőre inkább csak tesztversenyzőnek akarta alkalmazni őt, Eeckelaert szerette volna, ha állandó státust kap a csapatnál. Így aztán két hét múlva újabb teszt következett. „Kimi első tesztjét követően volt még egy tesztünk. Akkoriban a Red Bull a Sauber szponzora volt, és Dietrich Mateschitz mindenáron azt akarta, hogy a csapat Enrique Bernoldit szerződtesse. Bernoldi gyors versenyző volt, de én Kimiben nem csupán a gyorsaságot láttam, az elhatározást is. Úgy éreztem, Kimi jobb választás lenne, mint Bernoldi, ezért hát szerveztünk még egy tesztet Mugellóban Kimivel és Bernoldival. Bár a köridők terén nagy volt a hasonlóság, azt kértem tőlük, hogy csináljanak tíz mért körből álló etapokat, ezek terén pedig már látszódott a különbség. Enrique egy bizonyos idő után következetlenné vált, míg Kimi egyáltalán nem. Úgy ment, mint az óramű. Ezt követően egyértelmű volt, melyik versenyzőt választjuk” – mondja a svájci.
Miféle lustaság?
Miután a Sauber kiválasztotta Räikkönent, arra törekedtek, hogy minél többet vezethesse az autójukat. „Ahhoz, hogy a Forma–1-ben nyerni tudj, nem elég húsz-harminc perceket vezetni. Ez nem olyan, mint a gokart vagy a Forma–Renault, az F1-es verseny másfél óráig tart legalább. Akkoriban még volt tankolás, így a tervünk az volt, hogy a kiállás előtt húsz köröket fusson. A tél folyamán végig erre fókuszáltunk, tartottuk magunkat a húszkörös ötletünkhöz” – mesélte a felkészülésről Eeckelaert.
Räikkönennek intenzív felkészülési programon kellett részt vennie első F1-es szezonját megelőzően, a csapat fizikoterapeutája, a korábban Ayrton Sennával is dolgozó Josef Leberer igyekezett minél fittebbé tenni a fiatal versenyzőt, felépíteni izomzatát – s a munka során ismét csak kiderült, Räikkönen valóban kellően elhivatott: az előírt gyakorlatokból általában dupla adagot teljesített. És a pályán kívül is hasonló eltökéltség jellemezte. „A tesztnapok délután ötig tartottak, de volt olyan alkalom, hogy már negyvenöt perccel korábban befejeztük a munkát. A versenyzők többsége ilyenkor visszatért a motorhome-ba, de Kimi nem. Ő odajött hozzám, és azt kérdezte, mehetne-e még egy hosszú etapot. Fizikálisan nagyon rövid idő alatt nagyon erős lett. Számos dolgot megtanult, és csakis a győzelem érdekelte” – mondta a volt versenymérnök.
„De öten is megvertek…”
A valódi debütálás ideje aztán 2001. március 2-án jött el, az Ausztrál Nagydíj első szabadedzésével. Az első két edzésen egy másodperccel maradt el Heidfeldtől, a harmadik gyakorlás során csupán három kört tudott teljesíteni, ám az időmérő előtti utolsó edzésen (akkor még négy szabadedzést tartottak) viszont sikerült megelőznie a németet. Räikkönen élete első időmérőjén aztán a 13. helyre kvalifikálta magát, kevesebb mint 0,4 másodperccel maradt el a csapattárstól, aki 10. lett.
A vasárnapi verseny előtt aztán kisebb meglepetés érte a csapatot: öt perccel a bokszutca nyitása előtt Räikkönen még nem volt a Sauber-garázsban… „Öt perc volt még hátra a bokszutca nyitásáig, Kimi pedig sehol. Nem is találtuk őt! Elmentünk megnézni a motorhome-ba is, ahol aztán rátaláltunk: aludt. Ő így kapcsolódott ki, még élete első F1-es versenye előtt is! »Hogy micsoda? Már itt az idő? Megyek, megyek!« – mondta ekkor. Tökéletesen ura volt a helyzetnek” – emlékszik a híres történetre Eeckelaert.
„A verseny előtt azt tanácsoltam neki, nyomja az utolsó körig. Még ha nem vagy pontszerző, akkor is nagyon fontos, hogy nyomd. Mivel a verseny után mindig szétszedtük az autót, hogy ellenőrizzük, és lássuk, mely részek nem stimmelnek, mit kell újratervezni, muszáj volt folyamatosan terhelni azt, hogy minden simán menjen a következő futamon. Ha valami elromlik a futam vége előtt, újra kell terveznünk a kérdéses elemet” – magyarázta a szakember.
Räikkönen végül mindent bele is adott, s a hetedik pozícióban intette le a kockás zászló. Aztán a futam után kiderült: Olivier Panis és Jos Verstappen korábban sárga zászló mellett előzött, így miután megbüntették őket, az eredetileg negyedik Panis Räikkönen mögé került, s a finn máris megszerezte élete első F1-es pontját! Mindezt a sportág történetében nem sokan mondhatják el magukról. „És mindez annak eredménye volt, hogy az utolsó körig keményen nyomta, így a végén olyan közel volt a többiekhez, hogy a büntetéssel előrébb kerülhetett – mondja Eeckelaert. – A verseny után megkérdeztem tőle: »Nos, mit szólsz? Első F1-es futamodon máris pontot szereztél!« Ő pedig mindenféle érzelem nélkül rám nézett, és csak annyit mondott: »De öten is megvertek.«”
(motorsportal.hu)
2013.10.21. 17:50, Vivcsó |
Räikkönen: Mire van szükségem Indiában? Egy jó időmérőre!
A 2007-es esztendő világbajnoka a Lotus hivatalos honlapjának adott nyilatkozatában beszélt az indiai versenypályáról, a tavalyi megmérettetésen szerzett tapasztalatairól, a Japán Nagydíj nehézségeiről és arról, hogy a következő versenyen mire lesz szükséges, ha ismét dobogóra szeretne állni…
Mi a véleményed az indiai pályáról?
Ez egy nagyon érdekes pálya, és azt hiszem, hogy a modernek közül egyértelműen a jobbak közé sorolható. Szerintem nagyon hasonlít a dél-koreaira, hiszen ezt is hosszú egyenesek, nem túl nehéz kanyarok és kemény féktávok alkotják. Nem tartom annyira technikásnak, mint a dél-koreait, de ez is egy egész jó helyszín. Tavaly jártam itt először, de mindig jó olyan különleges helyekre utazni, mint India. A helyszín tökéletesen megfelel arra, hogy nagyon gyorsan menj egy igazán erős autóval, és ha ez megvan, akkor mindenkit lehagyhatsz!
Milyen volt az első, és az eddigi egyetlen indiai versenyed?
Jó volt, de lehetett volna sokkal jobb is! Tavaly folyamatosan küzdöttünk a tapadással, és az sem könnyítette meg a dolgunkat, hogy az időmérő előtt módosítottunk a beállításokon. Sajnos ezen már vasárnap sem változtathattunk sokat. A tempónk ugyan megvolt ahhoz, hogy a legjobb helyezésekért harcoljunk, a forgalom azonban folyamatosan keresztbe tett nekünk. Mindig beragadtam egy lassabb autó mögé, előzni pedig nagyon nehéz volt. Emlékszem, hogy szinte végig Felipe mögött mentem, és azt néztem, hol tudok előzni. Szóval, nem volt ideális a helyzet.
Szétnéztél Indiában?
Nem, hiszen a versenyhétvégéken jóformán csak a paddock és a hotel között mozgunk, India pedig egy hatalmas ország, több idő kellene, ahhoz, hogy szétnézzek. Az indiai kaját azonban imádom, szóval ezt a részét élvezem a hétvégének!
Küzdelmes volt a Japán Nagydíj?
Inkább azt mondanám, hogy egy teljesen átlagos verseny volt. Sajnos a startom nagyon rosszul sikerült, mert kipörögtek a kerekeim, így sok pozíciót veszítettem, később azonban vissza tudtam szerezni párat. Sajnos sokat küzdöttem a forgalommal, szóval a helyzet nem volt túl ideális, de legalább gyűjtöttem egy-két pontot.
Szuzukában azt mondtad, hogy az autó sokat fejlődött, ez jó jel a folytatásra nézve?
Az autó végig nagyon jónak tűnt, és mostanában egyébként is rengeteget fejlődtünk, de még mindig nem olyan, amilyennek lennie kellene. Úgy érzem, hogy még mindig küzdünk az alulkormányzottsággal, amit sajnos nem kedvelek. A futamon nagyon nehéz volt megmutatni, hogy mire is képes ez az autó valójában, hiszen sokáig forgalomban voltam, azaz beragadtam a lassabb autók mögé. Az utolsó kiállás után azonban, amikor végre tiszta volt a levegő sokkal gyorsabb tudtam lenni, és akkor nagyon elégedett voltam az autó viselkedésével.
Pár fantasztikus előzést is bemutattál…
Sajnos ez, hogy folyamatosan küzdened kell, benne van a pakliban, amikor nem tudsz jól teljesíteni az időmérőn, ilyenkor ugyanis vasárnap kell orvosolnod a problémát. Szuzukában nem könnyű előzni, az autónk pedig nem volt elég gyors az egyenesben, szóval ez még nehezebbé tette a dolgot, de igen, sikerült végrehajtanom pár manővert, ami fontos az ilyen gyenge kezdés után. Nicót például a sikánban sikerült megközelítenem, és ennek köszönhettem az előzést. Mindent megettünk, amit megtehettünk.
Mi a célod az Indiai Nagydíjra?
Remélem, hogy végre lesz egy jó időmérőnk, az előző öt kvalifikáció ugyanis borzalmas volt. Nagyon nehéz verseny várhat ránk, ha ismét gyenge lesz a szombati teljesítmény. Persze ismét mindent megteszünk a sikerért, sőt, ha jó lesz az időmérő, akkor vasárnap harcolhatunk egy jót.
(motorsportal.hu)
2013.10.19. 12:17, Vivcsó |
Születésnap
Nagyon Boldog 34. Születésnapot Kimi!
2013.10.17. 19:52, Vivcsó |
Räikkönen: Ha nem lennék motivált, már itt sem lennék!
Kimi Räikkönen állítja, hiába írta már alá szerződését 2014-re a Ferrarival, mindez nem volt kihatással motivációjára, így a szezon hátralévő versenyein továbbra is mindent megtesz a sikerért.
„Feltűnt valakinek, hogy Grosjean minden egyes edzésen gyorsabb volt Räikkönennél, amióta a finn aláírt a Ferrarihoz?” – tette fel a kérdést a Sky Sports televízió állandó szakértője, Martin Brundle a szuzukai hétvége után. Noha az egykori versenyző ezzel elsősorban arra célzott, hogy a javuló formát mutató Romain Grosjean érezhetően igyekszik megragadni a finn kollégája távozása révén ölébe hulló lehetőséget (ti. a csapat vezére lehet), hogy a két versenyző egyre szorosabb csatát vív egymással házon belül, egyes vélemények szerint Kimi Räikkönen visszaesésének is köszönhető.
2007 bajnoka elsősorban az időmérőkön szenved mostanság (az utóbbi hat alkalomból ötször kikapott csapattársától), és bár csapata határozottan a Magyar Nagydíj óta használatos új gumikat teszi felelőssé küszködéséért, egyes vélemények szerint a finn már kevésbé motiváltan versenyez, mivel tudja, jövőre a Ferrarihoz igazol. Tény, Räikkönen az elmúlt két hétvégén több olyan hibát is elkövetett a pályán (kétszer is kicsúszott, megrövidítve ezzel felkészülési idejét), amelyeket a szezon korábbi szakaszában nem láthattunk tőle.
Elmondása szerint viszont ezeknek semmi közük a motiváció kérdéséhez. „Semmi sem változott, minden ugyanolyan, mint a szezon elején volt. A tény, hogy csapatot váltok jövőre, semmin sem változtat, továbbra is futamokat akarok nyerni az év hátralévő részében. Nem tudok úgy körözgetni, hogy ne adjak bele mindent, mindig a legjobb formámat akarom hozni, így bármi is történik jövőre, az most engem csöppet sem érdekel” – idézi a finnt az ESPN F1.
„Mindig is mondtam, ha nem szeretném már ezt csinálni, el sem jönnék a következő versenyre. Örülök, hogy megvan a lehetőségem erre, és semmi okom olyasmit csinálni, amit már nem élvezek. Biztosan sok olyan dolog van, amit nem szeretek (a Forma–1-ben), de legalább a versenyzés miatt megéri itt lennem. Elégedett vagyok azzal, ahogy a dolgaim alakulnak, és remélhetőleg a jövőben még jobb lesz a helyzet” – szögezte le Räikkönen.
Csapatfőnöke, Eric Boullier mindeközben kiemelte, véleménye szerint sem versenyzője motivációjában, sokkal inkább a csapattárs Grosjean teljesítményében keresendő a különbség. „Nem hinném, hogy Kimi kevésbé lenne motivált. Szerintem sokkal inkább Romain jött vissza a játszmába. Ha visszaemlékszünk a tavalyi évre, Romain már akkor is nagyon gyors volt a szezon elején, aztán kicsit visszaesett. De most visszatért a régi Grosjean” – fogalmazott a francia szakember.
(motorsportal.hu)
2013.10.16. 19:27, Vivcsó |
Miért szenved Räikkönen?
Kimi Räikkönen szenved az új gumikon, s leginkább ennek köszönhető az utóbbi nagydíjhétvégéken mutatott hanyatló teljesítménye – véli a Lotus pályamérnöke, Alan Permane.
Miközben a Japán Nagydíjon tündöklő Romain Grosjean teljesítményével kivívta a Forma–1 elismerését, neves csapattársának, Kimi Räikkönennek ezúttal csupán statisztaszerep jutott mellette. „Milyen gyorsan megváltozhat a kép! Egy éve még arról beszéltünk, hogy Grosjean el fogja veszíteni a helyét a Forma–1-ben, hiszen éppen itt, Szuzukában ment bele hátulról Mark Webber autójába, és akkor mindenki Romaint szidta. Közben sokkal érettebbé vált. Ez lenyűgöző” – nyilatkozta a francia versenyzőről az egykori csapatfőnök Eddie Jordan. „Feltűnt valakinek, hogy Romain minden egyes edzésen gyorsabb volt Räikkönennél, amióta a finn aláírt a Ferrarihoz? Ezzel rövidre zárta a kérdést, elég érett-e ahhoz, hogy 2014-ben a Lotus vezére legyen. Ha megnézem a szuzukai teljesítményét, azt kell mondanom, bizonyította, hogy igen” – fogalmazott a Speedweeknek a manapság tévés szakértőként dolgozó Martin Brundle.
Egyesek tehát a francia fejlődésével és az idény végén távozó finn motiválatlanságával magyarázzák az erőviszonyok átrendeződését Enstone-ban. A Lotus szerint viszont leginkább a gumik módosítása okolható a változásért. Tény, amióta a Magyar Nagydíjon a Pirelli visszatért a 2012-es konstrukcióhoz, Grosjean a hat időmérő edzésből ötször gyorsabb volt Räikkönennél. A „Jégember” tehát érezhetően problémákkal küzd.
A Lotus műveleti mérnöke szerint nem véletlenül. „Nem tetszik neki az autó eleje. Nem érzi elég élesnek a bekanyarodásnál. Ha viszont megpróbálsz javítani ezen, az túl sok is lehet, és akkor a kocsi hátulját veszíted el. Ez egy kissé összezavarta őt, de kezd boldogulni vele. Mindeközben ugyanakkor Romain jelenleg megállíthatatlan” – magyarázza a szakember az Autosport hasábjain.
Az egykori versenyző, Johnny Herbert pedig hasonló megfigyeléseiről számolt be nemrég: „Kimi olyan versenyző, aki alapvetően érzi, mi történik, de most az autója sokkal nyugtalanabb, és sokkal alulkormányzottabb volt, mint Romainé. Ha alulkormányzottságot érzel, küzdened kell az autóval, hogy még el tudd csípni a kanyarcsúcspontokat. Ezután viszont gyorsan túlkormányzottsággal szembesülhetsz” – magyarázza a Motorsport Magazinnak a korábbi futamgyőztes.
Räikkönen bizonytalanságának számos jelét láthattuk az új gumik bevezetése óta. A Magyar Nagydíjon például nem egyszer raliversenyzőket megszégyenítő drifteléseket mutatott be az utolsó kanyarban, Dél-Koreában az első szabadedzésen az utolsó gyors balosban tört ki autója hátulja, s a gumifalban végezte, majd a másnapi időmérőn is hibázott utolsó gyors körében, Japánban pedig a második szabadedzésen dobta el Lotusát a technikás és szeles első szektorban, hogy aztán újra bakizzon a kvalifikáción. Mindez a Permane és Herbert által is említett megoldás keresésére utal. S talán az sem véletlen, hogy az autóba vetett korábbi bizalom hiánya éppen mindig a legkiélezettebb helyzetekben, azaz az időmérőkön veti vissza teljesítményét leginkább.
Permane szerint komoly a probléma, ha ugyanis szombatonként nem tudja kihozni a maximumot autójából, Räikkönen a sűrű mezőnyben sokat veszít, s rosszabb rajthelyéről nem mindig tud már előrébb lépni a versenyen – mint azt Japánban is láthattuk, ahol végül a 9. pozícióból lett ötödik. „Versenykörülmények között Kimi jól boldogul a gumikkal. Szingapúrban a tizenharmadik helyre kvalifikálta magát, Dél-Koreában a kilencedik helyre, de így is mindkétszer dobogóra állhatott. De ez nem lehet így minden hétvégén” – utalt Permane arra, hogy Räikkönennek mindkét esetben segítségére volt a biztonsági autó, valamint a riválisok hibája. „Nem alapozhatsz mindig a biztonsági autóra, hogy képes legyél hátulról előre kerülni. Jobb időmérőre van szükség, és ő jelenleg emiatt szenved. Ezúttal jobb volt a helyzet. Három tizeddel maradt el Romaintól Japánban, de ez hatalmas különbséget jelentett a rajtrácson, mivel nagyon szoros volt a küzdelem. Normál esetben ez két-három helyezést jelent” – vázolta Räikkönen ördögi körét a Lotus szakembere.
A finn bajnok számára ugyanakkor kedvező jel lehet a hátralévő futamok előtt, hogy autóját Japánban már jobbnak érezte, mint korábban – egy körön is. Mint ismert, a Lotus Dél-Korea óta hosszabb tengelytávval versenyez, aminek kimondottan az autó stabilizálása volt a célja a féktávokon és a kanyarodásnál. Räikkönen tehát reménykedhet abban, hogy mérnökeivel sikerül jobban kiismerniük az újítást, s megtalálni vele a megfelelő megoldást időmérős problémáira.
(motorsportal.hu)
2013.10.14. 18:38, Vivcsó |
Räikkönen: Legalább szereztem pár pontot…
Szuzukában nem sikerült dobogóra állnia a Lotus finn klasszisának, Kimi Räikkönennek. A Sky Sportsnak nyilatkozó világbajnok elsősorban rossz startját és a folyamatos forgalmat okolta az újabb nagyszerű felzárkózás elmaradásáért.
Räikkönen Szingapúrban és Dél-Koreában is nagyszerű versenyt futott, hiszen a középmezőnyből indulva mindkét helyszínen felállhatott a dobogóra. Tempója - főleg az utolsó kerékcsere után - Japánban sem lett volna rossz, a verseny elején azonban több alkalommal is forgalomba került, sőt a start sem sikerült úgy, ahogyan szerette volna. Ennek ellenére egy-két látványos előzést bemutatva, végül ötödikként zárt értékes pontokat gyűjtve magának és a konstruktőri bajnokság második helyét megcélzó Lotusnak.
„A startom borzalmas volt, hiszen a kerekeim kipörögtek így veszítettem pár pozíciót, szóval a futam eleje nem volt éppen ideális. Szerencsére később sikerült visszaszerezem pár helyezést az utolsó kiállás után pedig az autóm egészen jó volt, ez előtt azonban egy kissé idegesen viselkedett. És, ha ez még nem lett volna elég a futam első felében szinte végig forgalomban voltam, szóval ezért végeztem ott, ahol” - kezdte értékelését a finn világbajnok.
„Azt hiszem a mai egy teljesen átlagos verseny volt. Ezen a pályán sajnos meglehetősen nehéz előzni, én pedig a fent említett okok miatt egyáltalán nem voltam ideális helyzetben, de legalább tudtunk szerezni pár pontot” - zárta gondolatait a harminchárom esztendős sportember, aki Lewis Hamilton kiesésének és az ötödik helyért járó egységeknek köszönhető megerősítette pozícióját az összetett pontverseny harmadik helyén.
(motorsportal.hu)
2013.10.13. 13:22, Vivcsó |
Futam
A versenyt Sebastian Vettel nyerte.Kimi az 5. helyen ért célba.
01
|
Sebastian Vettel
|
Red Bull Renault
|
53 laps - 1h26m49.301s
|
2
|
02
|
Mark Webber
|
Red Bull Renault
|
+7.129
|
3
|
03
|
Romain Grosjean
|
Lotus Renault
|
+9.910
|
2
|
04
|
Fernando Alonso
|
Ferrari
|
+45.605
|
2
|
05
|
Kimi Raikkonen
|
Lotus Renault
|
+47.325
|
2
|
06
|
Nico Hulkenberg
|
Sauber Ferrari
|
+51.615
|
2
|
07
|
Esteban Gutierrez
|
Sauber Ferrari
|
+71.630
|
2
|
08
|
Nico Rosberg
|
Mercedes AMG
|
+72.023
|
4
|
09
|
Jenson Button
|
McLaren Mercedes
|
+80.821
|
3
|
10
|
Felipe Massa
|
Ferrari
|
+89.263
|
3
|
11
|
Paul di Resta
|
Force India Mercedes
|
+98.572
|
2
|
12
|
Jean-Eric Vergne
|
Toro Rosso Ferrari
|
+1 lap
|
3
|
13
|
Daniel Ricciardo
|
Toro Rosso Ferrari
|
+1 lap
|
3
|
14
|
Adrian Sutil
|
Force India Mercedes
|
+1 lap
|
2
|
15
|
Sergio Perez
|
McLaren Mercedes
|
+1 lap
|
3
|
16
|
Pastor Maldonado
|
Williams Renault
|
+1 lap
|
2
|
17
|
Valtteri Bottas
|
Williams Renault
|
+1 lap
|
2
|
18
|
Charles Pic
|
Caterham Renault
|
+1 lap
|
3
|
19
|
Max Chilton
|
Marussia Cosworth
|
+1 lap
|
2
|
20
|
Lewis Hamilton
|
Mercedes AMG
|
DNF
|
2
|
21
|
Giedo Van der Garde
|
Caterham Renault
|
DNF
|
0
|
22
|
Jules Bianchi
|
Marussia Cosworth
|
DNF
|
0
|
(motorsport.nextgen-auto.com)
2013.10.13. 12:32, Vivcsó |
Räikkönen ismét hibázott
Romain Grosjean ismét legyőzte Kimi Räikkönent az időmérő edzésen. A francia versenyző Szuzukában a negyedik rajthelyet szerezte meg, miközben hibázó finn kollégája csak kilencedik lett.
A Lotus két versenyzője között 0,3 másodperc volt a különbség, ami azt jelenti, hogy tovább folytatódik a Magyar Nagydíj óta tartó tendencia csapaton belül: Grosjean sorozatban harmadszor, az elmúlt hat alkalomból ötödszörre veri meg világbajnok csapattársát szombaton. Grosjean ennek megfelelően bizakodva várja a futamot, melyen fő célja a Mercedes legyőzése lesz.
Räikkönen mindeközben dél-koreai hétvégéjét másolja: ahogyan egy hete, most is egy kicsúszással kezdte pénteken, majd az időmérőn Jongnamhoz hasonlóan most is hibát vétett leggyorsabb körében – így csak 9. lett. 2007 bajnoka tegnap még bizakodva beszélt arról, hogy reményei szerint erősebbek lesznek egy körön – ám az újabb gyengébb rajtpozíció így sem aggasztja túlságosan. „Az autómat sokkal jobbnak éreztem itt, mint az előző helyszíneken – még akkor is, ha most nem kerültem jobb pozícióba a holnapi verseny rajtrácsán. Kisebb hibát követtem el az utolsó körömben, ami némi időveszteséggel járt, és mivel itt igen szoros a csata, így sok pozíciót veszíthetsz egy ilyen hibával. Meglátjuk, mi lesz a versenyen, de az autó sokkal jobb ezen a hétvégén, így a rajthelyezésem nem tragédia” – mondta .Räikkönen, aki mindössze 0,04 másodperccel maradt el a hetedik Nico Hülkenbergtől.
Az istálló műveleti mérnöke, Alan Permane örül annak, hogy mindkét versenyzője elégedett az E21-gyel, szerinte ezúttal a keményebb gumik sem okoznak nekik problémát a versenyen. „Miután pénteken időt veszítettünk, ma délelőtt is készültünk a futamra, és próbáltunk némi extrateljesítményt találni – különösen a keményebb keveréken. Most mindkét gumin jók vagyunk. Igen, tegnap küszködtünk a kemény gumin, de sokat változtattunk a beállításokon, ami hatékony volt. mindkét versenyző sokkal elégedettebb az autójával. Azt mondják, jó idő lesz holnap, de a szél hasonló irányból fúj majd, mint ma – talán kevésbé erősen. Ennek tudatában magabiztosan várjuk a folytatást, jó a stratégiánk, jó eredményre számítunk” – fogalmazott a szakember.
(motorsportal.hu)
2013.10.13. 12:25, Vivcsó |
|